Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Peli päivässä

Tumppu [18.01.2010 18:46:51]

#

Hei! Ajattelin kysellä että onko kukaan koskaan koittanut vääntää peliä päivässä alusta loppuun ja toivoisin tietys niitä jotka ovat onnistuneet.
Itse väsäsin tällaisen pelin about 6h:ssa.

Pelissä ammutaan hiirellä rakennuksia, tarkoituksena tuhota rakennukset ennenkuin helikopteri osuu maahan tai rakennukseen.

Shot:
http://koti.mbnet.fi/t-core/helikoppelishot.jpg

Lataus linkki:
http://koti.mbnet.fi/t-core/Helikoppeli.zip

Kertokaa mielipiteenne ja että olisiko pelissä kehitysideaa?

ZcMander [18.01.2010 20:59:29]

#

Olen tehnyt, ja jopa onnistunutkin. Haastavuus tulee siitä, kuinka laadukkaita haluat pelien olevan, koska periaatteessa mikä tahansa on peli, joka

a) Tekee käyttäjän antamalla syötteellä jotain
b) Jossa on tavoite

Ja myöskin tästä syystä, omat pelini pari vuotta takaperin osottautui aika primitiivisiksi. Nykyään onnisttuisi toki niin logiikallisesti kuin graaffisestikkin paremmat pelit päivässä.

Itse huomasin näin jälkeen päin, että asiat hyvin paljon rytmittyi, eli vaikka päivässä olisi sama määrä aikaa tehdä peli, siitä ei silti joka päivä tule yhtä hyvää ja tästä syystä kuukauden jälkeen pelien seasta nousee pari kolme parempaa tuotosta.

Nykyään ei minusta olennaista pelissä olekkaan se, että kuinka hyvä graaffinen tai audiovisuaalinen (oikea sana?) peli on, vaan se, että pelin rakenne/logiikka on mahdollisilman pitkälle hiottu, joten pelistä voi tulla hyvinkin hyvä, vaikkei loistaiskaan muulla alueella, mutta sen sijaan, jos peli on vain graaffisesti hyvä, ei se todellakaan jaksa kiinnostaa.

Itse en näe järkeä niinkään tehdä peliä päivässä, koska siinä ajassa ei todellakaan voi ihmeitä tehdä, mutta sen sijaan suuntaisin katseeni kuukausittaisiin peleihin, joista on tunnettu esim. Kloonigames, sekä itse Experimental Gameplay Project, josta idea on peräisin.

Itse pelistä:
Pelihän päivässä tehdyksi on ihan hyvä graaffiselta tasoltaa (Ehkä hieman epä-yhtenäisyyttä terävissä ja värikkäissä taloissa verrattuna sulavaan taustaan), suurimpana miinuksena antaisin äänien puuttumisen, minkä lisäksi pommi ei jatka rataansä kentän toiselle puolelle, vaikka helikopteri menee, josta jää sellainen "minne se nyt katos"-fiilis. Pelissä ei tullut myöskään mitään ohjeita miten peliä pitäisi pelata, joten en edes tiennyt tuhota, vaiko eikö rakennuksia.

Lisäksi helikopteri on alussa hidas ja korkealla, joten se jää vähän vaivaamaan, kun joutuu odottelemaan, joten se ei ole sellainen "addictiivinen", vaan enemmänkin tylsistyttävä. Kuitenkin kentän loppua kohden välimatka lyhenee ja kopteri on lähempänä maata, joten siinä jo alkaa odottamaan, että tulis jo seuraava kierros, jotta saisi viimeisenkin talon nurin.

Kuitenkin ihan hyvä saavutus One-button-peliksi, ja varsinkin ekaksi päivässä peli -peliksi.

Metabolix [18.01.2010 21:37:13]

#

Matopelioppaan esimerkki on muistaakseni kirjoitettu päivässä. Muutama muutos piti jälkikäteen tehdä, jotta oppaasta tulisi helppotajuisempi. Samoin matopelin edeltäjä oli yhden päivän projekti. Muuten peliprojektini ovat tahtoneet paisua turhan mittaviksi ja jäädä ajanpuutteen vuoksi kesken.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta