mulla on suuren suuri picturebox ja picturebox:in sisällä on aika pienen pieni ukkeli(se on image). Oon saanu ukkelin liikkumaan mutkun se pystyy mennä picturebox:ista ulos :(
tarttis koodin miten sen sais pidettyä pictureboxin sisällä että se ei karkais...
se joka keksii toimivan koodin saa 10 pistettä ja papukaijamerkin
toi mun selitys siitä ohjelmasta on vähä sekava i hope u understand
Jos PictureBoxissa (kuvakehys) on Image (kuva), se ei varmaankaan mene ulos kuvakehyksen reunojen yli, vaan katoaa sen sisälle. Joka tapauksessa ennen jokaista kuvan liikuttamista on tarkistettava, ettei se joudu kuvakehyksen näytettävän alueen ulkopuolelle vaikkapa seuraavanlaisella koodinpätkällä:
nopeus = 1 If Image1.Left > 0 + nopeus And Image1.Top < 0 + nopeus And Image1.Left + Image1.Width < Picture1.Width - nopeus And Image1.Top + Image1.Height < Picture1.Height - nopeus Then 'kuvan liikutus End If
Lausekkeiden tarkistusjärjestys: vasen laita, ylälaita, oikea laita, alalaita. Nopeus tarkoittaa, kuinka monta yksikköä kuva liikkuu kerrallaan. Tuota voisi toki optimoida niin, että aina vain se laita tarkistettaisiin, jonne päin kuvan on tarkoitus liikkua.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.