Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Ääniohjelmoinnista

Sivun loppuun

Le-Co-Las [08.10.2009 04:54:20]

#

Olemme jo jonkin aikaa tehneet pientä auto peliprojektia kehitysympäristönä on ollut Visual studion c++ express edition ja siihen linkitettynä OGRE 3D. Ogre hoitaa tuon grafiikkapuolen ja nyt olisi aika tehdä jotain äänien suhteen, en ole ikinä tuottanut c++:lla minkäänlaista ääntä, joten kysynkin nyt putkalaisten apua?

Mikä Olisi simppeli äänikirjasto tuohon rinnalle? Löytyykö ohjeita ääniohjelmointiin noin yleisesti c++:lla? Tietäisikö, joku mahdollisesti jotain aiheeseen sopivaa kirjaa????

Macro [08.10.2009 08:32:23]

#

Huomenta Le-Co-Las!

Ohjelmointiputkan oppaassa opetetaan SDL_mixerin käyttöä.

Le-Co-Las [08.10.2009 09:07:32]

#

Kiitos! Koska tuo SDL_mixer on vissiin lisäkirjasto niin pitääkö ensin asentaa SDL?

Metabolix [08.10.2009 10:42:43]

#

Kunnon 3D-ääniä ja perusefektejä (mm. Dopplerin ilmiötä) tukeva ratkaisu on OpenAL. Sen seuraksi tarvitaan kirjastot haluttujen ääniformaattien lataamiseen (esim. libvorbis). Yksi helpompi, raskaampi, valmiiksi pureskeltu ja kaupallisessa käytössä maksullinen vaihtoehto on irrKlang.

Le-Co-Las [08.10.2009 11:12:31]

#

Kiitokset Metabolix!!!

En sulje mitään pois, mutta kyllä tuo OPEN AL vaikuttaa kiinnostavalta.
Tulee varmasti ongelmia ja joudun kyselemään! :PLUM:

Miksiköhän äänien ohjelmoinnista on niin vähän materiaalia, kyllä monet pelit olis aika tylsiä ilman ääniä : )
Onkohan audio ohjelmoinnista olemassa jotain kirjaa?? Olisi ihan kiva lukea teoriaa..... En ole kyllä löytänyt, mutta jos joku on niin saa kertoa.

feltsu [08.10.2009 11:34:10]

#

En nyt oo ihan varma sisältääkö nää sitä sun haluamaa ääniohjelmointia, mutta kun ainakin toisessa kirjassa peliohjelmoinnista puhutaan niin ehkäpä siitä :) Nää löytyy molemmat Savonlinnan kaupunginkirjastosta, pistän suorat linkit niin voit ihmetellä :)

Pelintekijän käsikirja: http://savonlinna.kirjas.to/teos.asp?teosid­=169B9E6E-BCDD-4AA8-81A8-F07AC14ED0BE&listalta=1&lkm=113&materiaali­=100001&lajittelu=1&edhaku=1&pisteet=29

Visual C++ 6: http://savonlinna.kirjas.to/teos.asp?teosid­=0001FB64-02E4-11D2-B24C-00104B5471B8&listalta=1&lkm=113&materiaali­=100001&lajittelu=1&edhaku=1&pisteet=29

Toivottavasti on apua :)

-Feltsu

Le-Co-Las [08.10.2009 15:38:57]

#

Kiitti Feltsu : ) Käyn huomenna lainaamassa, tosta 2007 tehdystä kirjasta en oo kuullutkaan. : )

feltsu [08.10.2009 15:50:11]

#

Eippä mittää :) Itte saanu täältä niin paljon apua että on vaa mukavaa jos voi joskus auttaa jotain jossain asiassa :D

-Feltsu

Jalmari91 [08.10.2009 21:12:52]

#

Itse olen käyttänyt fmodia melko paljon, ja omasta mielestä se on todella hyvä (paljon ominaisuuksia mm. 3D-ääni ja toimii monilla eri käyttöjärjestelmillä). Ei-kaupallisiin peleihin ei tarvitse ostaa lisenssiä, mutta kaupallisiin peleihin pitää. Fmodia käyttää melko moni kaupallinen peli mm. Guitar Hero, Need for Speed: Shift, Modern Warfare 2 ja moni muu. Lisätietoa täällä

Le-Co-Las [09.10.2009 08:05:01]

#

Kiitos Jalmari91! oletko käyttänyt Fmodia vs c++ kanssa??? Onko vaikea asentaa toimimaan käyttamäme ympäristön kanssa.

Keskustelin eilen meidän prjektin päällikön ja koodarigurun kannssa.... ja heti kun olen saanut perus äänet kuntoon : ) (Valovuosi) ......puhuttiin tosin jo ensi kevät talvesta ja yhden radan pelattavasta testidemomosta, jonka voisi laittaa tänne putkaan testattavaksi jos halukkaita on. : )
Onhan tätä tahkottu jo vuodesta 2006 ja alkaa olla ihan kivantuntuinen tuo ajettavuus.

Lisää eri äänikirjastojen ominaisuuksista. Missä mielessä mikin äänikirjasto on parempi kuin toinen. Onko kukaan käyttänyt ogren kanssa jotain kirjastoa ja miksi juuri sitä. Mielellään ottais ton Open al kirjaston, koska se on ilmainen, mutta....katsotaanpa nyt..... Kiitos paljon vastanneille ja toivon keskustelun jatkuvan....

T:Le-Co-Las

Metabolix [09.10.2009 08:45:45]

#

OpenAL vaatii enemmän omaa työtä kuin moni muu, hieman kuten OpenGL vaatii enemmän kuin OGRE tai Irrlicht. Toisaalta vapaudetkin ovat suurempia.

Jalmari91 [09.10.2009 20:26:48]

#

Fmod on aika helppo aloittelijoillekin ja siinä on melko varmasti enemmän ominaisuuksi kuin esim. SDL_mixerissä (en ole käyttänyt koskaan, mutta luulisin). Lisäksi Fmodissa on C++:lle oma syntaksi, eikä tarvitse koodata C-tyylisesti. Olen kuullut paljon hyvää myös OpenAL:sta. Kannatta tutustua molempiin ja käyttää sitä kumpi itseä miellyttää enemmän.

temu92 [09.10.2009 21:13:14]

#

FModista pitää kanssa kuitenkin muistaa maksullisuus kaupallisissa projekteissa :P

Le-Co-Las [10.10.2009 11:34:45]

#

Juups
Molempia on käytetty aika paljon kaupallisissa peleissä. Ehkä Fmodia enemmän??

Fmod näyttää "helpolta aloittaa". Tälläinen kämmärikin sai luotua tausta ääntä soittavan ravellyksen aikaan muutaman rivin koodilla.

Eli Fmod:lla olisi "helppo" aloittaa, mutta taidan sittenkin valita Open al:n! Miksi? Ehkäpä juuri siksi, että se miellyttää minua enemmän, koska muistuttaa paljolti OpenGL:ää, jonka parissa joudumme myös painimaan. Lisäilen ehkäpä joitain esimerkkejä tuonne koodivinkkeihin kun olen päässyt sinne asti Oal ohjelmoinnissani. Saattaa olla, että joudun kyselemään ensin neuvoa täältä ; )

Kiitoksia paljon kaikille auttaneille!

~~~~Aina ei helpoin vaihtoehto ole se paras??!!~~~

petrinm [10.10.2009 13:47:58]

#

Jos Ogrea käytätte grafiikkaa varten, niin joko OgreAL tai OgreOggSound voisi olla luonnollinen valinta. Tällöin äänet voi suoraan kiinnittää Ogren SceneNodeihin ja muihin objekteihin. Lisäksi kaikki toimii ogren tyyliin oliopohjaisesti. Näistä OgreOggSound on tietääkseni parempi ja kattavampi ja osaa toimia myös omana säikeenään. Omassa projektissäni käytän tällähetkellä OgreAL:aa mutta suunnittelen vaihtamista OgreOggSoundiin. OgreAL alkaa on myös aikas kuollut projekti.
Lisätietoa löytyy mukavasti Ogren addons-forumilta: http://www.ogre3d.org/addonforums/viewforum.php?f=27

Le-Co-Las [14.10.2009 16:02:17]

#

Tuosta Fmodista sen verra, jaksaisko joku laittaa miten ja mikä filet visual studio 08:n asetuksista vc+ directions:sta linkitetään et saan sen toimii. Oon asentannu sen c://programfiles/fmod..... taistellut sen kaa nyt tän pv:n jos joku jaksais laittaa??

Le-Co-Las [16.10.2009 08:39:04]

#

No nyt asia alkaa olla hautunnu sen verran et enköhän saa pelittää : )

Le-Co-Las [17.10.2009 11:19:52]

#

Jalmari91 kirjoitti:

Fmod on aika helppo aloittelijoillekin ja siinä on melko varmasti enemmän ominaisuuksi kuin esim. SDL_mixerissä (en ole käyttänyt koskaan, mutta luulisin). Lisäksi Fmodissa on C++:lle oma syntaksi, eikä tarvitse koodata C-tyylisesti. Olen kuullut paljon hyvää myös OpenAL:sta. Kannatta tutustua molempiin ja käyttää sitä kumpi itseä miellyttää enemmän.

nuubiX

voisitko auttaa minua tuon fmodin kanssa alkuun kun en siitä ohjeita löydä. Ensin mulla oli se "vanha fmod 3 api" ja nyt uusin stabiili, oisko joku 4.6...
En vaan tajua options asetuksia muilla helpommilla ei ollut mitään ongelmia esim audiere, irrklang ja pari muuta sain toimii helposti, mutta nyt ei sytytä kun niitä hakemistoja on siel biljoona : (

Jos kehtaat, jaksat viitsit niin tulisitko vaikka irc:iin, kanavalle rme-rally@quakenet Mesessä -> exgod777@msn.com jos joku muu jaksaa jeesaa, niin samat osoittt profiilista löytyvä E-mail on käytävä.


Kun olen tuon oppinut niin teen kyllä ohjeet, joilla kuka tahansa saa aloitettua peliohjelmoinnin visual studiolla ogrea käyttäen!!!

Pakko ottaa joku tekniikan lontoon kurssi talven alussa : )

Le-Co-Las [17.10.2009 13:03:54]

#

Jos joku joskus kaipaa apua fmod asennuksessa niin tässpä mainio:

Linkki

Tämän (*.PDF) muodossa olevan oppaan ymmärsin jopa minä : )

Miksi en pysty muokkaamaan edellistä viestiäni, joka tapauksessa löysin ohjeet ja sain homman toimimaan. Voisikohan joku Moderaattori poistaa tuon mailiosoitteen laitoin vahingossa väärän...;: ( irc osoite on toiminnassa!


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta