Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: VB.NET: Releiden ohjausta sarjaportista

Sivun loppuun

sbc350 [22.01.2010 19:57:15]

#

Morjes! Nyt tarttis tehdä sellainen koodinpätkä mikä ohjaa releitä sarjaportin kautta. Tarkoitus olis ohjata web kameran kääntöpöytää.
Onnistuisko tuo ohjaus netin ylitse? en ole vielä juuri mitään visual basicilla tehnyt mutta kait se on ihan opittavissa ;)
sellainenkin kävi mielessä et jos pystyis ohjaamaan e-mailin voimin, eli lähettäis emailin tiettyyn osoitteeseen mikä menee kyseiseen web kameran koneeseen ja koodi osais napata sieltä mailista komennon ja kääntäis kameran toiseen asentoon? mietin et tuo netin yli ohjaus vissiin tarttis serverin pyörimään koneeseen missä olis sitten omalla sivulla koodia mikä tekee jotain txt tiedostoja tms mitä tuo itse kääntöohjelman koodi lukee?

RQ [22.01.2010 20:12:45]

#

VB6, VB.net vai mikä..?

sbc350 [22.01.2010 21:35:49]

#

vb6 meinasin

Tumppu [24.01.2010 13:26:17]

#

Aika vaikeaa lähdet noin aluksi vääntämään. Rinnakkaisportista itse osaan ohjata releitä Vb6:lla, mutta releet tarvitsevat transistorit, koska rinnakkaisportin syöttämä virta on hyvin pieni. PHP:llä voisi esimerkiksi toteuttaa netin yli kääntelyn. Ohjelma lukee tietyllä viiveellä netistä tietoa (vaikka txt tiedostosta) jota voitaisiin muuttaa php-sivun avulla.

http://www.google.fi/search?hl=fi&source=hp&q­=parallel port vb6&btnG=Google-haku&meta=&aq=f&oq=

sbc350 [24.01.2010 16:32:51]

#

juu tollasen transistori/relekortin oon joskus jo tehnyt ja mikrobitin led master ohjelmalla sitä käytin mut pitäs saada fiksumpi ohjelma :)

Grez [24.01.2010 16:57:32]

#

Tumppu kirjoitti:

Aika vaikeaa lähdet noin aluksi vääntämään.

Miten tää nyt on vaikea? Sarjaporttiahan on VB6:lla äärimmäisen helppo ohjata ja se menee vielä "oikeinkin", eli ne toimii vaikka olisi USB:n päässä. Noilla useimmilla ohjeilla puukotetaan suoraan legacy-portin IO:ta ja se ensinnäkin vaatii ajurin (joka tosin on helposti saatavilla esim. ioport) ja toisekseen ei toimi jos portti ei olekaan perinteinen vaan esim. USB:ssä.

VB6:lla on myös helpohkoa tehdä vaikka pieni HTTP-palvelin, joka ottaa vastaan tilanmuutospyyntöjä. Tai sitten tekee vielä yksinkertaisemman protokollan jota puolestaan käyttää vaikka PHP-sivulta. Toki kolmas, vähemmän reaaliaikainen vaihtoehto, on laittaa portinohjausohjelma pollaamaan weppisivua tai tiedostoa.

Tumppu [24.01.2010 18:22:21]

#

Grez kirjoitti:

Tumppu kirjoitti:

Aika vaikeaa lähdet noin aluksi vääntämään.

Miten tää nyt on vaikea?

sbc350 kirjoitti:

en ole vielä juuri mitään visual basicilla tehnyt mutta kait se on ihan opittavissa ;)

Tuota pisti silmään vain, että kohtuu hankalasta lähteä liikkeelle.

sbc350 kirjoitti:

juu tollasen transistori/relekortin oon joskus jo tehnyt ja mikrobitin led master ohjelmalla sitä käytin mut pitäs saada fiksumpi ohjelma :)

No tuosta on hyvä lähteä liikkeelle!

Grez [24.01.2010 21:31:42]

#

No mielestäni tuo on silti aika helposta päästä, ihan näin niinkuin monimutkaisuutta ajatellen. Monilla on ensimmäisenä (ei välttämättä onnistuvana) projektina joku seikkailupeli tms.

Jokotai [04.02.2010 17:15:51]

#

Jos rahaa viitsit uhrata, niin Sulautetut lienee sinulle mitä mainioin kirja.

groovyb [05.02.2010 13:21:50]

#

itse ostaisin vaikka probytestä tai jostain pienen sarjaporttirelekortin (varmaan 20e), ja opettelisin sillä ohjaamaan releitä, ja seuraavaksi heittäisin kaksi konetta yhteen ja tekisin pienen sarjaporttikeskustelun niiden välille.

Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta