Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Nettisivujen teko: Palikat www-pohjaisen järjestelmän tekoon

CookieMonster [30.12.2009 11:53:35]

#

Hep.

Sellainen tuli mieleen, että mitkähän wwww-puolella ovat tällä hetkellä (ja ennen kaikkea lähitulevaisuudessa) ne jutut, joilla kannattaisi esimerkiksi blogia, valokuvagalleriaa, verkkokauppaa yms. lähteä rakentamaan? PHP:stä siis kyse ja mukaan toki HTML, MySQL ja CSS ainakin, mutta mitä muita? Savant, Smarty, Propel, PDO, CakePHP, Zend, jQuery? Entäs esimerkiksi ihan valikkojen teko, kun nekinhän pystyisi tekemään ainakin JavaScriptillä tai CSS:llä (ja miksei AJAXilla). Muita hyviä ehdotuksia tuleeko mieleen :)?

Kiitos ja kumarrus.

Metabolix [30.12.2009 12:07:09]

#

Tarpeen mukaan. Eri kirjastot on suunniteltu erilaisiin asioihin, ei ole mitään vakiovalikoimaa, joka olisi kaikkeen paras mahdollinen. (Jos olisi, miksi sitten ne muutkin on tehty?)

Matso [04.01.2010 14:07:22]

#

Tosiaan samoja asioitakin voi tehdä monella eri tapaa. Kuten esim. noita PHP frameworkkeja on monia, itse en käytä yhtäkään niistä, koska teen pääasiassa yksin ja varsin pieniä projekteja.

Isommissa porukoissa joku frameworkki voi tietty olla ihan hyvä jo sen takia, että on jonkunlainen pohja sille, miten koodia väännetään.

Itse olen omissa jutuissani pitäytynyt PHP:n suhteen melko kevyessä perus rakenteessa, ilman erityisiä frameworkkeja, pohjana lähinnä monesti läjä omia, ja toisinaan myös ulkopuolisia classeja. Itsellä käytössä mainitsemistasi mm. PDO ja jQuery.

Mut ihan yleisellä tasolla tietty webpohjaisissa järjestelmissä pyritään nykyään mahdollisimman smoothiin käytettävyyteen hyödyntäen just nimenomaan "AJAX" ratkaisuja siellä täällä.

Sitten julkisissa järjestelmissä yks harkitsemisen arvonen juttu voi olla hyödyntää näitä jo olemassa olevia kirjautumistietoja, kuten Google Accounttia, Windows Liveä tai OpenID:tä.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta