Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Halvin dedicated-servu?

Sivun loppuun

rautamiekka [28.12.2009 03:11:50]

#

Googletettuani lähemmäs kahta tuntia vain yksi asia tuli varmaksi: halpuus merkitsee tyyliin Commodore64-tasoista ratkaisua joka silti maksaa satasen tai jopa kolme. Olisi käyttöä hyvähintaiselle 100/100-yhteydellä, rajattomalla kaistankäytöllä, SSH-yhteytetylle Linuxia ajavalle masiinalle monen asian hostaamiseksi halvemmalla kuin ne kaikki erikseen, sikäli jos on halvempaa.

Korim [28.12.2009 05:01:02]

#

Niin että kaikki mulle, eikä saa maksaa mitään?

Oikeasti rajoittamatonta 100/100 et löydä mistään. Kaikki nuo rajoittamattomat ovat, joko 100Mbps tiettyy TB määrään asti (2-5) ja sitten siirrytään 10Mbps nopeuteen tai kuten Server.lu:lla periaatteessa rajoittamaton, mutta kun jokin maaginen raja ylittyy keskustellaan asiakkaan kanssa kaistan käytöstä ja joko tiputetaan nopeus 10Mps tai maksetaan ylimääräistä.

Halvin dedicated (en ainakaan muista halvempaa nähneeni) taitaa olla OVH:n kimsufi palvelimet. Jotain Celeron D215 tasoista rautaa on odotettavissa. Mikäli tuo mielestäsi on C64 tasoinen niin toinen suht edullinen on Hetzner.de, josta saa jo oikeasti tehokkaita koneita halvalla. Kaistaa on molemmissa 2-3TB/kk (Hetznerillä joutuu tosin sitoutumaan tuohon 15e/TB hinnoitteluun mikäli tuo 2TB ylittyy ja haluaa 100Mbps nopeuden takaisin).

Joten kannattanee miettiä mitä oikeasti tarvitset. Tehokkaan koneen, kaistaa (ja tarvitaanko oikeasti rajoittamaton, vai vaan niin ettei yllätys laskuja tule) vai halvalla. Laskentatehon tarpeessa ottaisin itse Hetzneriltä, kaistan tarpeessa luultavasti server.lu:lta (vaikka vähän epämääräinen onkin) ja jos hinnan perässä mennään, mutta kuitenkin sen verran tehoa ettei aivan VPS riitä niin sitten tuon kimsufin. Asiakaspalvelun ja teknisten ongelmien selvittelyyn/korjaukseen en ota kantaa, mutta mikäli hinnat poljetaan alas niin tuskin aivan mahdottomia voi vaatia.

Tietysti jos olet halvempia vaihtoehtoja löytänyt niin kerro ihmeessä.

rautamiekka [28.12.2009 05:39:37]

#

Ok-kei, hyvä pointti. En sentään itserakas ole, tai tarkoita olevan. Yrität siis sanoa että hinnat ovat jo niin oikeat kuin kustannukset vaativat ? Myönnettävästi en ole perillä siitä mitä se vaatii pystyä tarjoamaan jotain hostausta kuten vaikka Ohjelmointiputkan päässä että tämä paikka on tämä.

Metabolix [28.12.2009 09:05:37]

#

Esimerkiksi Ohjelmointiputka ei ole dedikoidulla palvelimella vaan webhotellissa, jossa sama palvelin pyörittää lukuisia sivustoja. Kaistankäyttö ei varmasti ole kuvailemaasi luokkaa, kun eihän täällä ole erityisemmin ladattavaa. Hyvin tehdyt, niukasti kuvia sisältävät nettisivut menevät aika pieneen tilaan.

Ennen kuin vaadit halpuutta, katsele ensin itse jostain, paljonko maksaa ostaa vaatimasi kone ja vaatimasi kaista vaikka kotiin. Palveluntarjoaja saa varmasti näistä jonkinlaista tukkualennusta, mutta toisaalta palvelun kokonaishinta nousee siitä, että heillä on vastuu palvelun toiminnasta ja vastuun mukaan mitoitetut laitteet (UPS ym.) sekä palkattua väkeä pyörittämässä ja valvomassa, että kaikki toimii; toisin sanoen puitteet ovat hieman eri luokkaa kuin kotona sohvan alla. Lisäksi pitää aina saada firmalle kohtuullisesti voittoa.

Markkinoilla on runsaasti kilpailua, joten hinnat ovat varmasti kohtuulliset. Jos joku pystyisi tarjoamaan halvemmalla nopeampaa tinkimättä luotettavuudesta, asiakkaita varmasti riittäisi.

Antti Laaksonen [28.12.2009 12:48:49]

#

Ohjelmointiputkassa käy päivittäin noin 2000 henkilöä, ja kaistankulutus on alle 10 gigatavua kuukaudessa.

Merri [28.12.2009 15:23:58]

#

Jos tahdot saada hyvää halvalla, niin Kapsilta saa. Jäsenyys 30 euroa vuosi ja palvelut pelaa hyvin ketterästi. Ainut haitta on se, että monet asiat kuten uudet domainit joutuu pyytämään sähköpostitse ja siten niiden saannissa on joskus useammankin päivän viive. Hintaansa nähden palvelu on kuitenkin järkyttävän paljon parempi ja monipuolisempi kuin vastaavanhintainen yritysten tarjonta.

Macro [28.12.2009 15:47:06]

#

Myös Louhen palvelut ovat halpoja ja toimivia.

netman87 [29.12.2009 11:13:00]

#

Kyllä sen oman 100/100 mbps yhteyden saa ja sillähän voi liikennettä antaa kaistan leveydeltä. Hinta vain kummittelee aika korkealla. Ihan ensimmäiseksi ei taida kannattaa siis dedi palvelinta ajatella.

Virtuaalipalvelimet ovat jo yleensä riittäviä tehoiltaan ja jaettu 100/100 mbps yhteys varmasti riittää monen tarpeisiin. Hinnatkaan eivät kauheita ole virtuaalipalvelimissa. Toisaalta jos ei tarvitse erikoisempia sovelluksia tai ei itsehallitse ylläpitoa on järkevämpi käyttää webhotelli/shell-palvelua. Ja sitten vielä varoitus että lue firman saamaa palautetta esim. foorumeilta ennenkuin tilaat mitään. Erittäin halpa hinta on monesti merkki huonosta asiakaspalvelusta tai jostain muusta mikä haittaa sujuvaa käyttöä.

Suosittelisin tutustumaan ensin suunnittelemasi touhun vaatimiin resursseihin ja sen jälkeen valitsemaan joko shell-palvelun tai webhotellin tai virtuaalipalvelimen.

Shell-palvelussa etuna on että palvelin on toisten ylläpitämä, eikä siis siitä koidu sinulle ylimääräistä vaivaa. Silti voit ajaa siellä sovelluksia ja hostata omia sivujasi (vaikkapa useampaa). Miinuksena on että et luultavasti voi itse ottaa käyttöön uusia domaineita tai vaikkapa halumaasi sovellusta. Tästä johtuen on olemassa viive kyseisen asian hoidossa. Toisaalta sinä et voi rikkoa järjestelmää ja hukatut salasanat on hoidettavissa "helposti".

Webhotelleissa on muuten samat miinukset ja plussat, mutta et voi ajaa omia sovelluksiasi. Toisaalta näissä on joskus huomattavasti enemmän levytilaa.

Virtuaalipalvelimessa voit ostaa ylläpidon lisäpalveluna tai huolehtia palvelimesta itse. Tämä tarkoittaa että voit periaatteessa tehdä palvelimella mitä haluat, mutta on myös riski että rikot sen. Virtuaalipalvelimissa on myös eräs todella suuri etu.. Sitä voi laajentaa helposti verrattuna vuokrapalvelimeen.

Vuokrapalvelimissa sinulla on fyysinen palvelin käytettävänäsi. Ero virtuaalipalvelimeen on lähinnä mahdollisuus useamman tyyppisiin eri sovelluksiin. Tämä johtuu virtualisointi ole täydellistä. Toisaalta vuokrapalvelinta ei voi laajentaa yhtä kätevästi kuin virtuaalipalvelimia ja niissä on monesti rajoituksia tilauksien pituuden suhteen.

Luultavasti kirjoituksessani esiintyy muutama asiavirhe, mutta suurinpiirtein pitäisi tekstin olla asiaa. Korjatkaa toki minua jos sekaan on päässyt aivopieruja. Ja näin viimeisenä suosittelisin itsekkin kapsia tai sendanorin palveluita.

rautamiekka [29.12.2009 18:37:09]

#

netman87 kirjoitti:

Virtuaalipalvelimessa voit ostaa ylläpidon lisäpalveluna tai huolehtia palvelimesta itse. Tämä tarkoittaa että voit periaatteessa tehdä palvelimella mitä haluat, mutta on myös riski että rikot sen. Virtuaalipalvelimissa on myös eräs todella suuri etu.. Sitä voi laajentaa helposti verrattuna vuokrapalvelimeen.

Virtualisointi on pelihostaukseen yhtä huono idea kuin ydinsaasteen laskeminen mereen, sen perusteella mitä virtualisointiin erikoistuneet ovat kertonut.

Tällä hetkellä pyöritän
- 1x Half-Life2 Deathmatch -servuja, ~8.33e/kk
- 2x CS Source-servuja, toinen ~8.97e/kk ja toinen 24.73e/3kk joka tosin ei ole minun vaan välikätenä maksan hostille.
- 1x filuservuja, ~30e/kk 250Gt 100/100 ´shared´-hostaus
Filuservu on 1&1:lta vuokrattu johon olen kyllä tyytyväinen mutta siellä on filumäärärajote(noin 241 tuhatta filua josta käytössä noin 100 tuhatta) ja shared-tyypin vuoksi siellä ei saa pyörittää mitään mutta esimerkiksi b-zippaus on sallittua kunhan se ei kestä kerralla mitään tuntia, väittäisin. Dedimasiina siksi mielessä että filuservulle saisin laittaa lisää harvinaista laillista tavaraa jakoon noiden peliservujen hostauksen lisäksi. Kuvat lähinnä varmuuskopsataan mutta näytän ne muillekin galleriasoftan valmistuttua.

Joka tapauksessa kiitos ideoista. Ei tämän tähän tarvitse loppua vielä.

Merri [29.12.2009 18:50:05]

#

No niin, on hyvä täsmentää tämmöisiä vaatimuksia. Aiempi vertailusi Ohjelmointiputkaan oli hämäävä, sillä pääasiassa tekstipohjaisen nettisivuston pyörittäminen ei vaadi kovin kummoisia resursseja, vaikka kävijöitä riittäisikin. Kaistankulutus kasvaa dramaattisesti vasta kuvien ja muun median myötä.

netman87 [29.12.2009 21:28:06]

#

Pelipalvelimien pyörittely on kallista :( varsinkin hlds ja srcds palvelimien... haukkaavat ilkeästi tehoja ja silti lagittavat... tai sitten vain olen käsi.
Välittäisin enemmin sopimuksella jonkun tahon ylläpitämiä pelipalvelimia ja pitäisin tiedostopalvelimen virtuaalipalvelimella. Tietenkin voit laskea kuinka kannattavaa on ostaa 1000e laite ja siihen nopea internet-yhteys ja laitteessa voi pyörittää 4 eri pelipalvelinta tuohon hintaasi 10e/palvelin jos laadulla on jotain merkitystä. sitten toki tarvitaan kaistaa ja ylläpitoa... tiedostopalvelin periaatteessa voi pyöriä samalla laitteella mutta suosisin palveluiden pitämistä erillään. Minua saa edelleenkin korjata jos olen väärässä.

efteri [30.12.2009 03:36:33]

#

http://www.puhtek.com/ on edullinen kannattaa jättää tarjous, halvemmaksi tulee keskittää pelaaminen pelikonsoleille .. :)


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta