Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Kubuntu, hiiren painikkeet

DrDeath [22.01.2010 19:44:16]

#

[Logitech Mx Air]

Aikaisemmin, kun käytin vielä Windowsia, olin määritellyt hiiren alaspäinrullaus-napin ("rulla" on kosketuspinta, jossa on sen lisäksi kaksi nappia) hiiren keskipainikkeeksi valmistajan oman ohjelmiston avulla, koska hiiressä ei ole varsinaista keskipainiketta.
Miten saisin muutettua hiiren painikkeita samanlailla kubuntussa?

Milo [23.01.2010 13:29:22]

#

Tapahtuu xmodmap -komentoa käyttämällä. Ohjelmaa ohjataan komentoriviltä, kun löydät sopivan yhdistelmän (järjestyksen), niin lisää kyseinen xmodmap -komento ~/.xprofile tiedostoon (jos kyseistä tiedostoa ei ole, luo se).

http://cweiske.de/howto/xmodmap/allinone.html
Tuossa jonkinlainen ohje, Googlesta löytyy lisää ohjeita hakusanalla "xmodmap".

DrDeath [23.01.2010 21:24:54]

#

Kokeilin tämmöistä komentoa:

xmodmap -e "pointer = 1 5 3 4 2 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32"

Se vaihtoi kyllä haluamani napin keskipainikkeeksi, mutta nyt alaspäin rullaaminen ei toimi.

Metabolix [23.01.2010 21:46:44]

#

Vaihdoit rullausnapin keskipainikkeeksi, joten nyt se on keskipainike eikä rullausnappi. Loogista. Selitäpä nyt vielä uudestaan se ongelma.

DrDeath [24.01.2010 22:56:01]

#

http://images.tigerdirect.com/skuimages/large/Logitech-MXAir-L23-7314-mab.jpg

Hiiressä on siis kosketuspinta, jolla rullataan, ja sen lisäksi kaksi nappia (kosketuspinnassa) joilla voi myös rullata painamalla niitä. Kun käytin Windowsia olin muuttanut taaemman näistä napeista keskipainikkeeksi, koska hiiressä ei muuten sellaista ole. Lopputulos oli siis se, että kosketuspinnalla pystyi rullaamaan ylös ja alas, alasrullausnappi toimi keskipainikkeena ja ylösrullausnappia en edes milloinkaan käyttänyt.

Kun kokeilin, muistaakseni, xev ohjelmaa niin se ei erottanut ko. alaspäinrullausnappia kosketuspinnalla rullaamisesta. Windowsissa kuitenkin pystyy tekemään eron näille Logitechin oman ohjelmiston avulla.

Katso yllä oleva linkki niin ehkä tajuat mitä haen. Nuolien välissä on siis kosketuspinta ja nuolet itse ovat erikseen toimivia nappeja.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta