Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Nettisivujen teko: eri selaimille eri lähde koodit?

Paulus M [11.06.2009 16:40:40]

#

Yleisesti tunnettu fakta on, että eri selaimet näyttää vähän eritavalla nettisivut. Kysymys kuuluu, onko mitään nopeata tapaa muuttaa lähde koodia selaimelle sopivaksi, tyyliin vois olla vaikka näin:

#yksi_divi (IE)
{
plaa...plaa
}

#yksi_divi (all_others)
{
jee...jee
}
Vai pitääkö itse värkätä javascriptillä funkiot siihen, olen saanut selville että ainakin se on mahdollista ja ei näyttänyt olevan kovin vaikeatakaan(muutama if-lause aattelisin), mutta haluan vielä varmistaa että konkareilla ei ole tähän mitään näppärää ässää hihassa. Yleensä ku värkkään jonkun systeemin, niin aina jollain teistä on parempi idea.

Tumettaja [11.06.2009 16:46:46]

#

Voit tehdä IE:lle oman tyylitiedoston näin:

<!--[if IE]><link rel="stylesheet" href="ie.css" type="text/css" /><![endif]-->
<link rel="stylesheet" href="muut.css"  type="text/css" />

Metabolix [11.06.2009 17:18:22]

#

Tumettaja kertoi jo asian ytimen, tarkennan vielä vähän. IE (ja vain IE) tukee esitetyn kaltaisia ehdollisia kommentteja, eli muut selaimet jättävät <!--kommentit--> huomoimatta mutta IE mahdollisesti reagoi if-lauseisiin jotenkin. Kommenteista kerrotaan tässä koodivinkissä, ja itse olen kirjoittanut funktion niiden generoimiseen, koska virheitä sattuu helposti.

IE:t ennen 8. versiota tukevat CSS:ssä expression-määrettä, jota kukaan muu ei myöskään ymmärrä. Tämän ongelmana on, että määre on muille selaimille syntaksivirhe, joten käyttöä yleisessä CSS-tiedostossa en voi suositella. IE:n omissa tyyleissä tuolla voi kuitenkin paikata monta puutetta CSS-tuessa.

#a {
  width: 10em; /* kunnon selaimille */
  width: expression("9em"); /* vanhoille IE-versioille; sulkuihin sopii JScript-lauseke */
}

Paulus M [11.06.2009 17:36:36]

#

Ok, kiitos hyvästä vastauksesta molemmille!

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta