Kun tekee kaikenmaailman hienouksia nettisivuille, niin kannattaako ne ennemmin tehdä flashilla vai js:llä? Kumpi on nopeampi? Itse teen mieluummin JS:ää... Mitä olette mieltä?
Jos on pakko sanoa mielipide (eli ei ole, mutta sanonpa silti) niin itse käyttäisin js:ää, oikeastaan sen takia, ettei mulla ole mitään hajuakaan flässistä :) Nykyään on muutenkin tarjolla niin mukavia js -kirjastoja valmiiksi (mm jQuery), joilla saa vaikka mitä temppuja aikaan. Tosin onkait siinä flässissäkin omat puolensa... viisaammat kommentoikoot niitä.
Nyt haetaan lähinnä käyttäjän näkökulmaa. Onko Flashissa jotain etuja JS:n suhteen (jos siis saman asian pystyy molemmilla toteuttamaan). Esim. kuvagalleria kaikkine transitioineen.
Pikaseen tulee mieleen semmosia, että flashiin tarvii aina ohjelman pyörittääkseen sitä (joka tosin varmaan suurimmalla on), tosin pitäähän sen js:nkin olla enabloitu, jotta toimis, eli js:ää varmaan tukee suurempi osa käyttäjistä varmemmin. Toinen varmaan se, että flash on raskaampaa pyörittää kuin javascript. Lisäksi varmaan riippuu mitä olet tekemässä, jos esim. teet vain jonkun dropdown menun sivuilles niin paras vaihtoehto varmaan olisi CSS ilman js:ää ja flashia (kuulin huhuja, että js ja fläsh ei olisi kovin hakukone ystävällisiä).
edit:
Pikaisella googletuksella löyty tämmöinen, kohtalaisen uusi artikkeli, josta voi olla apua kun valitsee kumpaa käyttää, tuolla on ainakin listattu etuja/haittoja molemmille:
http://logicpool.com/archives/30
Vertailu ei ole kovin mielekäs. Flash on täysi multimedia-alusta, jolla voi tehdä vaikka mitä hienoja efektejä, koska kuvia voi käsitellä lennossa ja piirtää näppärästi vaikka 3D-grafiikkaa. Hintana on ylimääräinen plugin ja efektien toimiminen pluginille varatulla alueella. JS taas sopii sivujen käytettävyyden parantamiseen ja yksinkertaisiin efekteihin. Jos tarkoitus on tehdä mahdollisimman monella toimiva sivusto, jossa pääasia ei ole hieno grafiikka vaan muu sisältö, JS on järkevä valinta. Jos taas on tarkoitus tehdä hieno multimediaesitys, jonka pääasiallinen tarkoitus on olla näyttävä, voi käyttää Flashia.
punppis kirjoitti:
Kun tekee kaikenmaailman hienouksia nettisivuille, niin kannattaako ne ennemmin tehdä flashilla vai js:llä? Kumpi on nopeampi? Itse teen mieluummin JS:ää... Mitä olette mieltä?
"Kaikenmaailman hienouksia" on varsin epämääräinen ilmaisu. Oma mielipiteeni on ei kummallakaan jos hienoudet eivät ole sivun kannalta oleellisia mutta toteutuksen yhteydessä rikkovat sivun käytön kannalta keskeisiä elementtejä tuen puuttuessa (Flashin tapauksessa käytännössä aina, JS:n avulla ns. "progressive enhancement" on käytännössäkin toteutettavissa).
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.