Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: Pascal: Delphi 6.0

Sivun loppuun

rogk [26.07.2003 21:27:34]

#

Haluaisin opetella ohjelmointia ja olen muutamia viikkoja pähkäillyt, että mistä kielestä aloitan. Olen tutustunut eri kielien kirjallisuuteen ja netistä löytyviin artikkeleihin ja keskustelupalstoihin. Lopulta ajattelin, että Delphi sopisi aloittelevalle(eli minulle)ohjelmoijalle hyvin. Olin saanut sellaisen käsityksen, että "Delphi 6.0 Personal Edition", on ilmainen. Kävin Borland:in sivuilla, mutta itse en ainakaan sieltä löytänyt sitä ilmaisena.
Voisiko joku auttaa minua, jos tietää, että saako sitä enään ilmaisena ja jos saa niin kuinka.
Voisiko joku neuvoa jotain hyviä ohjelmointia koskevia yleisteoksia, joihin kannattaisi vielä tutustua, ennen varsinaisesti jollain kielellä aloittamista.

Tulilintu [26.07.2003 21:36:46]

#

lainaus:

Olin saanut sellaisen käsityksen, että "Delphi 6.0 Personal Edition", on ilmainen.

Ei se kyllä sitä valitettavasti ole.

lainaus:

Voisiko joku auttaa minua, jos tietää, että saako sitä enään ilmaisena ja jos saa niin kuinka.

Kazaalla saa ilmaiseksi, muttei laillisesti.

Janezki [26.07.2003 21:46:10]

#

Sain Delphi 6 PE:n Kompuutteri -lehden CDltä. Luulisi sen jossain olevan ilmainen.

lainaus:

Voisiko joku neuvoa jotain hyviä ohjelmointia koskevia yleisteoksia, joihin kannattaisi vielä tutustua, ennen varsinaisesti jollain kielellä aloittamista.

Osta ainakin Delphi -kirja jos aiot tosissasi ohjelmoida.

Ämppi [26.07.2003 21:53:05]

#

lainaus:

lainaus:

Olin saanut sellaisen käsityksen, että "Delphi 6.0 Personal Edition", on ilmainen.

Ei se kyllä sitä valitettavasti ole.

Olisin heti vastannut että ei ole. Mutta tutkiskellessani putkaa ja tuolta borlandin sivuilta löytyy myös vastaanväittävää tietoa, mm. https://www.ohjelmointiputka.net/keskustelu/1654-minkä-delphin-omistat . Mutta kertokoon joku joka tietää asiasta paremmin.

lainaus:

Kazaalla saa ilmaiseksi, muttei laillisesti.

Voi löytyäkkin, tai sitten ei. Ainakin minä löysin vaikken tarvitsekkaan sellaista.

Edit: TOSI paha virhe, huomaa muidenkin jo ehtineen vastata ^_^

rogk [26.07.2003 22:00:27]

#

Aion tosissani opetella ohjelmointia. Itseasiassa minulla on kirja Delphi 5/Kent Reisdorph. Sitten löytyy C++ ja olio-ohjelmointi/Päivi Hietanen. Java kirjoja on jopa useampia saatavilla.
Olen vain ymmärtänyt, että ei ehkä kannattaisi aloittaa C++:lla. Siksi ajattelin Delphiä, se myös tuntui mukavimmalta ratkaisulta, tutustuttuani näihin kirjoihin.

rogk [27.07.2003 01:48:22]

#

Nyt sain ladattua sen(Delphi 6.0 PE) koneelleni. Ensin kävin hakemassa rekisteröintinumerot tuolta Borland:in sivuilta ja sit etin Googlella sivun, mistä sain ohjelman ladattua. Kyl tähän muutama tunti kulu. Kiitos kaikille.

ctrl+alt+del [06.08.2003 10:56:17]

#

Aloita mieluummin sillä c++:lla. Se on sentään ohjelmointikieli eikä pelkkä IDE jonka sisään on tungettu object pascal. C++:n syntaksi on peruskamaa, siis periaatteessa törmäät sellaiseen ennemmin tai myöhemmin mikäli ohjelmointia jatkat. Delphissä käytettävä ohjelmointikieli ei ole malliesimerkki ohjelmointikielestä, se vie alussa ehkä vähän sivuraiteille. Oikeastaan delphissä kaikki tehdään hieman eri tavalla kuin valtaosassa ohjelmointikieliä, joten viisaampaa on aloittaa c++:lla.

shovi [06.08.2003 11:12:43]

#

Joo, kannattaa aloittaa c++:lla, koska kun opit sen, opit helpommin myös php:n, javascriptin ja c:n. Siitä on myös apua, jos siirryt myöhemmin Visual Basicciin.

rogk [07.08.2003 20:21:35]

#

On tää vaikeeta. Olen tosiaan jo jonkin aikaa yrittänyt onkia tietoa,millä kielellä kannattaa aloittaa. Luin myös paljon artikkeleita, enkä halunnut pitää kiirettä asian kanssa. Lopulta päädyin Delphiin(tärkeä syy siihen oli, että aloittaminen oli ilmaista). Monessa yhteydessä sanottiin, että älä aloita C++:lla tai Java:lla, vaan jollain helpommalla kielellä(esim Delphi).
Olen vasta opiskellut Delphiä vajaat 2 viikkoa, joten eihän vieläkään ole myöhäistä vaihtaa,mutta olenko tosiaan tehnyt virheen. Odotan mielenkiinnolla vastauksia, jos jollain on aiheeseen jotain uutta lisättävää.

T.M. [07.08.2003 20:54:14]

#

enpä tiiä, mutta jos QuickBasic:llä alottaa niin sitten tietää perusteet ohjelmoinnista, nimikin kertoo sen? ;)
sitten kun siirtyy vaikkapa PHP:hen niin homma sujuu jo vähän paremmin, PHP:stä voi taas siirtyä sitten C++ kieleen, itse en ole vielä yrittänytkään C++:aa koska en saa mitään kääntäjää toimimaan :(

edit:

lainaus:

Aion tosissani opetella ohjelmointia. Itseasiassa minulla on kirja Delphi 5/Kent Reisdorph. Sitten löytyy C++ ja olio-ohjelmointi/Päivi Hietanen. Java kirjoja on jopa useampia saatavilla.

älä aloita "tosissasi" ohjelmointia, sillä ohjelmoidessa tulee useasti takapakkia moneen kertaan, ja jos on tosikko niin... ei hommasta tuu mitään! :)

thefox [11.08.2003 11:47:36]

#

Minusta Delphi ei ole ollenkaan huono valinta, Pascal on kielenäkin loppujen lopuksi ihmeen kaunista -- "helppoa" mutta (suhteellisen) tehokasta. PHP ei ole myöskään ensimmäiseksi kieleksi huono valinta, siinä oppii samalla myös C:n / C++:n perusrakenteet, ne kun on em. kielistä PHP:hen suoraan kopioitu.

rogk [11.08.2003 13:55:25]

#

Mitä mieltä "fawkz" olet, jos valinta tarvitsisi tehdä kahden kielen väliltä, Delphi tai Visual Basic 6(jos saisi myös muutaman kommentin tuosta PHP:sta, koska liitit siihen tuon yhteyden C++:aan). Kumpaa suosittelisit.
Tuon "tosissani" laitoin aikaisempaan kommenttiini sen takia, että minun kysymykseni otettaisiin vakavasti. En silti ole "tosissani", enkä "vakavissani", mutta ohjelmointi kiinnostaa.

Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta