Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Konetta hankkimassa

Sivun loppuun

Triton [21.03.2010 14:48:51]

#

Olen ottanut tavoitteeksi, että saisin hankittua uuden pöytäkoneen ensi kesään mennässä. Koneella pitäisi ohjelmoinnin lisäksi pystyä editoimaan HDV-videota ilman, että homma nykii hirveästi. Eli minkälainen kone kannattaa hankkia? Itse ajattelin, että tehot olisivat suurinpiirtein tälläiset:

8 GT keskusmuistia
1-2 GT näytönohjaimenmuistia
4-ydinprosessori

Lähinnä mietin sitä, että onko eri valmistajien osilla suuriakin eroja (esim. muistessa ja prosessoreissa)? Intelin i7-core houkuttelisi, mutta suuren hinnan vuoksi taitaa jäädä hankkimatta. Mietin myös, että kasaanko koneen itse vai ostanko pakettina (onkos tässä jotain hirveitä hintaeroja?). Budjetti olisi siinä 750-850 euron hujakoilla.

ankzilla [21.03.2010 14:58:39]

#

Kokoa ite, valmiskoneissa on aina liikaa hintaa laatuun nähden.

Jackal von ÖRF [21.03.2010 16:00:31]

#

Kurki tuolta mitä toiset suosittelevat: http://murobbs.plaza.fi/rauta/

850e budjetilla pitäisi riittää oikein hyvään keskusyksikköön. Hyvään näyttöön se ei riitä (pelkästään hyvään 24" näyttöön menisi 500-1000e).

En ole aivan ajan tasalla nykykomponenteista (paitsi SSD:t), mutta jostain tällaisesta on hyvä lähteä:

4-ydinprosessori
emolevy jossa riittävästi liittimiä omaan tarpeeseen
vähintään 4 GB muistia, tai niin paljon kuin emoon sopii, omien tarpeiden mukaan
Intel X25-M G2 80GB SSD käyttikselle ja ohjelmille
1TB HDD varastolevyksi (ehkä kaksi levyä RAID-1:een)
näytönohjain pelimaun mukaan
laadukas virtalähde
tilava kotelo
DVD-RW asema

Prosessoriin ja näytönohjaimeen ei kannata haaskata ylettömästi rahaa, koska niiden arvo putoaa nopeiten. Ei kannata ostaa 1000e maksavaa huippuprosessoria/-näytönohjainta, vaan tyytyä noin 200e hintaluokasta löytyviin malleihin, jotka ovat kuitenkin huippumalleihin verrattuna vain noin 20% hitaampia.

Jokotai [21.03.2010 17:46:49]

#

ankzilla kirjoitti:

Kokoa ite, valmiskoneissa on aina liikaa hintaa laatuun nähden.

Oikeastaan riippuu keneltä ostaa. Valmiiksi kasattu koneeni jossa markkinoiden parhaat komponentit maksoi vain 1200€ kun taas suunnittelemani olisi maksanut 1000€ ja siinä olisi ollut vain kohtuu komponentit. Mutta pien kasaajilta ei kannata ostaa. Olisi oma koneeni maksanut siellä 2200€ yhdellä lisä näyttiksellä.

Triton [21.03.2010 18:44:02]

#

Jackal von ÖRF kirjoitti:

Hyvään näyttöön se ei riitä.

No 24" näyttö jo löytyy, joten se ei ole ongelma.

Edit.

Acerilta saisi koneen seuraavanlaisilla tehoilla, mitä mieltä olette?

AMD Phenom II X3 720 -kolmiydinprosessori
NVIDIA GTS240 näytönohjain 2Gt:n DDR3-muistilla
8 Gt:n DDR3-keskusmuisti
1 Teran kiintolevy

Tuota prossua on ainakin kehuttu...

Ja jos Blurayn haluaa, niin kumpi on fiksumpaa; ostaa sellanen, joka on koneessa valmiina vai ulkoinenasema?

aaämdee [21.03.2010 19:53:14]

#

Tuo kone ei minua ainakaan vakuuta muuten kuin muistin määrällään. Luultavasti 800e budjetilla saisi huomattavasti tehokkaamman koneen itse kasaamalla.


Kasasin tälläisen listan (pikaisesti) verkkokauppa.com -sivustolta. Tämä on vain esimerkki, mutta kaikki osat ovat ainakin mielestäni melko tehokkaita.

Kingston 2GB 1066MHz DDR3 240-pin DIMM Unbuffered CL7 1.5V -muistimoduli. (4kpl) --- 52.90 x4
ASRock M3A790GXH/128M AMD 790GX AM3 ATX-emolevy --- 93.90
XFX Radeon HD 5770 1GB DDR5 PCI-E - näytönohjain PCI Express --- 163.90
AMD Phenom II X4 945 -prosessori AM3 -kantaan --- 159.90

YHTEENSÄ: 629.30 e

Tähän lisäksi vielä joku hyvä kotelo n. 100e, ja kovalevy toiset 100e pääset alle 850 euron

Tuossa listassa voi olla hyvinkin parantamisen varaa. Ainakin tuo emolevy saattaisi olla viisasta vaihtaa johonkin Asuksen malliin. Kannattaisi myös katsoa minkälaista intelin puolella on prossut (silloin on myös otettava eri emolevy)

Edit: euromerkit kusi

Edit2: Kovalevy unohtui listasta

RQ [21.03.2010 21:35:42]

#

Jokotai kirjoitti:

ankzilla kirjoitti:

Kokoa ite, valmiskoneissa on aina liikaa hintaa laatuun nähden.

Oikeastaan riippuu keneltä ostaa. Valmiiksi kasattu koneeni jossa markkinoiden parhaat komponentit maksoi vain 1200€ kun taas suunnittelemani olisi maksanut 1000€ ja siinä olisi ollut vain kohtuu komponentit. Mutta pien kasaajilta ei kannata ostaa. Olisi oma koneeni maksanut siellä 2200€ yhdellä lisä näyttiksellä.

Valmista konetta ei _koskaan_ kannata ostaa, yleensä se pudottaa kaikkien komponenttien takuun yhteen vuoteen, eikä sitä oikeesti saa yhtä halvalla kuin itsekasatun. Ja markkinoiden parhaita komponentteja ei todellakaan saa 1200€:llä, se ei riittäisi edes yhteen näytönohjaimeen.

Jos Intel kiinnostaa, kannattaa harkita Core i5:sta. Esimerkiksi http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=43934 on tehokas, eikä maksa kuin ~200e eli muutaman kympin enemmän kuin aaämdeen ehdottaman paketin prosessori.
Itsellä on Core i7:n prosessori eikä mitään valittamista löytynyt, eikä Core i5 ole kaukana siitä.

Daih [21.03.2010 21:35:50]

#

Itse suosittelen jos vain budjetti riittää niin Intel Core i7 sarjan prosessoreja. Hyviä hinta/laatu suhteeltaan. Itselläni käytössä Intel Core i7 920 2,67GHz. Emolevyistä Asuksen P6 sarjan emolevyt ovat myös hyviä, itselläni käytössä Asus P6T Deluxe V2 emolevy.

Nexus clodius kotelo on kohtuullisen tilava ja maksaa alle 50€, tähän kuitenkin tarvitsee sitten erikseen hankkia poweri, jotka maksavat yleensä n. 70€

Macro [22.03.2010 08:57:22]

#

Eikös kolmiydinprosessorit ole neliydinprosessoreita joista on yksi prosessori "lakkautettu"?

tkok [22.03.2010 10:15:37]

#

Macro kirjoitti:

Eikös kolmiydinprosessorit ole neliydinprosessoreita joista on yksi prosessori "lakkautettu"?

Kyllä, ainakin AMD 3x

Juice [22.03.2010 15:16:03]

#

RQ kirjoitti:

Ja markkinoiden parhaita komponentteja ei todellakaan saa 1200€:llä, se ei riittäisi edes yhteen näytönohjaimeen.

Mmmhh... viime kesänä pistettiin kaverin koneeseen silloinen Nvidian lippulaiva GTX295, taisi maksaa jotakin 400 euroa. Siinä valossa väittämäsi vaikuttaa kummalliselta.

vehkis91 [22.03.2010 16:28:22]

#

Juu mutta, radeon hd4970 on nyt lippulaiva ja se maksaa 600€

Edit: katos luin huonosti, mistä löydät noin kalliin pelikäyttöön tehdyn näytönohjaimen?

Jokotai [22.03.2010 16:34:30]

#

Intel Core i7
NVIDIA GTS250
8 Gt:n DDR3-keskusmuisti
1 Teran kiintolevy
Sekä lähes hyödytön valaistu Medi Control Centeri ja valaistu käynnistys nappula jossa liukuva kirkkaus.

vehkis91 [22.03.2010 18:03:16]

#

Tuo näytönohjain on iha syvältä...

aaämdee [22.03.2010 21:45:05]

#

Tuskin näytönohjaimelta hirmuita tehoa vaaditaa, jos ei uusimpia pelejä tee mieli pelata.

RQ [22.03.2010 22:08:56]

#

Juice kirjoitti:

RQ kirjoitti:

Ja markkinoiden parhaita komponentteja ei todellakaan saa 1200€:llä, se ei riittäisi edes yhteen näytönohjaimeen.

Mmmhh... viime kesänä pistettiin kaverin koneeseen silloinen Nvidian lippulaiva GTX295, taisi maksaa jotakin 400 euroa. Siinä valossa väittämäsi vaikuttaa kummalliselta.

Nvidia Quadron hinta vaihtelee monen sadan ja tuhannen välissä.

efteri [23.03.2010 01:21:14]

#

Triton kirjoitti:

Ja jos Blurayn haluaa, niin kumpi on fiksumpaa; ostaa sellanen, joka on koneessa valmiina vai ulkoinenasema?

Osta playstation 3, blueray, tukee tulevaisuudessa 3-D ja pystyy pelaamaankin jos on tarvis.

Juice [24.03.2010 10:14:13]

#

RQ kirjoitti:

Nvidia Quadron hinta vaihtelee monen sadan ja tuhannen välissä.

Ai niin Quadrot... eri asia sitten, ovatko ne markkinoiden parhaita pelikäyttöön :)

Grez [24.03.2010 10:24:34]

#

ankzilla kirjoitti:

Kokoa ite, valmiskoneissa on aina liikaa hintaa laatuun nähden.

Riippuu paljonko hintaa laskee omalle vapaa-ajalle.

Itse olin ehdottomasti samaa mieltä 15 vuotta sitten, mutta nyt en ole ostanut 10 vuoteen muuta kuin valmiskoneita.

RQ [24.03.2010 20:49:57]

#

Juice kirjoitti:

RQ kirjoitti:

Nvidia Quadron hinta vaihtelee monen sadan ja tuhannen välissä.

Ai niin Quadrot... eri asia sitten, ovatko ne markkinoiden parhaita pelikäyttöön :)

Quadrot ei tosiaankaan pelinäyttiksia ole, mutta ei jokotai tai kukaan muukaan maininnut, että kyseessä olisi markkinoiden parhaat komponentit pelikoneeseen.

Grez kirjoitti:

ankzilla kirjoitti:

Kokoa ite, valmiskoneissa on aina liikaa hintaa laatuun nähden.

Riippuu paljonko hintaa laskee omalle vapaa-ajalle.

Itse olin ehdottomasti samaa mieltä 15 vuotta sitten, mutta nyt en ole ostanut 10 vuoteen muuta kuin valmiskoneita.

Ei siinä kokoamisessa tuntia kauempaa mene, ja jos senkää vertaa ei vapaa-aikaa löydy, voi monista PC-liikkeistä ostaa kokoamispalvelun, jolloin liike kokoaa sen valmiiksi. Esim. JimmsPC-store.fi tarjoaa kyseistä palvelua 59€ hinnalla.

kayttaja-2499 [24.03.2010 23:19:57]

#

RQ kirjoitti:

Ei siinä kokoamisessa tuntia kauempaa mene, ja jos senkää vertaa ei vapaa-aikaa löydy, voi monista PC-liikkeistä ostaa kokoamispalvelun, jolloin liike kokoaa sen valmiiksi. Esim. JimmsPC-store.fi tarjoaa kyseistä palvelua 59€ hinnalla.

Ja hyvien osien valitseminen ja niiden yhteensopivuuden selvittäminenkö ei sitten vie yhtään aikaa?

efteri [24.03.2010 23:29:53]

#

kayttaja-2499 kirjoitti:

RQ kirjoitti:

Ei siinä kokoamisessa tuntia kauempaa mene, ja jos senkää vertaa ei vapaa-aikaa löydy, voi monista PC-liikkeistä ostaa kokoamispalvelun, jolloin liike kokoaa sen valmiiksi. Esim. JimmsPC-store.fi tarjoaa kyseistä palvelua 59€ hinnalla.

Ja hyvien osien valitseminen ja niiden yhteensopivuuden selvittäminenkö ei sitten vie yhtään aikaa?

Ja jatkaen vielä että kyllä siinä käyttiksen asentamisessakin menee suht kauan ;)

kayttaja-2499 [24.03.2010 23:49:28]

#

efteri kirjoitti:

kayttaja-2499 kirjoitti:

RQ kirjoitti:

Ei siinä kokoamisessa tuntia kauempaa mene, ja jos senkää vertaa ei vapaa-aikaa löydy, voi monista PC-liikkeistä ostaa kokoamispalvelun, jolloin liike kokoaa sen valmiiksi. Esim. JimmsPC-store.fi tarjoaa kyseistä palvelua 59€ hinnalla.

Ja hyvien osien valitseminen ja niiden yhteensopivuuden selvittäminenkö ei sitten vie yhtään aikaa?

Ja jatkaen vielä että kyllä siinä käyttiksen asentamisessakin menee suht kauan ;)

Ja laillisen sellaisen. Yleensä kasaajat "unohtavat" lisätä käyttöjärjestelmän hinnan kasaamansa koneen hintaan.

punppis [25.03.2010 00:28:43]

#

Grez kirjoitti:

ankzilla kirjoitti:

Kokoa ite, valmiskoneissa on aina liikaa hintaa laatuun nähden.

Riippuu paljonko hintaa laskee omalle vapaa-ajalle.

Itse olin ehdottomasti samaa mieltä 15 vuotta sitten, mutta nyt en ole ostanut 10 vuoteen muuta kuin valmiskoneita.

Itse en ainakaan halua maksaa 1-2 tunnin työstä 100 euroa. Yleensä valmiskoneidenkin kanssa joutuu säätämään jonkun aikaa, kun pitää poistaa turhia valmistajien ohjelmia.

RQ [25.03.2010 06:30:18]

#

efteri kirjoitti:

kayttaja-2499 kirjoitti:

RQ kirjoitti:

Ei siinä kokoamisessa tuntia kauempaa mene, ja jos senkää vertaa ei vapaa-aikaa löydy, voi monista PC-liikkeistä ostaa kokoamispalvelun, jolloin liike kokoaa sen valmiiksi. Esim. JimmsPC-store.fi tarjoaa kyseistä palvelua 59€ hinnalla.

Ja hyvien osien valitseminen ja niiden yhteensopivuuden selvittäminenkö ei sitten vie yhtään aikaa?

Ja jatkaen vielä että kyllä siinä käyttiksen asentamisessakin menee suht kauan ;)

Hyviä konepakettiesimerkkejä on netti täynnä, mm. Afterdawnissa. Siitäkin siis selviää muutamassa minuutissa.
Käyttöjärjestelmän asentaminen ei vie kovinkaan kauan ja siinä samalla voi tehdä muutakin, kunhan muistaa pari kertaa käydä painamassa Nextiä.

Grez [25.03.2010 07:48:12]

#

punppis kirjoitti:

Itse en ainakaan halua maksaa 1-2 tunnin työstä 100 euroa. Yleensä valmiskoneidenkin kanssa joutuu säätämään jonkun aikaa, kun pitää poistaa turhia valmistajien ohjelmia.

Viimeksi eilen ostin valmiin koneen 520 eurolla. Vaikka olisin sen ostanut osista tehdyn valmiiksi kasattuna, niin silti sopivan kokoonpanon miettimiseen olisi mennyt ainakin tunti, jonka nyt pystyin tekemään laskuttavaa työtä. Sopiva osista kasattu olisi siis pitänyt saada alle 400 eurolla, että se olisi tullut edes edullisemmaksi.

Sitä paitsi viimeisimmän osista valmiiksi kasatun kloonikoneen kanssa minulla on tähän mennessä mennyt yli 40 tuntia työaikaa tapellessa, eli se on tullut ihan helvetin kalliiksi. Valmiskoneiden kanssa ei ole ikinä ollut mitään ongelmia.

Toki nämä ovat vain omia kokemuksiani. Jollakin muulla voi olla erilaiset tarpeet koneiden suhteen.

jo123 [25.03.2010 11:02:49]

#

Hintaerot valmiskoneiden ja pakettikoneiden välillä kasvavat aina kun mennään parempiin koneisiin, joten 520€ pakettikoneessa tuskin säästäisi sataa euroa jos kokoaisi vastaavan koneen itse.

Metabolix [25.03.2010 13:52:54]

#

Kannattaa kyllä tarkkaan miettiä, ennen kuin rupeaa kokoamaan "markkinoiden parasta" konetta tai edes valitsemaan yhtä sellaista osaa. Tietyn tason yläpuolella jokainen pienikin parannus (esimerkiksi 100 MHz:n lisäys) maksaa mansikoita, vaikka saavutettava hyöty alkaa olla jo minimaalinen. Rahankäytön kannalta järkevämpi lähtökohta on valikoida ensin osat, jotka juuri riittävät omiin tarpeisiin, niin saa jonkinlaisen alarajan hinnalle. Sitten voi lähteä parantelemaan osia yksitellen sen mukaan, mitä budjetti kestää ja miten arvioi vaatimusten muuttuvan lähivuosina.

Alkuperäinen suunnitelma on siis varsin hyvä, keskustelu on vain ajautunut hieman sivuraiteille. (Mistä se pelaaminen tähän yht'äkkiä ilmestyi?)

Macro [25.03.2010 14:24:16]

#

Minä en itse suosi pakettikoneita: Minusta ne ovat ylihinnoiteltuja tasoonsa nähden. Jokainen koneeni, mitä on ollut (ja tulee olemaan) on itse kasattu härveli.

Minusta AMD:n prosessorit ovat hyviä, ja näitä ei kovin paljon valmiskoneista löydy. Nexuksen virtalähteet ovat toimivia ja halpoja tehoihin verrattuna. Asukselta löytyy markkinoiden parhaat emolevyt ja muistit Kingstonilta. En näe mitään syytä, miksei voisi laittaa satasta enempää koneen hintaan, jos saan siitä juuri niin hyvän kuin haluan.

Minusta suurin ongelma valmiskoneiden kanssa on, että niitä löytyy tasolta öö ja tasolta mahtava. Välimaastossa ei ole koskaan ollut mitään minulle sopivaa konetta.

Koneen osto riippuu siitä, mitä sillä teet. Jos haluat surffauskoneen, niin mikset ostaisi kannettavaa? Jos pelaaminen on tärkeää, niin pöytäkone ehdottomasti. Reilusti muistia, ja kunnon näytönohjain. Mikäli päädyt tekemään tietokoneen itse, niin vinkkinä antaisin sen, että älä tyydy halvimpaan vaihtoehtoon.

Uusin koneeni on oma tekele, josta löytyy:

Mahtavan tehokas, jatkossa tulee vielä 2 yhden teran samanlaista kovalevyä ja 8GB muistia. Nyt hinnat ovat niin korkealla, ettei ensihätään tarvittu kaikkea.

Jos sinulla on ennestään jo pöytäkone, niin sitä ei välttämättä tarvitse uutta ostaa. Mikset vain päivittäisi vanhentuneet osat?

Muokkaus. "Mikset vain päivittäisi vanhentuneet osat?": Siis tietenkin päivityksen yhteydessä kaikki varmaan ovat vanhentuneita (Jos haluat uuden koneen ostaa), mutta lähinnä tarkoitin ettet ala päivittämään virtalähdettä ja koteloa tms.

Grez [25.03.2010 18:54:43]

#

Macro kirjoitti:

Jokainen koneeni, mitä on ollut (ja tulee olemaan) on itse kasattu härveli.

...
mikset ostaisi kannettavaa?

Nyt uhkailet kovin, että kaikki koneesi tulee olemaan itse kasattuja. Meinaatko jatkaa samaa linjaa sitten joskus jos hankit kannettavan?

Macro kirjoitti:

Muokkaus. "Mikset vain päivittäisi vanhentuneet osat?": Siis tietenkin päivityksen yhteydessä kaikki varmaan ovat vanhentuneita (Jos haluat uuden koneen ostaa), mutta lähinnä tarkoitin ettet ala päivittämään virtalähdettä ja koteloa tms.

Nykyiselläänhän virtalähteetkin tuntuu vanhenevan vauhdilla.. Ei joskus 5 vuotta sitten kukaan kuvitellut että PC:stä tulisi kodin kakkoskiuas, mutta nykyään näyttää jo olevan tyrkyllä 1,2 kW virtalähteitä että tehopelaaja saa ne 3 kpl tehonäytönohjaimia koneeseen. Ja sähköyhtiö kiittää.

Triton [25.03.2010 19:28:48]

#

Itseasiassa tällä hetkellä mulla on kannettava ja olen vain todennut, että kuinka surkea sitä on loppujen lopuksi käyttää. Vanha pöytäkoneeni on vuodelta 2005, jota en kyllä missään nimessä lähtisi enää päivittelemään (tai siis voi olla, että ainoa mikä jää päivittämättä on kotelo).

Itsekin hieman ihmettelen, että mistä tuo pelaaminen on tullut mukaan, kun haen konetta tasantarkkaa editointia ja ohjelmointia varten. Olen vain tällä läppärillä huomannut, ettei tehot riitä HD-tasoisen videon pyörittämiseen, vaikka tosin muistia on 4GT ja prosessori on 2-ydin...

Tämä menee hieman offtopicin puolelle, mutta tietääkö kukaan, että mistä mahtaa johtua se, että kun kytken 24" FullHD -näyttöni koneeseen VGA:lla, niin kuva on todella paljon parempi, mitä HDMI:llä?

Edit. Hankalinta tässä koneen kokoamisessa on se, että en tiedä mitkä osat ovat hyviä ja mitkä ei...

Metabolix [25.03.2010 19:46:30]

#

Triton kirjoitti:

24" FullHD -näyttöni koneeseen VGA:lla, niin kuva on todella paljon parempi, mitä HDMI:llä?

Onko koneen resoluutio asianmukainen? Lisäksi VGA-signaali on analoginen ja siksi epätarkempi kuin digitaalikuva.

Edit: Luin automaattisesti väärin. :D Aika hassu ongelma, mutta resoluutio jäisi yhä mahdolliseksi selitykseksi.

Triton [25.03.2010 19:49:25]

#

Resoluutio on kohdallaan. Ongelma on se, että kun näyttö yhdistetään HDMI:llä, niin osa kirjaimista on tummempia ja kuvaa ei saa koko näytön kokoiseksi. Olen myös testannut liittää koneen samalla HDMI-piuhalla telkkariin ja vastaavanlaista ongelmaa ei ollut.

Grez [25.03.2010 20:01:28]

#

Triton kirjoitti:

kuvaa ei saa koko näytön kokoiseksi.

