Eli ajattelin hieman haistaa OpenGL:ää, mutta haistaminen tyssäsi kuin oltaisi lyöty pesäpallomailalla päähän. Tarkoitus oli, että saisin hallittua "kameraa" mikä seuraa peli hahmoa, sekä saisin joidenkin esineiden Z akselin esim. 2. ja hahmo oli Z akselissa 0 ja painaessa spacea (hyppy) hahmo nousee hetkelliesti Z akseli 3, ja pääsee näin kohteen yli. Lisäksi laajakartta tuo omat ongelmansa. Hahmo menee välittömästi kuvasta piiloon ja pelikentästä on noin 1/10 vasta näytetty.
Mikä on ongelmani?
Miten hemmekossa OpenGL piirretään kuva? Vai voinko piirtää ne SDL:llä?
Miten saan kameran seuraamaan pelihahmoa?
Yritin lukea putkan oppaita, mutta siellä olevat piirto funktiot heittävät minulle n.40 erroria.
ps. Kiitos jos autatte.
pss: Ja osaan alustaa OpenGL SDL kanssa samaan jo.
Mikä on ongelmani?
-> jos ongelmasi koskee tuota z-akselia, uskoisin että asia järjestyy sillä, että muutat vain hyppäävän objektin sijaintikoordinaatin z-akselin sijainnin arvoa väliaikaisesti. Sitten, oletan että laajakartta ja hahmon piiloonmeneminen liittyvät läheisesti toisiinsa. Ilmeisesti teet jotain väärin jos homma ei kerta toimi niinkuin haluat, paha sanoa mitään kun et mitään kerrokkaan.
Miten hemmekossa OpenGL piirretään kuva? Vai voinko piirtää ne SDL:llä?
-> Olen kuullut legendaa, että SDL-pintoja voi käyttää tekstuureina. En tosin ymmärrä miksi haluaisit tehdä niin. Ilmeisesti se mitä tarkoitat kuvanpiirtämisellä liittyy jotenkin teksturointiin? Nämä saattavat auttaa siinä puuhassa. Muutkin sivuston oppaat saattavat suuresti helpottaa elämääsi.
Miten saan kameran seuraamaan pelihahmoa?
-> luultavasti kohdistat kameran katsomaan pelaajahahmoa, ja säädät sen sijainnin koordinaatit hieman hahmon arvoista eroaviksi. Tosin olen kuullut huhua että openGL:n "kamera" ei välttämättä toimi sanasta sanaan juuri näin, mutta ajatus on luultavasti oikea.
Yritin lukea putkan oppaita, mutta siellä olevat piirto funktiot heittävät minulle n.40 erroria.
-> Sepäs mukavaa. Olisi tosin helpompi auttaa jos antaisit edes hieman esimerkkejä siitä millaisia ne virheet ovat luonteeltaan. Esim. alkavatko ne kaikki jotakuinkin "xxxx.h not found in yyyy directory". Esimerkkini tilanteessa sinulta puuttuu tiedostoja sieltä missä väität niiden olevan.
Loppukevennys: se on pps(= post post scriptum, jälkijälkikirjoitus) ;)
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.