Noista medíawikin laajennuksista ei ymmärrä mitään. Tiedot:
Wersio: 1.15.1
Sitten ongelmaan.
Aijoin laajentaa ryhmiä wikiini (tai wikiimme). En kuitenkaan tajua lausetta:
Miten tämä tapahtuu? Haluaisin ryhmät:
1. Steward 2. RollBack
Voisitteko auttaa?
$wgGroupPermissions['ryhmä']['oikeus'] = true;
Entä sitten kun samassa artikkelissa ei voi olla kuvia ja/tai linkkejä ja/tai mallinetta.
Minun ja Juhkon wikissä ei voi laittaa samalle sivulle linkkiä ja kuvaa. Miten asian voisi korjata?
Mitähän te olette sotkeneet?
Eli eiköhän oletusasennuksella nuo pitäisi toimia normaalisti.
Ei toimi. Tosin palvelimena toimiva Jouluserver saattaa olla osasyy.
No mitä tapahtuu jos lisäätte sekä kuvan, että linkin samaan artikkeliin?
Aina ei tallennu ollenkaan, ja joskus tallentuu, mutta näkyy vain tyhjä sivu. Sama ongelma on ollut muillakin Jouluserverille tehdyillä sivuilla, kuten minulla täällä.
Ongelma ratkeaa kun tallennuksen jälkeen päivittää tyhjän sivun. sitten menee etusivulle muuttamalla url kenttää ja menemällä sivulle, jolla on vain tekstiä. sitten muokkaa vaikkei tee mitään, ja alkaa näkyyn. Ei kuitenkaan kovin hyvä kävijöitä ajatellen.
Johtuuks toi nyt sit kuitenkaan linkeistä ja kuvista, vai jostain aivan muusta?
http://sammakkopedia.jouluserver.com/ ja hakusanaksi keskustelu käyttäjästä:Juhko
Siellä on kuva, mallione ja linkki. Jos ei näy, mene etusivulle ja kirjoita asdf ja tallenna ja mene takaisin tuonne juhkon keskustelusivulle.
itse ainakin sain tallennettua tähän aiheeseen sekä kuvan, että linkin.
http://sammakkopedia.jouluserver.com/index.php?
ja Horny... siitä wikisoftasta tosiaan saa ihan toimivat osoitteet, joita voit pasteta putkan keskustelufoorumille, ettei tarvitse mitään hakutoimintoja käskeä käyttämään.
Se oli vain linkki joka vie kuvaan. Ongelma tallennuksessa ratkeaa, jos ottaa sen kohdan "lisää tarkkailulistalle" pois. Tosin erittäin ongelmallinen kuitenkin. Linkin etusivulle laitoin jotta voitte tarkastella sivua muutenkin jos keksisitte vaikka että kuinka sen voi korjata.
Horny: lataapa kuva sitten "linkkiini" joka vie kuvaan, itsellä kun ei ole oikeuksia sitä tehdä.
Tekemällä tunnuksen, voi tallentaa kuvia. Ainakin seuraavat 5min, koska estän kuvien lataamisen. Se aukeaa (siis kuvien lataus) kunhan vain saan bugit korjattua.
Ei mua niin paljoa kiinnosta räpeltää jonkun toisen wikiä.
Ei tarttekaan. Korjaan asian laittamala oman koneeni palvelimeksi kun ehdin.
Minua ärsyttää kans, että minkä takia sivu Toiminnot:Järjestelmäviestit ei näy.
Vähän vaikeaa tuoki on ku pitää tyyliin Wikipediasta katsoa tuota listaa. Osaisiko joku keksiä ratkaisun?
En saanut (yhdellä yrityksellä) MediaWikiä asennettua Jouluserverille: virheitä tuli jo asennuksen aikana lukuisia, ja lopulta taulujen luonti epäonnistui. Täsmälleen sama asennusmetodi kuitenkin toimi omalla palvelimellani täysin ongelmitta. Jokainen tehköön tästä omat johtopäätöksensä.
saamme sen asennettua, mutta emme toimimaan. Kuvat saattavat toimia JOS niiden kokoa ei muunnella koodilla:
[[Image:kuva.png|50px]]
En ole testannut teoriaani, mutta koska Juhkon keskustelusivulla Sammakkopediassa kuvä näkyy välillä, tämä voi olla ratkaisi. Samoin kuin sivulla giguli (Mikäli en ole poistanut sitä)
Tuo vaikuttaa epäilyttävästi siltä, että PHP:n jokin rajoitus (muisti, suoritusaika tmv.) tulee vastaan. Tutki palvelimen logeja, kysele asiasta Jouluserverin keskustelualueella tai lähetä sähköpostia Jouluserverin ylläpidolle.
Kysyin sähköpostilla, mutteivät vastanneet. Sen lisäksi laitoin EditCount laajennuksen. Mikäs nyt on? Niin ja en voi muokata omaa sivuani, vaikka olen ylivalvoja.
Ensinnäkin, täyttääkö Jouluserver MediaWikin vaatimukset?
Jos ei, niin sitten mun mielestä tätä keskustelua on turha pähkäillä enempää.
edit:
Jep, käytettävänä muistia 16 megaa, eli GD-library vaatii melkoisesti muistia kuvien muokkaamiseen, joten järin isoja kuvia tuolla ei muokata.
A rude estimate:
If your image is 100 x 500 pixels:
that is 50.000 pixels
1 pixel needs 4 bytes (32 bits) if alpha-channel is used.
so you need 200.000 bytes for 50.000 pixel.
