Hei! Kysyisin että mistä lähtisin ensinmäiseksi lukemaan ja entäs sen jälkeen jos haluaisin tulevaisuudessa tehdä jotain travianin tyylistä selainpeliä?
Opetteleppa vaikka PHP aluksi.
PHP:n jälkeen voi siirtyä opiskelemaan SQL:ää ja tietokantojen suunnittelua. Noiden jälkeen voi sitten alkaa miettimään miten tätä kaikkea voisi soveltaa selainpelin muodossa.
PHP on tietysti yksi vaihtoehto mutta ei ainoa tai välttämättä paras.
Itse pelissä varsinainen ohjelmointi on loppujen lopuksi aika pieni osa. Että ketään kiinnostaa pelata tuollaista, niin täytyy olla aika hyvä pelisuunnittelija.
Jos joku haluaa valmiin:
Jos nyt puhutaan vain ohjelmoinnista eikä ideasta ja mainonnasta, niin vankka pohja aivan tavallisesta ohjelmoinnista on ehdottomasti tarpeen. Todistettavasti työelämässä tuloksia syntyy, vaikka koodaamassa on kaikenlaisia koheloita, mutta jotta projekti sujuisi mukavasti, suosittelen vähintään ensimmäisten 70 tehtävän tekemistä PHP-haasteesta; se mittaa yleistä taitotasoa varsin hyvin. (En toki sano, että tuo peli kannattaisi tehdä PHP:llä. Palvelimelle voi valita muunkin kielen, ja myös selainpuolen kielet ovat tarpeen. Kuitenkin perusasiat pätevät kielestä toiseen.)
Kysyisin vielä, että tarvitseeko juuri travianin tyylinen peli mitään serverkeskuksia tai vastaavaa. vai voiko ne tulokset (kuka on saanut eniten ritareita linnaansa) julkistaa suoraan kaikille ilman mitään servereitä?
Hex kirjoitti:
Kysyisin vielä, että tarvitseeko juuri travianin tyylinen peli mitään serverkeskuksia tai vastaavaa. vai voiko ne tulokset (kuka on saanut eniten ritareita linnaansa) julkistaa suoraan kaikille ilman mitään servereitä?
Siis mitä O_o?
AJAX voisi olla mielenkiintoinen kokeilu Travianin kaltaiselle pelille.
Tarviit serverin, vai mihin meinasit sen pelin laittaa pyörimään?
Miten nuo serverit toimii? pitääkö siis ostaa erikseen serverikone tai vastaavaa ja paljonko se maksaa?
sorry, mutta jos tietotaso on tuo, niin sinun kannattaa aloittaa vaikka opettelemalla mikä on esim semmoinen kumma käsite kuin internet. :P
http://fi.wikipedia.org/wiki/Internet
Hex kirjoitti:
Miten nuo serverit toimii? pitääkö siis ostaa erikseen serverikone tai vastaavaa ja paljonko se maksaa?
Jos ongelmasi ovat tätä tasoa suosittelen kyllä paneutumaan web-ohjelmointiin tarkemmin ja palaamaan asiaan muutaman vuoden kuluttua. Tai joo...suosittelen kuitenkin ihan tosissani perusteiden opiskelemista, koska kyseessä on kuitenkin suhteellisen suuri projekti ja yksin tuollaiseen menisi ikä ja terveys (ainenkin kauan). Itse taidan säästää vaivaani ja lopettaa tämän ketjun seuraamisen, vastaavia ketjuita on kuitenkin täällä putkassa vaikka millä mitalla... =)
Oikeastaan ei se kovin vaikea puuha ole. Jo 3-6 todella aktiivista harjoitteluun kulutettua kuukautta mahdollistavat tuollaisen suunnittelun.
Jokotai kirjoitti:
Jo 3-6 todella aktiivista harjoitteluun kulutettua kuukautta...
Toisille riittää, toisille ei. Havaintojeni mukaan vuodenkaan harjoittelu ei kaikille mahdollista edes yhden if-lauseen järkevää suunnittelua.
Hex kirjoitti:
Miten nuo serverit toimii? pitääkö siis ostaa erikseen serverikone tai vastaavaa ja paljonko se maksaa?
Jos riittää tällainen nettisivuja pyörittävä palvelin (kuten Ohjelmointiputkassa), voit vuokrata tilaa web-hotellista (haku löytää) tai etsiä jopa ilmaisen tarjoajan (esim. JouluServer.com). Toki maksullisen palvelun laatu on usein parempi ja rajoituksia vähemmän, mutta aloittelijan ei kannata murehtia näistä. Harjoittelua varten voit asentaa omalle koneellesi palvelinohjelmistot (esim. XAMPP Lite -paketin, joka sisältää mm. Apache-palvelimen ja PHP-tulkin).
Metabolix kirjoitti:
Jokotai kirjoitti:
Jo 3-6 todella aktiivista harjoitteluun kulutettua kuukautta...
Toisille riittää, toisille ei. Havaintojeni mukaan vuodenkaan harjoittelu ei kaikille mahdollista edes yhden if-lauseen järkevää suunnittelua.
Pitää paikkansa mutta olettaisin että ohjelmointiputkassa ei liiku montaa jotka ohjelmoivat vain rahan vuoksi.
Miten se raha ohjelmointitaitoihin liittyy? O_o
Jokotai tarkoitti varmaan lähinnä sitä, ettei ihmiset jaksa opetella ohjelmointia aina niin intensiivisesti, koska raha ei ole pääasia. Tosin jos kerran ohjelmoida osaa, niin miksei käyttäisi sitä taitoa tienistien hankkimiseen...
En kyllä siltikään ymmärrä. Jos ainoa syy jonkin asian opetteluun olisi raha, niin ainakin minä opettelisin sitä vähemmän intensiivisesti kuin jos syy opetteluun olisi aito kiinnostus.
Tai ehkä jokotain kommentti tarkoittikin juuri sitä, että nuo jotka ei opi, opiskelevat vain rahan takia...
Niin no ehkä tuo rahan mukaan ottaminen ei ollut kovin osuvaa. Itsestäni kyllä tuntuu siltä, että ihmiset alkaa ohjelmoimaan hyvin usein sen takia, että pääsisivät tekemään pelejä ja aina ollaan heti aluksi tekemässä jotain 3D:tä. Sitten kun siitä ei tulekaan mitään, niin ohjelmoiminen jää siihen.
Minusta tuntuu, että monet alkavat ohjelmoimaan sen takia, kun luulevat sen olevan todella helppoa, ja kun huomaavat ettei se olekaan, niin lannistuvat.
Välillä tuntuu, että jotkut kuvittelee että Mass Effectin tyylisen pelin voi opetella tekemään ja tehdä muutamassa kuukaudessa. :D
Todellisuudessahan tuollaista yhtä peliä tekee kymmeniä koodareita tyyliin vuodesta ylöspäin ja kullakin on jo valmiiksi vuosien ohjelmointikokemus ja ovat vielä lahjakkaitakin.
Sen lisäksi 3D-pelien tekeminen vaatii pelkän ohjelmointaidon lisäksi aika paljon matematiikan ja fysiikan taitoja, joten senkin puolesta homma menee todella vaikeaksi. Toisaalta, jos ohjelmointi kiinnostaa oikeasti, niin kyllä se sitten on mielenkiintoista ja siitä tulee aina hyvä fiilis, kun saa ratkaistua jonkin ongelman.
Grez kirjoitti:
Tai ehkä jokotain kommentti tarkoittikin juuri sitä, että nuo jotka ei opi, opiskelevat vain rahan takia...
Sitä se tarkoittikin.
Siis, kyllä minulla webhotelli on ja tietokannatkin on luotuina ja osaan jo omasta mielestä suht hyvin HTMLn ja PHPtäkin on tehty. Olen vain kiinnostunut joskus tulevaisuudessa luomaan jotain selainpelin tapaista. Ja tolla serverillä en tarkoittanut mitään hosting-paikkaa vaan, sitä että eikös jotkut online pelit tarvitse ihan sellasen serverirotiskon joka raahataan himaan, vai kelpaako travianillekkin pelkkä hosting paikka?
Jos peli kommunikoi HTTP-pyynnöillä (kuten JS:llä toteutettaessa on tapana), tietenkin tavallinen HTTP-palvelin riittää. Jos sitten tekee pelin jollain muulla niin, että se ottaa pysyvämmän yhteyden palvelimeen, täytyy tehdä oma palvelinohjelma, joka hallitsee yhteyksiä ja ymmärtää lähetettäviä pyyntöjä, ja tällöin se oma palvelin on todellakin tarpeen.
Harrastelija voi pitää konetta kotonakin tavallisella nettiyhteydellä, jolloin ensimmäisenä ongelmaksi tulee nettiyhteyden nopeus. Seuraava askel voisi olla virtuaalipalvelin, jollaisen saakin kohtuulliseen hintaan samalla periaatteella kuin web-hotellin. Raskaammassa käytössä oikea palvelin on paikallaan, ja myös kunnon nettiyhteys ja UPS sähkökatkojen varalta ovat välttämättömiä. Helpoiten kaikki hienoudet järjestyvät palvelinhotellin kautta, mutta hintaakin tulee, ja ei myöskään kannata siirtyä sellaiseen, ennen kuin osaa pitää palvelimensa vakaasti pystyssä. Päivityksiä varten on myös hyvä, jos palvelin varmuuden vuoksi tukee boottausta etänä. (Kyllä nykytekniikka on ihmeellistä...)
Hex kirjoitti:
Ja tolla serverillä en tarkoittanut mitään hosting-paikkaa
No mikäs se hosting-paikka on, jos ei serveri. Useammalle sivustelle jaettu vaan yleensä.
Hex kirjoitti:
vaan, sitä että eikös jotkut online pelit tarvitse ihan sellasen serverirotiskon joka raahataan himaan, vai kelpaako travianillekkin pelkkä hosting paikka?
Toki jos puhutaan niin suositusta pelistä, että hostingpalvelussa ei riitä kapasiteetti niin dedikoitu serveri tai useampi voi olla järkevä vaihtoehto. Harvemmin niitä kuitenkaan kotiin kannattaa raahata.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.