Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Peligrafiikoista

kayttaja-3842 [09.09.2009 10:21:23]

#

Tervehdys kaikille,

Tuli tässä sellanen asia mieleen, että saako tosiaan muiden peligrafiikoita käyttää omissa peleissään. Tarkoitan nytten näitä kaupallisia esim. Super Marioa. Tuosta pelistä on tehty monta monitusta versiota ja niissä on todella monessa käytetty alkuperäisen marion grafiikoita.

Olen kuullut jostain jotain juttua, että Mario pelejä saisi tehdä huoletta, mutta grafiikat pitäisi piirtää itse.

RQ [09.09.2009 10:52:24]

#

Se ihan riippuu pelistä. Jos sen tekijä on sanonut, että grafiikoita saa käyttää vapaasti, mikäs sen estäisi.

Grez [09.09.2009 11:32:25]

#

Tekijänoikeushan on hyvin yksinkertainen. Julkaistua teosta tai sen osaa ei saa kopioida ilman tekijän lupaa. (Paitsi tiettyjä teoksia saa kopioida muutaman yksityiseen käyttöön, esim. tietokoneohjelmia ei saa)

Täytyy kuitenkin muistaa, että vaikka jokin on laitonta, niin tekijänoikeus on asianomistaja-asia. Eli jos joku kopioi Nintendon pelistä grafiikoita, niin ei siitä mitään sanktioita tule, ellei Nintendo tai Nintendon edustaja/asiamies puutu siihen. Itse en kyllä riskiä ottaisi.

Ja jos joku kopioi Nintendon pelistä osia omaansa ja sitten pistää ilmoituksen, että peliä ja grafiikoita saa vapaasti kopioida, niin Nintendo voi haastaa silti, vaikka hyvässä uskossa olisikin luottanut tuohon lupaukseen vapaasta kopioinnista.

Ja tekijänoikeus on muuten voimassa 70 vuotta tekijän kuolemasta. Eli mikään vanhakaan konsolipeli ei ikänsä puolesta ole automaattisesti vapaa.

Janezki [11.09.2009 13:56:19]

#

Ylläolevat kommentit ovat teoriassa ihan oikein. Käytännössä vanhojen pelien ja ohjelmien käyttö on hieman eri tasolla. Ajatellaampa että tekisit vaikka epäkaupallisen Super Mario -kloonin jossa käytät alkuperäisiä grafiikoita. Jos sinulla ei ole takana miljoonaliikevaihtoista pelitaloa niin Nintendolla ei varmasti ole minkäänlaista intressiä puuttua tähän, todennäköisesti menettäisivät itse vain kasvojaan turhasta nyhvöttämisestä.

Oma suositukseni on kuitenkin että tee omat grafiikat. Voit käyttää rekisteröityjä tavaramerkkejä kuten Mario ja Luigi kunhan mainitset tuotoksen olevan epävirallinen fanituote ja tunnustat kaikki omistusoikeudet pikkupräntillä jossain nurkassa. Ja mikä tärkeintä, et peri rahaa keneltäkään. Näillä välttää todennäköisesti, jokseenkaan ei satavarmasti, oikeustoimet.

Tästä aiheesta löytyy tarinoita niin suuntaan kuin toiseen. Esimerkiksi Blizzard kaatoi Starcraft-modiprojektin johonkin peliin jota en nyt muista, koska SC2 oli tulollaan ja modi muistutti jokseenkin sitä. Rapsuja ei tosin tainnut tulla kenellekään.

Grez [11.09.2009 14:30:08]

#

Niin no itsekin miestäni nimenomaan sanoin että lain mukaan niitä ei saa käyttää (ellei saa lupaa), mutta sanktioita ko. lain rikkomisesta ei välttämättä tule.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta