Miten saan tutkittua OpenGL ohjelmassa, että onko joku objekti (vaikka ohjus) kohdannut näytön reunan?
Koodailet kenties 2D:tä vai miksi moista haluat tehdä?
Orthomodessa voit vertailla suoraan niillä koordinaateilla.
Joo eli (varmaan huono tapa) 3d-kappaleita pyörii 40.0f etäisyydellä kamerasta. 3D:tä 2D:nä ;) Tämä pitäisi saada tutkittua, kun pelissä on varattu vaikka 100 kpl. ohjuksia, jotka voivat liikkua mihin suuntaan tahansa. Kun ohjus menee näytön reunan yli, sitä ei enää tarvita ja se voidaan "käyttää uudelleen".
Kaikessa yksinkertaisuudessaan tulisi sinun käydä kaikki ohjukset läpi joko säikeissä tai silmukassa (säie on nopeampi) ja jos x,y tai z ylitää sallitun rajan eli < 0 tai > alue niin laitetaan ohjus johonkin paikkaan piiloon (vaikka matriisin alle :) ja sille voisi laittaa vaikka määrittelyn piilo=True; jolloin sen säie ei tutkisikaan sen arvoja joka taasen nopeuttaisi timitaan ehkäpä vähäisen.
Niinpä juuri, mutta tässä tapauksessa koordinaatit eivät ole vasemmassa yläkulmassa 0,0. Sain kyllä selvitettyä likiarvot kameran näyttämän alueen(kulman), etäisyyden ja trigonometristen funktioiden avulla. Täytyy kai tyytyä niihin.
No siis tuollaiset likiarvot ovat kyllä mainitsemaasi tarkoitukseen aivan sopivia. Onhan ne tarkatkin koordinaatit toki mahdollista laskea mutta tuskin siihen kannattaa ryhtyä.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.