Onko kenellään koodia ammuksen lentorataan? Pääsee mun pelin kiitoksiin ;)
Oli tämä juuri talvella fysiikassa, mutta en voi sanoa varmaksi noita tietoja.
Newtonin 1. lain mukaan kappale jatkaa lepotilaansa tai tasaista, suoraviivaista liikettään, ellei ulkopuolinen voima vaikuta siihen.
Elikkä hommassa on muuttujina aika (t), lähtönopeus (v)
ja maan vetovoima (g) ja kulma, jossa ammus lähtee (kulma).
Ammuksen paikka x-koordinaatissa: cos(kulma) * vt
Ammuksen korkeus(ammuksen y): vt*sin(kulma) - (1/2)gt^2
HUOM! Tuossa y-koordinaatti kasvaa ylöspäin, sekä ilman vastusta ei ole otetu huomioon. Ilman vastus on kyllä helppo toteuttaa nopeutta muuttamalla.
Tässä tämmöinen yksinkertainen ohjelma.
***YKSINKERTAINEN LENTORATAOHJELMA Cls Screen 12 v = 80 t = 0 g = 9.8 kulma = 45 AmmusX = 0 AmmusY = 0 Print "PAINA ENTER": SLEEP For t = 0 To 60 Step 0.1 AmmusX = Cos(kulma * 3.14 / 180) * v * t AmmusY = Sin(kulma * 3.14 / 180) * v * t - (1 / 2) * g * t ^ 2 AmmusY = AmmusY * -1 + 400 'Käännä koordinaatisto If AmmusY > 400 Then: End v = v - 0.1 '"Ilmanvastus" Circle (AmmusX, AmmusY), 4, 4 For i = 1 To 10000: Next 'Pieni hidaste Next t
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.