Yritän tehdä nettisivuilleni PHP tiedostopuuta. Latasin netistä JQuery FileTree pluginin, joka toimii hyvin, mutta pystyy näyttämään ainoastaan serverin tiedostopuun.
Pluginin kanssa tuli kasa eripäätteisiä skriptitiedostoja, joiden avulla puun näyttäminen olisi mahdollista:
JqueryFileTree.asp
JqueryFileTree.aspx
JqueryFileTree.cf
JqueryFileTree.jsp
JqueryFileTree.php
JqueryFileTree.pl
JqueryFileTree.py
JqueryFileTree.rb
JqueryFileTree_huck.lasso
JqueryFileTree_sabourdin.lasso
Elikkä nyt tarvittisin teidän apua kertomaan, mitä noista käytän kun haluan nähdä oman tietokoneeni C-aseman.
käytän xamppia omalla koneellani ja serverinä www.edullinenwebhotelli.fi, joka tukee CGI-, Perl-, PHP- ja Ruby-skriptausta. Elikkä ASP eikä ASPX taida toimia (testattu on, vaikkakin ammattitaidottomasti).
Tietääkseni sivuston pitää olla koneellasi, että voi näyttää sun tiedot, muutenhan se ois tietoturvariski, että palvelinkoneen scripti näkis asiakkaan tiedostot.
Noi eri päättet tarkoittavat, että on toteutettu eri kielillä toi sama hommeli.
Kielinä näyttäis olevan ainakin: asp, php, perl, python, rb ja sitten pari muuta, jotaita en tiiä.
mutta jos koneelle yhdistäminen on mahdollistettu portin kautta, kyseessä olisi kyllä tietoturvariski, mutta ainoastaan jos sellainen riski tehdään manuaalisesti (salasana ja tunnus koneelle yms.). Ja tässä tapauksessa riskiä ei ole, sillä ainoa koneeseen yhdistävä olen minä (muille ei mahdollisuutta anneta).
Tämänkin ei-ymmärettävän tekstin tarjosi: Khimaira
Valitse näistä selityksistä se, jonka ymmärrät paremmin:
A) Listattavalle koneelle voit laittaa noista valitsemasi, koneellasi varmaankin on lähinnä PHP-tuki. Web-hotelliisi sen sijaan joudut itse koodaamaan jonkinlaisen välityspalvelimen, joka ohjaa sinne lähetetyt kyselyt oikealla tavalla omalle koneellesi. (Toinen vaihtoehto on ohjata selain suoraan oikeaan paikkaan, jolloin tietysti osoite ei enää ole "www.edullinenwebhotelli.fi" vaan jotain aivan muuta.)
B) Olet saanut skriptin toimimaan oikein web-hotellissa, hienoa. Jotta näkisit oman koneesi tiedostot, sinun täytyy pystyttää samanlainen palvelin omalle koneellesi ja laittaa sama skripti sinnekin. Web-hotellilla ei ole tässä mitään virkaa, eli unohda se, kunnes saat homman toimimaan ilman. Lopuksi voit sitten miettiä, miten saisit web-hotellin välittämään liikenteen selaimen ja oman koneesi välillä, mutta tämä on aivan toinen tarina eikä liity tuohon tiedostolistaukseen mitenkään.
Sori, mutten tiedä hölökäsen pölähystä siitä, miten saisin sellaisen mun web-hotelliin asennettua/skriptattua. Koko käsite on vähän utuinen:
Tiedän, että esim. Apache on välipalvelin ja käytän sitä, mutta sit menee ihan puuroksi mun ajatusmaailma...
1. Web-hotelliisi sen sijaan joudut itse koodaamaan jonkinlaisen välityspalvelimen
2. Jotta näkisit oman koneesi tiedostot, sinun täytyy pystyttää samanlainen palvelin omalle koneellesi
^ WTF?
sori tuplapostaus, mutta lisään:
"Jotta näkisit oman koneesi tiedostot, sinun täytyy pystyttää samanlainen palvelin omalle koneellesi ja laittaa sama skripti sinnekin. Web-hotellilla ei ole tässä mitään virkaa" - Näen omalta koneeltani omat tiedostoni, jos skripti toimii omalla serverilläni. Mutta jos skripti toimii jossain muualla, näyttää skripti serverin omat tiedostot. Nyt tää homma pitäis saada toimimaan toiselta serveriltäni omalle serverilleni.
Uskaltaisitko enää surffailla interwebissä, jos palvelinkoneiden skripteillä ja ohjelmilla olisi vapaa pääsy surffaajan koneen tiedostoihin?
Mikä on sellaista mitä et voi tehdä käyttäen file uploadia (<input type="file" />)?
kuten jo äsken sanoin, tällaisen ei pitäisikään olla mahdollista ilman tietynlaisia turvamenetelmiä, kuten esim. MySql tietokantaan yhdistäessä pitää määritellä tunnus ja salasana.
Uskaltaisitko enää tehdä nettisivuja, jos kuka tahansa nettisurffailija voisi yhdistää tietokantaasi?
Kuten sanoin, tällaisen ei pitäisikään olla mahdollista ilman tietynlaisia turvamenetelmiä, vai mitä?
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Mikä on sellaista mitä et voi tehdä käyttäen file uploadia (<input type="file" />)?
esim. nähdä tiedostopolkua ja sen sisältöä ilman, että joudun painamaan cancel aina kun en halua ladata tiedostoa serverille...?
khimaira kirjoitti:
esim. nähdä tiedostopolkua ja sen sisältöä ilman, että joudun painamaan cancel aina kun en halua ladata tiedostoa serverille...?
whodidwhatnow?
Voisitko kertoa mitä yritit kertoa, itsellä meni hieman ohi. Mukana oli siis tuttuja sanoja, mutta lauseista en saanut selvää.
lainaus:
Näen omalta koneeltani omat tiedostoni, jos skripti toimii omalla serverilläni. Mutta jos skripti toimii jossain muualla, näyttää skripti serverin omat tiedostot. Nyt tää homma pitäis saada toimimaan toiselta serveriltäni omalle
serverilleni.
Palvelin A ei voi listata palvelimen B tiedostoja. Ainoa tätä muistuttava ratkaisu on, että kun selain pyytää listaa palvelimelta A, palvelin A hakee listan palvelimelta B, joka siis listaa itse omat tiedostonsa. Toisin sanoen palvelin A toimii välityspalvelimena B:n ja selaimen välillä. Yksi valmis vaihtoehto on phpMyProxy, ja jos tämä tuntuu liian vaikealta, unohda koko juttu.
P.S. Apache ei ole (ensisijaisesti) välityspalvelin.
P.P.S. Opettele myös käyttämään lainaustagia.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.