No silloin resoluutio ei ole kohdallaan tai näyttö skaalaa kuvan väärälle resoluutiolle.. Katso voiko jostain säätää skaalausta. Jos ei voi, niin päivitä television firmis, jos mahdollista. Kannattaa myös kokeilla googlettaa television mallilla ja vaikka "scaling problem", jos vaikka muilla olisi ollut samaa ongelmaa.

RQ [25.03.2010 20:29:18]

#

Triton kirjoitti:

Olen vain tällä läppärillä huomannut, ettei tehot riitä HD-tasoisen videon pyörittämiseen, vaikka tosin muistia on 4GT ja prosessori on 2-ydin...

Näytönohjain sitä kuvaa pyörittää, ei prosessori.

Metabolix [25.03.2010 21:07:58]

#

RQ kirjoitti:

Näytönohjain sitä kuvaa pyörittää, ei prosessori.

Video kuitenkin luetaan levyltä (ellei sitä ole etukäteen ladattu muistiin) ja dekoodataan usein prosessorilla. Olisi aika outoa, jos edes suunnilleen nykyaikainen näytönohjain muodostuisi teholtaan pullonkaulaksi pelkästään videota näytettäessä, kun kuitenkaan kummoista prosessointia ei pitäisi tapahtua.

Triton [25.03.2010 21:23:16]

#

Tosiaan, ei se siitä näytönohjaimesta ole kiinni.

RQ [25.03.2010 21:31:28]

#

Metabolix kirjoitti:

RQ kirjoitti:

Näytönohjain sitä kuvaa pyörittää, ei prosessori.

Video kuitenkin luetaan levyltä (ellei sitä ole etukäteen ladattu muistiin) ja dekoodataan usein prosessorilla. Olisi aika outoa, jos edes suunnilleen nykyaikainen näytönohjain muodostuisi teholtaan pullonkaulaksi pelkästään videota näytettäessä, kun kuitenkaan kummoista prosessointia ei pitäisi tapahtua.

Tuo on totta, mutta kuulemma vanhemmat (saati sitten integroidut) näytönohjaimet eivät jaksa pyörittää YouTuben 780p tai ainakaan 1080p HD-videoita. En tosin ole varma asian paikkaansa pitävyydestä sillä itse en ole testannut enkä perehtynyt sen toimintaan. Sen tosin tiedän, että kaverin kone ei jaksa pyörittää kuin 360p videota, kone on tosin suht vanha eikä prosessorikaan ole parhaasta päästä.

alottelijaa [26.03.2010 08:35:24]

#

Suosittelen hankkimaan palit geforce GTX 260 näytönohjaimeksi. Ainakin itse olen tyytyväinen ollut :). Nykyään varmaan saa aika halvalla, viime kesänä maksoi vielä jotain 200e

Juice [26.03.2010 09:39:36]

#

Grez kirjoitti:

Viimeksi eilen ostin valmiin koneen 520 eurolla. Vaikka olisin sen ostanut osista tehdyn valmiiksi kasattuna, niin silti sopivan kokoonpanon miettimiseen olisi mennyt ainakin tunti, jonka nyt pystyin tekemään laskuttavaa työtä. Sopiva osista kasattu olisi siis pitänyt saada alle 400 eurolla, että se olisi tullut edes edullisemmaksi.

Aivan totta. Aika harva laittaa omalle ajalleen hintaa. Itse teen niin pohtiessani, onko epämiellyttävät tehtävät (tiskaus, pyörän vannetyöt, nouto vs. postitus ym.) syytä tehdä itse vai ulkoistaa. Koneen osien ihailu netistä ja koneen kasaaminen on niin mukavaa, että teen sitä ihan mielelläni vapaa-aikanani - eihän koko vuorokausi voi olla laskutettavaa työtä :p

alottelijaa kirjoitti:

Suosittelen hankkimaan palit geforce GTX 260 näytönohjaimeksi. Ainakin itse olen tyytyväinen ollut :). Nykyään varmaan saa aika halvalla, viime kesänä maksoi vielä jotain 200e

Komponenttien hinnat ovat kyllä laskeneet äärimmäisen hitaasti viimeisen vuoden aikana :/ Ostin maaliskuussa 2009 9800GT:n gigaisella muistilla hintaan 115e tjsp., taitaa olla vieläkin samanhintainen. 4Gt DDR2:sta maksoi neljäkymppiä, nyt tuplaten.

Grez [26.03.2010 11:48:15]

#

Juice kirjoitti:

Koneen osien ihailu netistä ja koneen kasaaminen on niin mukavaa, että teen sitä ihan mielelläni vapaa-aikanani

Joo, ehkä tuo on se toinen syy miksen enää kasaa koneita itse - ne komponentit on minun kohdalla muuttunut arkipäiväisiksi jutuiksi eikä niiden perään enää kiinnosta "kuolata".

RQ [26.03.2010 12:58:41]

#

Juice kirjoitti:

4Gt DDR2:sta maksoi neljäkymppiä, nyt tuplaten.

Johtunee siitä, että DDR2-muisteja ei enää valmisteta yhtä paljon ja saatavuus on heikentynyt, sillä nykyään uusimmat emolevyt eivät tue sitä. Sama juttu kyseisen näytönohjaimen kanssa; se on vanhaa teknologiaa eikä sen valmistus ole pahemmin halventunut, joten hintakaan ei ole paljoa laskenut.

Macro [27.03.2010 00:52:34]

#

Minulla 4GT DDR3:sta 1333MHz maksoi lähes sata euroa!

jo123 [27.03.2010 11:53:55]

#

DDR3:sen ja DDR2:sen nopeus ero on kyllä varsin mitätön...

Grez [27.03.2010 17:55:52]

#

jo123 kirjoitti:

DDR3:sen ja DDR2:sen nopeus ero on kyllä varsin mitätön...

No riippuu tietty mitä katsot. Jos katsot IO-nopeutta niin eroa ei pitäisikään olla. Jos taas katsot muistikellon nopeutta, niin DDR3 on noin tuplasti nopeampaa datamäärän suhteen.

Eli siis 200MHz kellolla ajettava DDR3 (eli DDR3-1600 tai PC3-12800) pystyy siirtämään 12,8 Gt/s per moduuli, kun taas 200MHz kellolla ajettava DDR2 (eli DDR2-800 tai PC2-6400) pystyy siirtämään 6,4 Gt/s per moduuli.

Blaze [29.03.2010 15:45:32]

#

RQ kirjoitti:

Tuo on totta, mutta kuulemma vanhemmat (saati sitten integroidut) näytönohjaimet eivät jaksa pyörittää YouTuben 780p tai ainakaan 1080p HD-videoita.

YouTubea ei kantsi pitää benchmarkkina, Flash-playerin suorituskyky on jotain etanan liisterissä ja nukkuvan laiskiaisen välissä.
Mun ION pyörittää näytönohjaimella sulavasti 1080p H.264-videota mplayerillä, mut Flashilla ei pyöri kokonäytössä edes se 360p.

Näin vinkiksi muillekin; YouTuben katselu helpottuu huomattavasti kun siihen käyttää oikeita työkaluja.

Juice [30.03.2010 10:42:02]

#

RQ kirjoitti:

Johtunee siitä, että DDR2-muisteja ei enää valmisteta yhtä paljon ja saatavuus on heikentynyt, sillä nykyään uusimmat emolevyt eivät tue sitä. Sama juttu kyseisen näytönohjaimen kanssa; se on vanhaa teknologiaa eikä sen valmistus ole pahemmin halventunut, joten hintakaan ei ole paljoa laskenut.

Ehkä nuo esimerkit olivat vähän huonoja - kuitenkin muistien hinnat heittelevät maailmanmarkkinoilla rajusti, ja 4Gt mitä tahansa muistia maksaa tällä hetkellä silti suunnilleen satasen. Lisäksi esim. uudet näytönohjaimet ovat saatavuusongelmien takia kalliita. Vuosi sitten Bluray-asema maksoi jotakin 80 euroa, ja samassa on hinta vieläkin.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta