Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Nettisivujen teko: Konseptuaalinen pattitilanne

Triskal [06.10.2009 22:58:31]

#

Olen kehitellyt tässä muutaman kuukauden omaa julkaisujärjestelmää. Miksikö? Minusta on hauskaa tehdä itse. Nyt olen kuitenkin koodannut itseni nurkkaan. Systeemini toimii näin:

* verkkosivusto jakautuu sivuihin
* sivu jakautuu "moduuleihin" (esim. artikkelilista, galleria, kalenteri...)
* jokaiselle sivulle on määrätty master-sivu
* jokaisella masterilla on xsl-tyyli (idea on siinä, ettei php:ta ja HTML:ää sekasin)
* jokaisella moduulilla on xsl-tyyli
* tietokannasta haetaan sivu
* sivuun haetaan moduulit tietokannasta (niitä voi olla useampia, ja/tai joka sivulla esiintyviä "vakiomoduuleja" yms...)
* moduulit sijoittavat master-xml:ään dynaamisesti elementtejä
* näin luodaan xml-puu ja käännetään se XSLT-muuntimella HTML:ksi ja tulostetaan

En tiennyt mitään MVC-mallista silloin kun aloin tätä tekemään, mutta tällä on loppujen lopuksi melko paljon yhteistä MVC-mallin kanssa. Mutta seuraavia asioita on nyt alkanut pyöriä mielessä (osittain siksi, että tuntuu ettei tästä meinaa tulla valmista):

* Formit:
Tähän homma on vähän niinkuin tyssännyt. En keksi enää miten lomakkeet saisi toteutettua fiksusti.
* XML ja XSL:
Niin paljon kuin tämä lähestymistapa selkiyttääkin loppuesitystä, minusta tuntuu että se tekee dataliikenteen kankeaksi. Mikä mahtaa olla tämän mallin nopeus verrattuna perinteiseen MVC-malliin? Onko tämä ihan tyhmä lähestymistapa, vai voiko joku muukin nähdä tässä ne edut mitä minä?
* Frameworkit:
Olen googletellut ja yrittänyt opiskella muutaman yleisimmän FW:n saloja. Kaikissa tuntuu olevan meininki se, että jokaisella sivulla on omat model view ja controller. Mutta kun minä haluan että jokaisella sivun komponentilla on oma MVC-logiikkansa. Voisi olla periaatteessa fiksua portata koko systeemi jollekin frameworkille, mutta kannattaako se?

Olisi kiva jos kommentoisitte ja kyseenalaistaisitte näitä ajatuksiani.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta