Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Nettisivujen teko: XML & Web-design

Triskal [20.07.2009 09:53:03]

#

Tulipa tässä eräänä päivänä vastaan monille meille niin tuttu sivusto: http://www.worldofwarcraft.com/

Mielenkiintoinen seikka tässä on se, että saitti on rakennettu XML:llä. Ajatushan sinänsä on hauska ja saa mielikuvituksen laukkaamaan. Minun käytännön sovellukseni olisi tämmöinen:

* Meillä on tietokanta, jossa on dataa
* Meillä on PHP-skripti, joka hakee ja käsittelee datan
* Meillä on XML-runko, joka kuvaa sivuston perusrakenteen
* Meillä on pienempiä XML-palikoita, jotka kuvaavat sivuston eri osa-alueita (esim. uutislista, päävalikko, jne...)

Skripti sijoittelee pikkupalokoihin tietokannasta hakemansa datan ja sen jälkeen sijoittelee nämä palikat XML-runkoon tagNamen perusteella. Pseudoesimerkki:

$getElementByTagName('vaikkapaKirja') -> nodeValue = getDataFromDatabase('vaikkapaKirja'))

Kaikki tämä olisi yksinkertaista ja loogista, ellei yksi asia sotkisi kaikkea: XSL. Tässä tapauksessa esimerkkinä on aikaisemmin mainitsemani WoW-saitin XSL-sheetti http://www.worldofwarcraft.com/new-hp/layout/layout.xsl.

Mitä vitsiä?!

Mitä ihmeen iloa on uskotella itselleen käyttävänsä XML:ää, kun kuitenkin loppujen lopuksi kaikki ilmaistaan HTML:llä? Onko kukaan täällä miettinyt tätä ja mihin lopputuloksiin on tultu? Vai olisiko minulla ajatuksensäätö paikallaan (jos, niin millainen)?

tsuriga [20.07.2009 12:45:18]

#

XML:llä muotoillaan datan rakenne, HTML:llä sen kuvaus. Ilman kuvausta selain ei tietäisi, kuinka saatu data piirretään. WoW-sivuston tapauksessa kuvaus muodostetaan XSLT:llä, kuten W3C suosittelee.

Ps. Objektioperaattorin ympärillä ei yleensä käytetä välejä.

Triskal [21.07.2009 22:38:29]

#

tsuriga kirjoitti:

Ps. Objektioperaattorin ympärillä ei yleensä käytetä välejä.

Minä en olekaan mikään Zend-worshipperi, ts. don't fuck the comma, please!

Kysymys siis ei ollut, että mitä on XML, vaan mitä käytännön hyötyä XML:n käytöstä sivutaitossa on. Ajattelin nimittäin aluksi, että XML:ää muokattaisiin pelkällä CSS:llä (mikä on vissiin mahdollista, mutta rajoittunutta, eikä sitä suositella). Mutta vastaukset minulla on jo. Later.

Grez [21.07.2009 22:53:59]

#

Triskal kirjoitti:

ts. don't fuck the comma, please!

Tarkoitat kai don't pick the nit, please! :D

Triskal [21.07.2009 23:08:44]

#

Grez kirjoitti:

Triskal kirjoitti:

ts. don't fuck the comma, please!

Tarkoitat kai don't pick the nit, please! :D

Aina oppii jotain uutta. ;)

tsuriga [21.07.2009 23:21:25]

#

Hienoa, että uskallat olla erilainen nuori! Yksistään XML:ää on raskasta työstää CSS:llä salonkikelpoiseksi, HTML-elementtejä käytettäessä on taskussa jo valmiiksi tiettyjä pelisääntöjä. Oletkin jo tuonne Sivutpohjat nettisivujen teon apuna -koodivinkkiin kirjoitellut kommenttia, sieltähän noita hyötyjä löytyy.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta