Hei
Mitä mieltä olette Visual C++ ohjelmasta. Lähinnä jos siis tekee vain yksinkertaisis harjoitus tehtäviä.
Dev C++ ei millään lähtenyt toimimaan vaan aina vain valitti, etta "dev c++ source file not compiled" kun koitti ajaa jotain koodia. Netistä löytyi kasa viestiketjuja joissa oli sama ongelma, mutta ei oikein mitään toimivaa ratkaisua. No asensin tuon Visual C++ koska sekin ilmeisesti on ilmainen. Hirmu iso softa se tuntuu olevan enkä kyllä siitäkään ole löytänyt, että miten Hello world ohjelma sillä ajetaan.
Voisiko joku laittaa step byt step ohjeet mitan pääsen kääntämään yksinkertaisia koodinpätkiä Visual C++. Minkälainen projekti pitää luoda jne. Build ja Debug valikoissa olen surffannut ja varmaan kaikkea kokeillut. Ei vain löydy mitään yksinkertaista run valintaa tms.
Minusta tuo on oikein hyvä ohjelma, käytän itse C++-harjoitteluun.
Luot Empty Projectin, löytyy sieltä General-osiosta jos se ei ole jo oletuksena valittuna. Sitten valitset nimet jne projektillesi.
Projekti luotu onnellisesti, joten katsele sitä projekti-ikkunaa oikealla reunalla, siellä on niitä kansioita, resource files, source files ja muuta, paina tuota source filessiä oikealla ja Add > New Item...
Sitten valitset C++-file (.cpp) ja laita nimi, esim main.cpp eli lisäät sen päätteen.
Sitten kirjoita ohjelma siihen tiedostoon ja paina vaikka sitä play-nappia (HUOM! Tämä on siis Start Debugging eli aika sama kun tuo run mitä hait, tämän löytää myös Debug > Start Debugging (F5 hotkey)) ja se kysyy että buildataanko ensin, paina Yes, ja se kääntää ohjelman.
Suurinpiirtein noin. Tämä on siis 2008 versiossa, en tiedä onko 2005:ssä sama mutta luulisin että sinulla on 2008 ja pitäisi ainakin olla, nimittäin 2005 tuki loppuu näillä näppäimillä ja sitä ei saa enää ladattua sivuiltakaan.
Joo, minulla on jotain vikaa tuossa minun Visual C++ 2008 on jotain vikaa. Kun teen niinkuin neuvot, koitan ajaa jonkun ihan Hello World tyyppisen koodin niin saan ensin virheilmoituksen, että debuggauksessa oli jotain ongelmia ja sitten
"Unable to start program C:\....\..\..\hello.exe The system cannot find the file spcified.
En tosiaan tee muuta, kuin luon projectin, lisaan c++ filen ja koitan debugata ja ajaa sen.
Eikö tuo uusi MSVC vaadi myös Platform SDK:n (Vistassa Windows SDK:n), jotta sillä voisi ohjelmoida tavallista C++:aa?
kermiitti kirjoitti:
Joo, minulla on jotain vikaa tuossa minun Visual C++ 2008 on jotain vikaa. Kun teen niinkuin neuvot, koitan ajaa jonkun ihan Hello World tyyppisen koodin niin saan ensin virheilmoituksen, että debuggauksessa oli jotain ongelmia ja sitten
"Unable to start program C:\....\..\..\hello.exe The system cannot find the file spcified.
En tosiaan tee muuta, kuin luon projectin, lisaan c++ filen ja koitan debugata ja ajaa sen.
Debugatessa sen pitäisi kysyä että buildataanko, jos ei kysy niin koitahan ensin painaa Build > Build Solution ja sitten vasta Debug.
Metabolix kirjoitti:
Eikö tuo uusi MSVC vaadi myös Platform SDK:n (Vistassa Windows SDK:n), jotta sillä voisi ohjelmoida tavallista C++:aa?
En nyt ole varma mikä tuo Platform SDK on, mutta itellä kyllä toimi tuo VC++ 2008 Express Edition C++-koodin kääntämiseen ilman kikkailuja.
Ihme_kala kirjoitti:
En nyt ole varma mikä tuo Platform SDK on, mutta itellä kyllä toimi tuo VC++ 2008 Express Edition C++-koodin kääntämiseen ilman kikkailuja.
Aivan, tämä onkin näköjään korjattu uusimmassa versiossa. Aiempi (2005) vaati tuon asentamisen itse.
kermiitti kirjoitti:
Kun teen niinkuin neuvot, koitan ajaa jonkun ihan Hello World tyyppisen koodin niin saan ensin virheilmoituksen, että debuggauksessa oli jotain ongelmia
Luin tämän nyt uudestaan ja tajusin, eli siis kun koitat Debugata, se yrittää Buildata eli rakentaa sitä projektia ennen debuggausta eli sen ohjelman suorittamista. Mutta jos buildaaminen ei onnistu, se valittaa että exeä ei löydy. Eli ensin koita Build > Build Solution, ja katso ne virheilmoitukset ja korjaa, jos niitä tuli. Jos se onnistui niin sitten paina debuggia.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.