Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: SCRUM ja työelämä

walkout_ [05.12.2009 11:50:29]

#

Hei, olen katsonut, että työpaikkailmoituksissa on paljolti vaadittu Agile-osaamista kuten SCRUM ja paljon on Scrum Masterin -paikkoja.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Scrum
Onko tämä vain muoti-ilmiö, vai tuleeko SCRUM jäämään ohjelmistokehitysmetodiksi?
Onko Scrum niin yleistä kuin voisi luulla. Miksi ei käytetä XP:tä ( http://en.wikipedia.org/wiki/Extreme_Programming ), jossa ainakin näyttää Pair Programming olevan yleinen käytäntö. Pari-ohjelmoinnista ainakin mun mielestä voisi olla hyötyä jos toinen on kokeneempi ja toinen kokemattomapi. Olisiko kokeneempi ns. reviewr joka ohjaa driveriä aina kun on tarvis?
http://en.wikipedia.org/wiki/Pair_programming
XP:ssä myös on näköjään ns. Simple Desig:n eli softa pyritään pitämään simppelinä, joka mielestäni mahdollistaisi sen että kehittäjien osaamisskaala voi olla pienempi.

os [05.12.2009 19:03:34]

#

walkout_ kirjoitti:

Pari-ohjelmoinnista ainakin mun mielestä voisi olla hyötyä jos toinen on kokeneempi ja toinen kokemattomapi. Olisiko kokeneempi ns. reviewr joka ohjaa driveriä aina kun on tarvis?

Niin, siis hyötyä kenelle? Varmasti ainakin kokemattomammalle ohjelmoijalle. Mutta kumpi vaikuttaa yrityksen kannalta paremmalta, Scrum vai XP? Molemmat kyllä lupaavat kuun taivaalta, mutta toinen vaatii kahden henkilön palkkaamista samaan hommaan ja toinen lupaa enemmän vähemmällä, joten ei ole varmaan mikään yllätys, kumpaan lähdetään helpommin mukaan...

walkout_ [05.12.2009 20:54:51]

#

os kirjoitti:

walkout_ kirjoitti:

Pari-ohjelmoinnista ainakin mun mielestä voisi olla hyötyä jos toinen on kokeneempi ja toinen kokemattomapi. Olisiko kokeneempi ns. reviewr joka ohjaa driveriä aina kun on tarvis?

Niin, siis hyötyä kenelle? Varmasti ainakin kokemattomammalle ohjelmoijalle. Mutta kumpi vaikuttaa yrityksen kannalta paremmalta, Scrum vai XP? Molemmat kyllä lupaavat kuun taivaalta, mutta toinen vaatii kahden henkilön palkkaamista samaan hommaan ja toinen lupaa enemmän vähemmällä, joten ei ole varmaan mikään yllätys, kumpaan lähdetään helpommin mukaan...

Juu.. no kyllä yleensä kokenut koodari tekee vaikka yksin koko softan, mutta ongelma on se että aikatalut on sellaiset, että yksittäinen koodari ei pysy yksin mukana tahdissa ja jokaisesta työn tekijästä asiakasta kyllä laskutetaan erikseen, joten ei ole ongelma että meillä on vaikka Scrum-tiimi jossa on 4 paikallista koodaria, 1 paikallinen Scrum Master / Koodari, ja 5 halpakoodaria intiasta. Esim. Intiassa vuokratyöntekijä maksaa vain 600 EUR / kk kun suomessa vuokraduunari voi maksaa jopa 4000-6000 EUR / kk. Kaikkea ei taas voida ulkoistaa intiaan koska täällä pitää olla muutama paikallinen kehittäjä koska asiakaskin on täällä.
Pari-ohjelmoitni voisi sopia palkattomaan harjoitteluun. Jos minä pitäisin palkatonta harjoittelijaa niin voisin olla sen kanssa omalla kustannuksellani ns. reviewer niin kauan kun se sit alkaa osata itse.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta