Elikkäs tällainen homma olisi, haluaisin siirtää AutoCadin DWG kuvan suoraan nettiin, ei haittaa vaik laatu kärsii eikä ole hyvännäköistä, tarttis vain sen toiminnallisuutta, olisiko kellään minkäänlaista hajua asiasta.
Haen tällä keskustelulla sitä, että onkose ylipäätään mahdollista. Olisi kiva jos ilmoiteltaisiin jos asiaan liittyy plugareita tai muuta vastaavaa.
Voihan sen laittaa sinne. Kannattaa varmaan muuntaa PDF-tiedostoksi, niin lähes kaikki saavat sen auki.
Vai haluatko, että kuva näkyisi suoraan jollain sivustolla? Eli muunto jpg-, gif, png- tai bmp-muotoon.
Vai tarkoititko että DWG-tiedostoa voisi katsoa selaimessa samalla tavalla kuin AutoCadissa? Eli plugini selaimeen eikä autocadiin?
"Netti" on laaja käsite. Kerro lisää.
Hmm, jooh anteeksi tost. Kun kuulemma autocadis ei ole mitään sellaista exporttaus systeemii jolla voisi saada jpg-kuvaksi joten se olisi hyvä jos jotenkin saisi dwg-kuvan näkymään selaimessa. Mut nimenomaan niin et autocadista suoraan nettiin kuva, jotta saan kaikki ääriviivat tarkasti mukaan.
Onko tarkoitus siirtää moniakin kuvia ja usein? Jos ei niin Print Scrn -nappi näppäimistössä voi olla ihan hyvä tähän tarkoitukseen. + mspaint.exe
Jos mspaint pakkaa jpg-kuvaa liikaa, kokeile toista ohjelmaa (esim. photoshop).
Ok. no toi printscriini on aika kökkö vaihtoehto, mut mut pitää itse tutustua ohjelmaan
Ohan se vähän kökkö, paitsi että siinä kestää alle 10 sekuntia kun kuva on jo tallennettu.
Alt+Print screen
Win+r ja mspaint + enter
ctrl+v
ctrl+a ja kuvan siirtoa vasempaa ylänurkkaa kohti kunnes rajaus alkaa sieltä päin olla kunnossa
ja sitten rajaus vasemmasta alakulmasta
ctrl+s ja tallennus
:D
Mutta:
http://www.cadforum.cz/cadforum_en/qaID.asp?tip=1028
Et voi käytännössä vaikuttaa siihen, mitä kuvia muiden selaimet voivat näyttää. Siksi ainoa järkevä vaihtoehto on tallentaa kuva johonkin yleispätevään muotoon. Kuvakaappauksen ottaminen on selityksesi perusteella aivan passeli ratkaisu. Lisäksi olen melko varma, että mallin voi tavalla tai toisella tallentaa myös AutoCadista suoraan kuvaksi tai PDF-tiedostoksi.
Voisihan sitä tietty olla sivuilla esim. Java-pohjainen dwg-vieweri. Jos kukaan ei ole tuollaista tehnyt valmiiksi, niin ei ole ihan pieni projekti.
Siinäpä taas jollekin projektia =P Rahaakin vois saada.
Itse piirtelen TurboCAD 16 ohjelmalla. Tuo ainakin osaa tallentaa kaikilla yleisimmillä kuvaformaateilla ja luulen, että AutoCAD myös tuohon hommaan taipuu.
AutoCAD:istä en tiedä, mutta TurboCAD:in valikosta löytyy myös suoraan Publish To HTML - vaihtoehto, mikä tekee valmiin HTML-pohjan.
Se minkä tiedän AutoCadista, niin sillä voi piirtää ns. 3D malleja esim taloista ja autoista ja katsella sitä sitten kuten oikeastikkin. Eli jos katsoo ylhäältäpäin, ei renkaat näy yms... Tämän takia se ei ole mahdollista (ja jos on, niin vaikeaa)
Siis mikä "ei ole mahdollista". Kuvien vienti AutoCadista? Katseluohjelman teko selaimeen? Ruudunkaappaus? joku muu?
Minun logiikkani mukaan se, että sitä voisi katsella selaimessa kuten itse AutoCadissa, koska AutoCad on (kuten äsken sanoin)
GrayMan kirjoitti:
Se minkä tiedän AutoCadista, niin sillä voi piirtää ns. 3D malleja esim taloista ja autoista ja katsella sitä sitten kuten oikeastikkin.
Eli siis katsella dwg muodossa olevaa kuvaa selaimella. Onnistuuhan se törkeän monella kuvalla ja JavaScriptillä tai jollaki swf muodossa tehdyllä koodilla.
Huonoimmat ideat ovat suraavat:
1. Ota ne kuvat ja laita niin että kun käyttäjä kääntää kuvaa. siirtyy hän toiselle sivulle jolla on toisesta kulmasta kuva.
2. Laita webcam kuvaamaan näyttöäsi ja tee chat. Kun käyttäjä kertoo minne haluaa kuvaa liikutettavan, liikuta sitä.
Ei kai tässä ole 3D-mallin näyttämisestä puhuttu vaan yhdestä kuvasta, joka esittää mallin jostain ennalta valitusta suunnasta. Tai näin ainakin kuvittelisin, kun kysyjäkin mainitsee jossain välissä jpg:n, joka tunnetusti on kaksiulotteisen kuvan esittämiseen käytetty tiedostomuoto.
GrayMan kirjoitti:
...katsella...
OK. Vastaus kysymykseeni.
Mutta kuten jo aiemmin sanoin, niin tokihan hommaan voisi vääntää esim. katseluappletin.
Ja tosiaan, kuten Metabolix mainitsikin, niin tässähän kysyttiin miten Autocadista saisi vietyä nettiin kuvan, ei koko 3D mallia.
Voin kysyä asiaa eräältä sukulaiseltani, joka opettaa AutoCadin käyttöä, jos hän tietäisi asiasta enemmän. Kerron sitten kun olen kysynyt.
Uusissa Autocad-versioissa näyttäisi olevan jonkinlainen Publish to web -toiminto (Tools - Wizards - Publish to web) joka saattaisi olla erittäin lähellä sitä mitä Rope tarvitsee. En ole itse käyttänyt joten en ala neuvomaan siinä.
Autocadissa on versiosta 2007 asti oma pdf-tulostin jolla saa oman kuvansa (layoutilta) suoraan pdf:ksi. Tietääkseni versiossa 2006 ja vanhemmissa sitä ei ollut. Versiossa 2010 on suora JPG:ksi tulostaminen samalla lailla, en tiedä mistä versiosta alkaen se on ollut tarjolla.
Itse olen ottanut kuvakaappauksia tulostamalla ensin pdf:n ja ottamalla kaappauksen siitä, koska tykkään säätää viivaleveyksiä vasta tulostusasetuksista eivätkä ne siksi näy ruudulla ennen kuin tulostettuna.
Vanhojen aurocadien kanssa toimii osa normaaleista pdf-tulostimista oikein, eli kun tulostaessa tulostimeksi valitsee pdf-tulostimen tulee kuva pdf:ksi niin kuin pitää. Osa tulostimista, kuten CutePDF, eivät kuitenkaan toimi autocadin kanssa.
Eli tuo tulostaminen tapahtuu Autocadin uudemmissa versioissa näin:
Piirrä kuva model-tilassa
Siirry normaalisti layout-tilaan (Yleensä kannattaa luoda oma layout Create Layout Wizard -toiminnolla)
Kun layoutisi on tulostusvalmis määritä sille tulostusasetukset näin:
Kun olet säätänyt haluamasi asetukset paina OK, palaa layout-tilaan ja paina vaikka Ctrl+P tulostaaksesi
Huom! Autocad 2010 käyttää oletuksena uutta office2007 -tyylistä valikkorakennetta, eli kaikki nuo mainitsemani toiminnot ovat eri paikoissa kun sanoin. Perinteisen valikkorakenteen saa jotenkin vaihdettua 2010:aankin, google ehkä tietää miten.
Ja jos selainpohjaisen katselusoftan teko kiinnostaa kannattaa googlettaa huolella valmiita sovelluksia. Veikkaan että sellaisiakin on, mutta jos ei, niin esim CadSoftTools (http://www.cadsofttools.com/en/documents/
//muok: Lisäsin kooditagit niin näkyy luetteloa selkeyttävä sisennys
(Mod. huom: käytä listatageja.)
Taitaa löytyä ainakin ActiveX (phyi) -vieweri. En tiiä mitä tarttee, mutta olen sellaisen nähnyt vuonna kivi ja kirves.
Eiköhän AutoCADistä löydy Tulostus-toiminto. Tulostat sen vaan PDF-muotoon paperin sijaan. Veikkaan kuitenkin, että CAD-kuvat on yleensä juuri sellaisia, missä pitäisi säilyä tarkkuus.
Eki Lehtimäki kirjoitti:
Versiossa 2010 on suora JPG:ksi tulostaminen samalla lailla
Kai siellä on PNG:ksi tms. tulostus myös? Kuitenkin JPG on suunnilleen huonoin mahdollinen tiedostomuoto viivakuville.
Grez kirjoitti:
Kai siellä on PNG:ksi tms. tulostus myös? Kuitenkin JPG on suunnilleen huonoin mahdollinen tiedostomuoto viivakuville.
Ulos näyttää tulevan PDF, JPG, PNG, DWF ja DWFx
Eki Lehtimäki kirjoitti:
Uusissa Autocad-versioissa näyttäisi olevan jonkinlainen Publish to web -toiminto (Tools - Wizards - Publish to web) joka saattaisi olla erittäin lähellä sitä mitä Rope tarvitsee. En ole itse käyttänyt joten en ala neuvomaan siinä.
Kokeilin tuota uutta ominaisuutta nyt itse, toiminto tulostaa valitut layoutit valittuun kuvaformaattiin ja generoi valitun templaten mukaisen nettisivun (htm-, css-, js- ja xml-tiedostoja) jossa saa linkeistä klikkailemalla vaihtaa katseltavaa kuvaa.
Testatessani PNG-kuva rajautui väärin, eli sain puolikkaita piirustuksia tai isoja valkoisia kuvia joiden nurkassa piirustus pienellä. Syy oli varmaan kuitenkin käyttäjässä eikä ohjelmassa.
Rope kirjoitti:
Kun kuulemma autocadis ei ole mitään sellaista exporttaus systeemii jolla voisi saada jpg-kuvaksi
Eli ennen ei ollut, nykyään on.
Vaihtoehdot automatisoiduimmasta manuaalisimpaan:
A: Käytä Publish to web -toimintoa, joka tekee myös nettisivun puolestasi
B: Tulosta normaalisti, mutta valitse tulostimeksi "PNG-tulostus" tai vastaava muulle kuvaformaatille
C: Ota kuvakaappaus joko Autocadin ruudusta tai pdf-tulostimella tekemästäsi pdf:stä
1. Tee kuva jonka haluat nettiin AutoCadilla
2. Renderoi kuva
3. Tallenna kuva haluamassasi muodossa
Eikä edes ollut vaikeaa. (tieto peräisin isoäidiltäni)
Toimii muistaakseni versiossa 2003/2004 ja uudemmissa
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.