En ihan tajunnu
Siis teidän kuvat on varmaankin liian isoja. Liian isojen kuvien muokkaaminen (esim. koon pienentäminen) vie palvelimelta liikaa muistia, ja se sen takia "kaatuu".
edit:
Onko muilla ongelmia Firefox 3.6:n kanssa? Itsellä useammalla sivustolla lomakkeiden kanssa on ongelmia. Niissä tosin viesti jää vain lähettämättä, putkassa taas on tullut "Vastauskenttä täyttämättä" tms. sekä "Ei muokkausoikeutta!" ilmoitusta jo useamman kerran.
Siis palvelimen PHP:e tarjoilema muisti loppuu kesken. Saat 16 Mt, kun tarvitset 200 Mt.
Horny:
Tuolla ylläolevalla laskukaavalla jo 600*500px kokoinen kuva tuntuisi olevan jo melko lähellä tuota 16 megaa.
Mikäs tuo cite.i18.php on ku se tulee koko ajan siihen häiritsemään? Se vasmaan vie liikaa muistia...
Melkeinpä voisin ehdottaa, että a) vaihtaisitte palveluntarjoajaa tai b) vaihtaisitte kevyempään wikisoftaan.
Kettu kun personal.fi ei toimi enää. -.-
Kuka tietäisi hyvän palvelintarjoajan jolla on
1. ".htaccess" mahdollisuus
2. MySQL
3. PHP tuki
4. Nopea ja ystävällinen palvelu
5. Kielenä suomi
6. Tarpeeksi tilaa MediaWiki:lle
Horny The Horrible kirjoitti:
Kuka tietäisi hyvän palvelintarjoajan jolla on...
Kuka tietäisi hyvän palvelintarjoajan jolla on...
NeoBittiä olen itse käyttänyt jo viitisen vuotta; ovat tosin ryökäleet nostaneet hintoja. Mitään ongelmia ei oikeastaan ole ollut ja aina on ilmoiteltu downtimeistä ja muutoksista. Onneksi vanhoille asiakkaille on vanhat hinnat :)
Ilmaisia kaippailisin
Et sä ilmasella mitään tee.
Pistät Juhkon kanssa kumpikin rahat yhteen kasaan ja hankitte +30e/12kk hinnalla riittävän palvelun pitemmäksikin aikaa.
Toinen asuu Raaseporissa ja toinen rovaniemellä. Sammakkopedia on mun idea, enkä siis usko juhkon tuhlaavan siihen rahaa.
Toinen asuu Raaseporissa ja toinen rovaniemellä
Raha siirtyy sähkösenä vakionopeudella yhessä pankkipäivässä (paitsi jos sattuu olemaan sama pankki, jolloin homma on vikkelää) maantieteellisestä välimatkasta välittämättä.
Kannattaa sopeutua ajatukseen, että hyvät palvelut maksavat. Eivät palvelin ja nettiyhteys ylläpitäjällekään ilmaisia ole.
Miettikää myös, onko MediaWiki todella tarpeen. Maailma on pullollaan vastaavia ohjelmistoja, joista suuri osa on kevyempiä kuin MediaWiki. Itse päädyin vast'ikään asentamaan Wikkan.
Muutenkaan tuo ei tee paljoakaan vuotta kohden, joten kannattaa vaikka kerätä pari kolatölkkiä koulumatkoilla ja kerätä rahaa sitä kautta, jos tuo tuntuu liian korkealta hinnalta.
Minä pistän Apachen omaan kakstonniseen ja pyöritän sillä (jos onnistuu)
Löysin syyn sivujen tallentamisen ongelmaan. Latasin MediaWikin uudelleen VJGO:n sivuille ja sain tällaisen tekstin:
# Warning: A value for session.save_path has not been set in PHP.ini. If the default value causes problems with saving session data, set it to a valid path which is read/write/execute for the user your web server is running under. # PHP's memory_limit is 25M. # Couldn't find Turck MMCache, eAccelerator, APC or XCache; cannot use these for object caching. Warning: shell_exec() has been disabled for security reasons in /home/villejuhanigo/www/MediaWiki/mediawiki-1.15.1/config/index.php on line 2011 Warning: shell_exec() has been disabled for security reasons in /home/villejuhanigo/www/MediaWiki/mediawiki-1.15.1/config/index.php on line 2011 # GNU diff3 not found. Warning: exec() has been disabled for security reasons in /home/villejuhanigo/www/MediaWiki/mediawiki-1.15.1/config/index.php on line 2102 Warning: array_map() [function.array-map]: Argument #2 should be an array in /home/villejuhanigo/www/MediaWiki/mediawiki-1.15.1/config/index.php on line 2152 Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/villejuhanigo/www/MediaWiki/mediawiki-1.15.1/config/index.php on line 2153 Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/villejuhanigo/www/MediaWiki/mediawiki-1.15.1/config/index.php on line 2110
Mutta en saa asennettua tuota MediaWikiä
Eli... muistiraja 25M, ei riitä. Lisäosia puuttuu, ja osa funktioista on poistettu käytöstä (saat ne päälle pyytämällä Jouluserveriltä).
Juhko kirjoitti:
(saat ne päälle pyytämällä Jouluserveriltä)
En usko.
Sain itsekin, kun perustelin hyvin.
Kysyin juuri äsken. Toivotaan parasta, pelätään varasta.
Juhko kirjoitti:
Eli... muistiraja 25M, ei riitä. Lisäosia puuttuu, ja osa funktioista on poistettu käytöstä (saat ne päälle pyytämällä Jouluserveriltä).
Jos 25M ei riitä, kuinka paljon tarvitaan muistia?
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.