Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: [MySQL]Tietokannan suunnittelu

Zeeli [02.07.2009 22:59:36]

#

Moro,

Ajattelin kokeilla MySQL Workbenchia sovellukseni tietokantojen suunnitteluun. Minulla ei ole oikeastaan minkäänlaista hajua, että miten tuo olisi pitänyt toteuttaa(Lähinnä vain yhdistelin tauluja foreign key -työkalulla), mutta kun olen henkilö joka tekee ensin ja kysyy myöhemmin, niin ajattelin että joku voisi vähän valaista. Ensinnäkin tuosta notaatiosta(Jota en niinkään ymmärrä), relaatioista ja että mitä kaikkea tuossa ylipäänsä on päin persettä.

Itse tietokannan pitäisi olla suht. helppo ymmärtää(toivottavasti).

http://i934.photobucket.com/albums/ad183/zeeli/devpms_database.png

Metabolix [03.07.2009 08:23:26]

#

Relaatioviivassa loogisesti haarautuva pää tarkoittaa, että viiva johtaa useaan riviin kyseisessä taulussa, ja toisenlainen pää, että yhteen riviin. Esimerkiksi "katsomo --< rivi" tarkoittaa, että yhteen katsomoon voi kuulua monta riviä, siis tietokannan tasolla, että rivi sisältää kentän katsomo_id.

Tuosta tietokannasta en ymmärrä oikein mitään, vaikka piti olla helppo. Ensinnäkin, mikä on tämä "ticket"? Työni puolesta arvaisin, että lippu, mutta tässä ei ole järkeä, jos siihen liittyy mm. lähetettyjä tiedostoja. Ilmeisesti useimmat taulut ovat jonkinlaisia etukäteen listattuja määreitä, joita on rajallinen määrä, kun kerran TINYINT riittää id:lle (tietotyypin pitäisi muuten olla sama viittaavassa ja viitattavassa taulussa). Mistä ne määritetään, mikä on niiden merkitys jne.? Lisäksi relaatiot taitavat olla pahasti pielessä, kun ainakin minun silmieni mukaan kaikki viivat ovat väärin päin.

Grez [03.07.2009 09:50:02]

#

Itseäni häiritsee eniten, että tikettiin viitataan muista tauluista sen nimellä eikä ID:llä. Olettaisin kuitenkin että Id on primary key, joten se olisi luonnollinen viittauskohde. Toki jos name on "unique" niin voi sen noinkin sinänsä tehdä.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta