Eli aloitin pelien tekemisen Viaual Studio C# Expressillä ja sainkin jo ensimmäisen "pelini" valmiiksi. Ongelmana on, että ohjelma ei toimi muilla tietokoneilla.
PS. Jos auttaa niin käytin pelinteossa Jyväskylän Yliopiston peliohjelmointikirjastoa Jypeliä ja sen Fysiikkapeli templatea.
Muistitko kopioida toiselle koneelle myös Jypeli-kirjaston tiedostot?
Kyllä. Ne tiedostot, jotka ilmestyi sinne release-kansioon sen pelin kuvakkeen kanssa niin laitoin ne kaikki samaan pakattuun kansioon ja kun kaverilla kokeilin niin ei toiminu eikä myöskään toimi muillakaan koneilla.
Kai .NET framework on myös asennettuna koneille?
Eiks se oo vakiona nykysin windowseissa?
Mut mist sen tietää jos on?
Mitä tämä "ei toimi" tarkoittaa? Virhe? Mikä virhe? Ei käynnisty ollenkaan?
Tulee normaali virheilmoitus, en muista mitä siinä tarkalleen lukee, mutta se on se windowsin oma. Se sanoo jotain et "käynnistyksessä on tapahtunut virhe. Tuote joudutaan sulkemaan. Pahoittelemme ..."
EDIT: Eli ei ehdi käynnistyä ollenkaan.
Vista? Mut enivei ohjauspaneelin lisää ja poista sovelluksesta pitäis löytyä .net framework jos sellanen on asennettu.
http://www.walkernews.net/2008/05/16/how-to-check-net-framework-version-installed/
Windows Vistalla tai seiskalla, kokeilepa myös huviksesi ajaa sovellus administratorina (oikea hiiren nappi ja Run as administrator).
Estroms kirjoitti:
Kyllä. Ne tiedostot, jotka ilmestyi sinne release-kansioon ...
Jypelin ohjesivujen perusteella kuvittelisin, että tiedostot eivät ilmesty mihinkään, vaan olet itse ladannut ne netistä ja tallentanut jonnekin. Tällaiset tiedostot pitäisi siis käyttäjältäkin löytyä.
Siis joo oon ladannut sen ja tallentanut, mutta ne samata tiedostot ilmestyy sinne release-kansioon silloin kun muuntaa sen .exe-ohjelmaksi.
Selvä. Jos laitat ohjelmasi jonnekin (vaikka kotisivuillesi tai soodan filupasteen) ladattavaksi, joku ehkä löytää ongelman. Muussa tapauksessa ei voi kuin arvailla; "ei toimi" on syiltään aika epämääräinen ongelma.
Jypeli näyttää käyttävän XNA:ta, joten myöskin XNA Framework pitää olla asennettuna ajettavalla koneella.
Eli jos pelisi toimii omalla koneella, koodissa ei ole vikaa, mutta julkaisussa voi olla.
Kokeile asentaa net- ja xna framework koneelle, jossa ei toimi. (Jos ne koneet on samasssa luokassa, luulisi että ne olisivat valmiina).
Koulukoneille ei varmaan saa asennettua omilla oikeuksilla..
koita asentaa omiin tiedostoihin. ainakin seiskassa ja vistassa onnistuu rajoitettuna käyttäjänä jos group policy ei oo turhan tiukka. varmaan xp:ssäkin.
Lievästi OT mut eikös muuten esimerkiksi Int64:en yms. viljely aiheuta ongelmia eri prosessori arkkitehtuureilla? Eli sama koodi ei toimi kaikissa myllyissä.
maka78 kirjoitti:
Lievästi OT mut eikös muuten esimerkiksi Int64:en yms. viljely aiheuta ongelmia eri prosessori arkkitehtuureilla? Eli sama koodi ei toimi kaikissa myllyissä.
Se koodihan käännetään kullakin kohdekoneella erikseen sen prosessorille tavukoodista. Joten jos sitä nyt sitten ajettaisiin prossulla, jossa ei natiivisti ole mahdollisuutta 64-bittisiin laskutoimituksiin, niin sittenhän se kohdekoneella oleva kääntäjä kääntää hitaamman softapohjaisen laskutoimituksen siihen.
Laittaisko joku linkin sivulle, josta vois ladata ton XNAn?
Lyhykäisellä klikkailulla löysin ohjeet XNA-pelin jakamiseen; kyseinen artikkeli sisältää tällaisen linkin XNA:n lataukseen.
Grez kirjoitti:
maka78 kirjoitti:
Lievästi OT mut eikös muuten esimerkiksi Int64:en yms. viljely aiheuta ongelmia eri prosessori arkkitehtuureilla? Eli sama koodi ei toimi kaikissa myllyissä.
Se koodihan käännetään kullakin kohdekoneella erikseen sen prosessorille tavukoodista. Joten jos sitä nyt sitten ajettaisiin prossulla, jossa ei natiivisti ole mahdollisuutta 64-bittisiin laskutoimituksiin, niin sittenhän se kohdekoneella oleva kääntäjä kääntää hitaamman softapohjaisen laskutoimituksen siihen.
Joo näinhän se onkin, kiitokset oikaisusta. :)
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.