Ihan tyhmä viikon kysymys. Ei kukaan nyt vääristynyttä resoluutiota käytä! 1280x1024 venyttää kuvaa horisonttaalisesti. 1280x960 se olla pitää!
Viilausta.
mitenkäs sitten 1024*768?
Se on oikeassa suhteessa
Suhdehhan on 4:3 ja kun lasket (1280/4)*3 niin tulokseksi tulee 960 eikä 1024.
Sitten vielä resoluutio 1024x768: (1024/4)*3 = 768, joten suhde on oikein.
Myös 800x600 on oikeassa suhteessa. Sen voit jo varmasti laskea helposti päässä.
No 32% näyttää tällä hetkellä käyttävän. Ainakin Googlen mukaan 1280x1024-resoluutio on yleisempi kuin 1280x960 (559000 osumaa vastaan 144000 osumaa).
No noiden resoluutioiden vääristyminen riippu täysin millanen näyttö on. Itse käytän 1280x960 resoluutiota ja se ei ole sen vääristyneempi kuin 1024x768.
Moni näytönohjain/näyttö ei tue 1280*960 resoluutiota, vaikka se on kuvasuhteeltaan oikea.
Hitsin paljon pienien resoluutioiden käyttäjiä... Itse en voisi kuvitellakaan käyttäväni 19" näytössä pienempää resoluutiota kuin 1600*1200. 17" näytössä käytössä on 1280*960.
Joo mut mäki jouduin vastaamaan 1280*1024 kun puuttuu vaihtoehto 1280*960.
Minulla on ainakin 1024x768 resoluutio ja hyvältä näyttää.
Ei ole mitään vääristymisiä.
1280x960 on täälläkin käytössä nimenomaan sen takia että ympyrä myös näyttää ympyrältä ;) Seuraava 4:3 resoluutio olisi vasta 1600x1200 ja sitä ei voi käyttää kun alkaa tekstit olemaan jo liian pientä - vaikka 19" näyttö minulla onkin.
edit: lisäksi 1600x1200 tilassa virkistystaajuus jäisi 72 Hz:iin joka ei minulle riitä. 1280x960 tilassa käytössä 85 Hz
trinit sama täällä. Muuten pitäisin 1600x1200, mutta virkistystaajuus putoaa 75 hertsiin, joka välkkyy niin pirusti.
Ja tosiaan tuo 1280x1024 on ihan huono reso. Ei se ympyrä ympyrälle näytä.
Minulla ainakin näyttää resoluutiolla 1280x1024 ympyrä ympyrältä. Sitä kuvaa ei kannata venytellä sieltä näytön alalaidan nappuloista, vaan sen sijaan käyttää siellä olevaa zoomia.
ei mun näytönohain tue mitään 1280x960 resoluutiota, 1280x1024 resoa tukee.
kyllä toi 1280x1024 näyttää ympyrän vähän soikeena, kun testasin :P
itse käytän mieluiten 1152x864 resoluutiota
lainaus:
Minulla ainakin näyttää resoluutiolla 1280x1024 ympyrä ympyrältä. Sitä kuvaa ei kannata venytellä sieltä näytön alalaidan nappuloista, vaan sen sijaan käyttää siellä olevaa zoomia.
Ja kaikilta tämän aiheen seuraajilta löytyy sitten zoom näytöstä? Ei taida löytyä.
Mulla on toi 1240x1024, kun X:n konfiguraatiossa ei jostain syystä löytynyt oikeaa suhdetta, eli 1240x960. Ei ympyrät tässä huomattavasti soikeita ole, ainakaan niin paljon että se minua haittaisi.
Minulla on 1024x768 käytössä kun olen tottunut siihen. Taajuus on kylläkin vain 60 Hz, mutta TFT - näytössä sitä ei huomaa. Vain jos on rasterimaista kuvaa, alkaa värisemään, vaan sellaista ei pahemmin tule vastaan enempää peleissä kuin muuallakaan. Ja edellisessä resokin alkaa olla niin alhainen että sitä värinää ei synny jos tulee rasteria vastaan.
-Grey-
lainaus:
Minulla on ainakin 1024x768 resoluutio ja hyvältä näyttää.
Ei ole mitään vääristymisiä.
Tottakai se näyttää hyvälle kun on oikea suhde! :D
Mulla on mielenkiintoinen resoluution mahdollisuus, jota en onneks käytä.. 1280x768 :)
Niin, ja nykyinen reso on 1152x864
lainaus:
Mulla on mielenkiintoinen resoluution mahdollisuus, jota en onneks käytä.. 1280x768 :)
No on kyllä outo! :O
lainaus:
No on kyllä outo! :O
No niinpä :))
Siinä on jo suhteessa "vähän" korjaamista. Tommoset resoluutiot kuuluu roskakoriin.
No jatketaan sitten sarjassa omituisia resoluutioita...
Eli 15 tuuman näytöllä (tosin kannettavan tietokoneen littunäytöllä) resoluutio 1400x1050. Suhde on kyllä kohdallaan, mutta aika iso resoluutio pienellä näytöllä...
Olen huomannut että kannettaviin saa nykyään aika isoja resoluutioita.. Aika pienet kuvakkeet varmaan tulee. :)
Minulla on tällä 15 tuuman näytöllä käytössä 1024 x 768 (suuret fontit). Käyttäisin mieluummin isompaakin kuvakokoa, tai edes pieniä fontteja, mutta kun näyttö on jotain 8-10 vuotta vanha, niin kuvanlaatu on varsin surkea, joten tekstistä ei tahdo saada selvää.
Oudoimmat resot:
720x480
848x480
1024x600 (naapurikoneella, tämä on ainakin ihan hölmö)
1152x864 mulla käytössä, ja ihan oikein näkyy tuo kysymys...
Hmph! Windowsissa pitäis saada laitettua 320x200 resoluutio. Se on meikän mielestä paras ja sillä grafiikat näyttää 1000-kertaa kiehtovammalta. :) Nykyaikaisia p*****a! 1600x1200... pyh!
320x200? Oi joi joi, siinähän kuviot vääristyy ja kaikki on ihan valtavan kokoista... (320x240 on hiukka oikeampi) Tee Windows-emulaattori DOS:lle, jos tuollaisia haluat. Hmm, mikähän oli oletusresoluutio Windows 3.1x:ssä? Juupa juu, itse ainakin käytän omaa näyttöäni (17" Compaq) asetuksilla 1024x768@85Hz&32bit. Minulle juuri sopivan kokoinen ja ruudullekin mahtuu riittävästi tavaraa (no, enpä kyllä ikinä ole työpöydällä yli 10:tä kuvaketta pitänytkään, mutta silti...). Tämä on sopiva, alapalkkiin mahtuu Käynnistä-valikon painike, muutama pikakäynnistyspainike, 4 normaalikokoista ohjelmien käynnissäolosta kertovaa palkkia sekä 5 pikkukuvaketta kellon vieressä - ja se kello. (Palkki on siis normaalin korkuinen, eli 1 "rivi".)
Kylläpäs tulikin selitettyä paljon...
lainaus:
Minulla ainakin näyttää resoluutiolla 1280x1024 ympyrä ympyrältä. Sitä kuvaa ei kannata venytellä sieltä näytön alalaidan nappuloista, vaan sen sijaan käyttää siellä olevaa zoomia
Mulla on 1280*1024 ja ympyrät on ympyröitä just siksi että olen väännellyt niitä nappuloita. Kyllä niistä saa kuvan oikeaksikin... ja käyttäisin isompaakin resoa jos näyttö osaisi... pitää ostaa uusi kohta ku rikastuisi joskus. Ja ladatkaa mun Hieno näyttö jutska http://koti.mbnet.fi/koodaaja/monitori.inf niin saatte ihan IHME reso suhteita. PowerStrip rulettaa sillä saa helposti tollasia inf tiedostoja väännettyy
lainaus:
1024x768@85Hz&32bit. Minulle juuri sopivan kokoinen ja ruudullekin mahtuu riittävästi tavaraa
Siihen nyt ei paljon tarvita, että 1024x768-ruudun saa tukittua täyteen. Hemmetti, monet veppisivuthan jo nykyään olettaa, että pelkkä selainikkuna on tuon kokonen.
lainaus:
Palkki on siis normaalin korkuinen, eli 1 "rivi".)
1 rivinen Käynnistä-palkki :o
Ite sais venyttää tuon ainakin 3 riviseks :)
Vähän demonstraatiota: http://pp.kpnet.fi/blaze/temp/cluttered.png
Ei tuossa minusta ainakaan liikaa tyhjää tilaa ole.
/me kaipaa tuplanäyttökokoonpanoaan :/
Itse olen siirtänyt tehtäväpalkin näytön oikeaan reunaan, jolloin ohjelmia mahtuu allekkain n. 25 kappaletta 1024x786-resoluutiolla. Käytettävissä olevan näyttöalueen kokonaispinta-ala on tosin näin hieman pienempi.
lainaus:
lainaus:
1024x768@85Hz&32bit. Minulle juuri sopivan kokoinen ja ruudullekin mahtuu riittävästi tavaraa
Siihen nyt ei paljon tarvita, että 1024x768-ruudun saa tukittua täyteen. Hemmetti, monet veppisivuthan jo nykyään olettaa, että pelkkä selainikkuna on tuon kokonen.
lainaus:
Palkki on siis normaalin korkuinen, eli 1 "rivi".)
1 rivinen Käynnistä-palkki :o
Ite sais venyttää tuon ainakin 3 riviseks :)Vähän demonstraatiota: http://pp.kpnet.fi/blaze/temp/cluttered.png
Ei tuossa minusta ainakaan liikaa tyhjää tilaa ole./me kaipaa tuplanäyttökokoonpanoaan :/
Hyvät hyssykät sentään! No, minulle tämä riittää hyvin, katso vaikka: http://koti.mbnet.fi/heka33/images/desktop.jpg
Mä käytän 15 tuuman näytös 800*600 resoluutioo mut täytyy varmaa laittaa suurempi ku kaikki muutki näyttää käyttävän.
mut virkistytaajuusha siinä putoo mut...
No 15" on niin pieni, että siinä ei kannata tuota suurempia resoluutioita käyttääkään... (Ellei sitten kyseessä ole TFT-näyttö)
Taidanki pitää ton entisen resoluution vaik tavaraa on näytöllä 20-30 kuvakkeen verran (vaik peittääki(suht)hienon taustakuva)
Mulla on 14 tuuman näyttö, joka ei näytä 1024*768 isompia tarkkuuksia, sekin edellyttää 256 värin tilaa =(
14" on vielä pienempi, kuin 15", joten luepas edellinen viestini...
Joojoo, mut nettiselailu on aika vaivalloista 800*600 resolla.
800*600 resot on ainaki mulle riittäny tähän asti hyvin.
Tähän pöydälle ei pal isompaa näyttöö mahdu ellei sitte olis littee.
sit viel onks Quiz oikeesti 10-11.v
lainaus:
800*600 resot on ainaki mulle riittäny tähän asti hyvin.
Jaa, no mulle ei.
lainaus:
Mulla on 14 tuuman näyttö, joka ei näytä 1024*768 isompia tarkkuuksia, sekin edellyttää 256 värin tilaa =(
Aika pientä mahtaa olla teksti tollasel resol ja noin pienel näytöl. Mulle ei 256 riittäis millään. kyl sen 32 bittinen olla pitää
lainaus:
Kyllä olen! Onko siinä jotain niin ihmeellistä, vai?
Niin joo, ja tarkennuksena pitkään selitysviestiini: Käytän ohjelmia aina suurennetussa tilassa, jos ei ole erityistä tarvetta nähdä enempää kuin se yksi ohjelma kerrallaan. (Ja tarvetta siis on TODELLA harvoin.)
Kyllähän jotkut voivat olla neroja jo noinkin nuoressa iässä.
Mun näyttö on 15" ja resoluutio on 1024*768. Ja tietenkin kuvaputkinäyttö ;) No mutta ihan hyvin toimii ongelmitta, mahtuupahan enemmän tavaraa näytölle.
lainaus:
lainaus:
Kyllä olen! Onko siinä jotain niin ihmeellistä, vai?
se varmaan tarkotti että sun verbaalinen taso on niin korkeella ettei sua meinais uskoo niin nuoreks :)
lainaus:
Kyllähän jotkut voivat olla neroja jo noinkin nuoressa iässä.
En kylläkään pidä itseäni nerona. Olen vain tottunut olemaan itsekseni, ja silloin jää aikaa touhuta omiaan, jolloin voi oppia vaikka mitä. (Esim. opin lukemaan (muutakin, kuin isoja tikkukirjaimia) jo 4-vuotiaana.) Ja ensimäisen kerran käytin tietokonetta muistaakseni 2-vuotiaana. (Rämpytin näppäimistöllä jotain sekalaista tekstiä ja vetelin viivoja jollain piirrustusohjelmalla. Koneena taisi olla isän 486-kannettava, joka lojuu tuolla nurkassa käyttökelvottomana rikkinäisen muuntajan takia. (Kyseinen muuntaja on siis ulkoinen, mutta vähän vaikea löytää varaosia 10 vuotta vanhaan malliin...)) Lisää saatte tietää omilta sivuiltani Minä itse-osiosta, johon EHKÄ lisään jotain.
Ilmeisesti pidän pitkistä selittelyistä...
Jaa no, Testimaan Henkinen ikä- testin (http://www.testimaa.com/age/test.asp) mukaan henkinen ikäni on 23 vuotta... (Fyysinen ikä tällä hetkellä paria kuukautta alle 11 vuotta, joten henkisesti olen vähän yli kaksi kertaa vanhempi, kuin oikeasti.) Huhuh!
Testimaahan en menis luottaa kovinkaa tarkasti.
Yleensä vähänkin "gurumpi" on aloittanut koneiden käytön jo alle 7v ikäisenä. Itse piirsin isän koneella ekan kerran 3-4 vuoden isässä, mutta varsinaisen käytön aloitin noin 5 vuoden ikäisenä jolloin tein omia "ohjelmia".
Henkinen ikä... oho! Tä keskustelu on hypänny aiheesta ja aiheesta. Piti selvittää ikä kysymys täs välis. HAH!
(Ois pitäny jättää kysymättä)
Nyt siellä on jälleen hölmöilty. Vaihtoehdot on ihan kummalliset:
Kyllä, kerran
Kyllä, joskus harvoin
Kyllä, harva se päivä
En koskaan
Itse lyön typerää konettani noin kaksi kertaa viikossa. Tyhmäähän se on, minun pitäisi oikeastaan takoa Bill Gatesin naamataulua :)
lainaus:
Tyhmäähän se on, minun pitäisi oikeastaan takoa Bill Gatesin naamataulua :)
Eli ongelmia löytyy microsoftin tuotteista... ja ne ku on tehty niin hyvin ja huolellisesti :D
Neljään vaihtoehtoon ei tietenkään aina kaikkea mahdu. Kannattaa valita omaa tilannetta lähin vastaus, jos täysin oikeaa ei ole. Tämähän ei kuitenkaan ole mikään haudanvakava kysely.
k-mikko hehe. Missähän se hassu Bill Gatesin naamataulun kakutus -peli oli..
1280x1024 ei vääristä jos näytöstä säätää niitä nappuloita!!
Ja lällällää vaan kaikille. Määpäs ostan huomenna koulusta 20" näytön ja arvatkaa paljon mä maksan siitä. 10 euroa!
Ihmetyttää kyllä tuon näytön alhainen hinta. Tuskin mitenkään erityisen hyvässä kunnossa on..
Ja mikä koulu nyt myy 20" näyttöjä pois?
_Cornix_
lainaus:
Neljään vaihtoehtoon ei tietenkään aina kaikkea mahdu. Kannattaa valita omaa tilannetta lähin vastaus, jos täysin oikeaa ei ole. Tämähän ei kuitenkaan ole mikään haudanvakava kysely.
Olet aivan oikeassa, mutta olin vain kiinnostunut, miten "kerran" voi olla vaihtoehtona vaihtoehtojen "harvasen päivä" ja "joskus harvoin" joukossa.
Samapa tuo, ei tämä maailma tuosta kaadu.
Fyysinen ikäni on 15 ja henkinen 34.
lainaus:
Ihmetyttää kyllä tuon näytön alhainen hinta. Tuskin mitenkään erityisen hyvässä kunnossa on..
Ja mikä koulu nyt myy 20" näyttöjä pois?
Sykki myy, se ei tee niillä mitään ne menisi kierrätykseen, se myy 15" näyttöi 5e... se on täydellisessä kunnossa ja kaiken lisäksi siinä lukee "pelaaminen kielletty" ;)
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.