Haluaisin tehdä pienen Windowsin muistiota muistuttavan ohjelman,
jossa lisänä olisi ennakoiva tekstinsyöttö, jolle voisi antaa sanaston, jonka mukaan se ehdottaisi eri sanoja. Jos mahdollista, tiettyjä aputoimintoja ohjelmointiin voisi myös lisätä (PHP, Javascript, HTML...)(mallia voisi ottaa esim. ohjelmasta AlleyCode).
Sanaston vaihtotoiminto olisi myös hyödyllinen.
Ohjelma pystyisi lukemaan ja tallentamaan tekstitiedostoja tiedostopäätteestä riippumatta (samassa kansiossa kuin ohjelma itse).
Tiedän, että putkassa on jo niitä JavaScript-oppaita, mutta tämä voisi toimia minulla hyvänä harjoituksena.
Ohjelma ei siis tulisi julkiseen nettiin, vaan paikallisesti tietokoneelle, kämmentietokoneelle tai Windows CE -pohjaiseen navigaattoriin(IE-selain).
Onko tällainen ohjelma mahdollista tehdä?
Selaimessa ajettavalla JavaScriptilla et ainakaan pysty käsittelemään tiedostoja. Voi olla, että joku on tehnyt JS-kääntäjän tai tulkin, jolla voi tehdä "oikeita" ohjelmia JavaScriptilla, mutta silloin joutuisit luopumaan kaikista selaimen valmiista ominaisuuksista (nappuloista, tekstilaatikoista jne.), jolloin taas JS:n käyttämisestä ei olisi mitään erityistä etua muihin kieliin nähden.
Yksi mahdollisuus on toteuttaa avaaminen ja tallentaminen Java-appletilla; appletin julkisia metodeja voi kutsua JavaScriptista, ja ainakin tekstimuotoisten parametrien välittäminen onnistuu helposti. Java-appletinkin täytyy olla erityisesti allekirjoitettu, jotta sillä olisi oikeudet käyttäjän tietokoneeseen.
Muilta osin tuo onkin vain taitokysymys. Uskallan väittää, että jos ohjelman tekemisen mahdollisuutta piti tänne tulla kysymään, saat näperrellä kohtalaisen tovin jo pelkkää tiedostojen muokkausta edes ilman täydennystoimintoja.
Kiitos Metabolix!
Tekstin tuomisen ja viemisen voisin kyllä hoitaa leikepöydän kautta...
Olen koodaillut muutaman vuoden ajan QBasic, HTML ja PHP-kielillä, joten varmaankin JavaScriptiä pystyn oppimaan. Jotain perustietoa olen lukenut JavaScriptistä, mutta en ole tehnyt sillä vielä mitään.
Olisin kiitollinen, jos saisin vähän listaa niistä asioista, mitä minun tulee opiskella että saan tämän ohjelman tehtyä.
Paras ratkaisu olisi serveri PHP:llä varustettuna Windows CE:lle,
mutta tietääkseni niitä ei ole (korjatkaa jos olen väärässä) tai jos on niin navigaattorissa ei riitä tehot.
Niin, ja jos Windows CE:lle löytyy joku AlleyCode tai vastaava, niin kertokaa!
Eikö riittäisi että ottaisit Notepadin kaveriksi Notepad++ jossa taitaa olla ennakoiva tekstinsyöttö? Javascriptillä tuota on pikkusen monimutkanen alkaa koodaamaan
Nopealla vilkaisulla näyttää siltä, että Notepad++ -ohjelmaa ei saa Windows CE:lle. Haluan ennakoivan tekstinsyötön, koska navigaattorin näytöllä ei voi kirjoittaa kovin nopeasti. Valmiin ohjelman käyttöönotto olisi varmaankin helpointa, jos ohjelma toimisi suoraan navigaattorin nettiselaimessa.
Saako Visual Basiciin jonkun lisäosan, jolla pystyisin koodaamaan oman notepadin ennakoivalla tekstinsyötöllä WinCE:lle?
VB.Netillä voi koodata suoraan Windows CE:lle.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.