Niin kuin olen maininnut, niin väännän tässä nyt selainpohjaista moninpeliä.
Tavoitteet ovat kunnianhimoiset ja pitäisi oikeastaan tietää paremmin selainpohjaista tekniikoiden kapasiteetti.
Eli tavoitteenani olisi saada areena, jossa taistelee maximissaan 50 moninpelaajaa samalla areenalla ja areenan koko olisi jossain 4000*3000 pikseliä. Eli scrollaamalla sivulle ja ylös voidaan tarkastella koko areenaa.
Taistelijoita kentällä tulisi maksimissaan jotain 500.
Liikuttaminen on vuoropohjaista siten, että vuorot jaetaan kahteen osaan, esim siten, että eka liikuttaa ensimmäiset 22 pelaajaa ja sen jälkeen toisen jengin loput 28. Aina kun jengin sisällä joku tekee vuoron, se päivitetään serverille ja lähetetään kaikille pelaajille ja tilanne päivittyy.
Olen käyttänyt seuraavia tekniikoita: PHP, Javascript ja MySQL.
Kysymys:
Onko tämä mahdollista toteuttaa ja jos on, miten pystyisin parhaiten keskustelemaan serverin kanssa ilman, että täytyisi keskeyttää Javascriptiä ja ladata uusi pelitilanne kaikkineen varusteineen uudestaan selaimelta HTTP pyyntönä? Eli voisiko lähettää pelkkiä parametrejä, jota scripti ottaa vastaan ja lähettelee? Tarjoaisiko AJAX tekniikka kenties tähän mahdollisuutta?
AJAX tarkoittaa käytännössä HTTP-pyyntöä, joka lähetetään huomaamattomasti taustalla ja jonka vastauskin tulee JavaScriptille. Jos siis ongelmana ovat vain ylimääräiset sivunlataukset, se on tosiaan ratkaisu. Formaatiksi minusta JSON on yksinkertaisempi kuin XML. Kannattaa myös käyttää jotain valmista kirjastoa (esim. Prototype, MooTools tai jQuery), jossa AJAX (kaikkine selaineroineen) on piilotettu helppokäyttöisen rajapinnan taakse.
Okei, kiitotkset tiedosta Metabolix! Eiköhän se sitten tässä onnistu - MooToolssia varmaan aion käyttää, koska se on osittain tuttu.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.