Teen matopeliä QB:llä ja haluaisin siihen semmosen pistelistan, et ku peli loppuu niin näkyis semmonen, vaik top 10 tai top 20.. ja siinä näkyis parhaat tulokset.. tietty nimellä et pelin alus pitäs laittaa nimi..
Sit toinen juttu siihen ois ku teen sitä matopeliä tän ohjelmointiputkan matopeli2 koodivinkil (https://www.ohjelmointiputka.net/koodivinkit/
Kolmas ois et siin ois enemmän kenttiä.. eli ku se mato ois vaikka 30 ympyrää pitkä niin tulis toinen kenttä..
Jos joku osais neuvoo näis muutoksis vois laittaa esimerkkiä..? (kiitti avusta jo etukäteen)
Tee joku tiedosto ja tallenna ne sinne.
Vaikka data.dat ja testisisältö:
Heikki, 1097 Janne, 709 Arto, 550 Kalle, 266
Sitten luet noi jotenkin näin:
DIM i% AS INTEGER %i = 0 OPEN "data.dat" FOR INPUT AS #1 DO UNTIL EOF(1) i% = i% + 1 INPUT #1, Nimi(i%), Pisteet(i%) LOOP
En ole varma tuosta kahden muuttujan lukemisesta samaan aikaan samassa käskyssä..
Jos tilttaa eikä se johdu INPUT käskystä, kokeile vaihtaa muuttujan i% alkuarvoksi 1.
Muuta en osaa sanoa kun en ole mikään haka QBasicissa..
En saanu toimimaan.. eka tilttas ton prosentti-merkin takii ja sit ku muutin ne ykkösiksi, niin se valitti tosta INPUTista.. sit jos joku viel antais neuvoo nuihin muihin niin oisin todella kiitollinen!!
Tällä tallennat pisteet ja nimet:
DIM nimi$(9) DIM pisteet(9) OPEN "pisteet.dat" FOR OUTPUT AS #1 FOR i=0 TO 9 PRINT #1, pisteet(i) PRINT #1,nimi$(i) NEXT i CLOSE #1
..ja suurinpiirtein näin sitten lataat ne seuraavalla kerralla:
OPEN "pisteet.dat" FOR INPUT AS #1 FOR i=0 TO 9 INPUT #1,pisteet(i) INPUT #1,nimi$(i) NEXT i CLOSE #1
Ja tietenkin nuo pisteet() ja nimi$() -muuttujat täytyy olla "DIMmattuina" niinkuin tuossa aiemmassa esimerkissä.
_Cornix_
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.