Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Nettisivujen teko: Selainpelin toiminta ilman pelaajia

Sivun loppuun

Ihme_kala [31.03.2009 22:09:42]

#

Ajattelin toteuttavani harjoitusmielessä pienimuotoisen selainpelin käyttäen HTMLää, PHP:ta, MySQLia tietokantana, mahdollisesti myös AJAXia jos tulee tarpeen. Eli simppelisti, nettisivut jotka toimii pelinä, linkkejä painellen. Managerityylinen peli siis, esimerkkinä Travian.

Lyhyt esimerkki miten ajattelin pelin toimivan:
1. Käyttäjä painaa sivuilla nappia "osta työntekijä"
2. Tietokantaan kirjataan ostaessa rahoista tietty määrä pois ja työntekijä tilalle
3. Työntekijä tuottaa käyttäjälle tuotantoa lisää, jolloin hänen rahavaransa kasvaa 10€ per tunti

Mutta ongelmana on: Miten on mahdollista toteuttaa kolmosvaihe? Voiko sitä ylipäätään toteuttaa noilla mainitsemillani kielillä? En keksi, miten saan rahavarat päivittymään palvelimen puolella ilman että käyttäjä lataa jonkun sivun pelissä, ja miten se silloin onnistuu.

Varmaan ratkaisu on simppelimpi kuin luulen, mutta en vaan pysty hahmottamaan koko hommaa nyt jostain syystä.

Grez [31.03.2009 22:29:10]

#

Mitäs väliä sillä on, päivittyykö tiedot silloin kun kukaan ei niitä lue?

Merkkaat sinne tietokantaan ajan, milloin rahavarat viimeksi on laskettu ja kun tietoa tarvitaan, niin lasket oikean summan. Esim. jos viimeksi laskettu 5 tuntia sitten, niin lisäät rahavaroihin 5 * 10€.

Ihme_kala [31.03.2009 22:39:38]

#

Kiitos, tuo selvensi sopivasti. Pitää vielä muutama asia tuohon liittyen järkeillä mutta nyt sain ainakin asian alulle.

ankzilla [01.04.2009 13:11:08]

#

Tyypit lukee ajatuksia, ku justiinsa oon ollu reilu viikon tekemässä itekki tommosta. :D

User137 [01.04.2009 17:17:01]

#

Olen kyllä käsittänyt että selainpeleillä yleensä ajetaan joku skripti tietyin ajoin (30 min, tunti tvs.) joka laskee koko pelitilanteen uusiks ja vaihtaa vuoron. Pitää ottaa huomioon että on joitakin muuttuvia arvoja joita saa nähdä kuka vaan eikä client itse niitä saa laskea huijauksen estämiseksi.

Edit: Mutta jos tästä tulee vaan simppeli yksinpeli harjotusmielessä niin aiemmat kommentit käynee :p

Ihme_kala [01.04.2009 20:20:02]

#

User137 kirjoitti:

Olen kyllä käsittänyt että selainpeleillä yleensä ajetaan joku skripti tietyin ajoin (30 min, tunti tvs.) joka laskee koko pelitilanteen uusiks ja vaihtaa vuoron. Pitää ottaa huomioon että on joitakin muuttuvia arvoja joita saa nähdä kuka vaan eikä client itse niitä saa laskea huijauksen estämiseksi.

Mitenkäs tuollainen sitten on käytännössä mahdollista, tuo skriptin ajo tietyin väliajoin? Ei vissiin onnistu tällaisella ilmaiswebhotellilla mikä on käytössä.

trilog [01.04.2009 20:31:54]

#

Ihme_kala kirjoitti:

Mitenkäs tuollainen sitten on käytännössä mahdollista, tuo skriptin ajo tietyin väliajoin? Ei vissiin onnistu tällaisella ilmaiswebhotellilla mikä on käytössä.

Taikasana: cron.

Ihme_kala [01.04.2009 21:09:34]

#

trilog kirjoitti:

Taikasana: cron.

Mikäs tämä tällainen? Googlauksella selvitin että ilmeisesti joku palvelimella suoritettava ohjelma joka sitten ajaa skriptejä, mutta löytyi aika suppeasti infoa tuosta. Onko mahdollista saada tuota ilmaiswebhotellille pyörimään?

eq [01.04.2009 21:12:02]

#

Ihme_kala kirjoitti:

trilog kirjoitti:

Taikasana: cron.

Mikäs tämä tällainen? Googlauksella selvitin että ilmeisesti joku palvelimella suoritettava ohjelma joka sitten ajaa skriptejä, mutta löytyi aika suppeasti infoa tuosta. Onko mahdollista saada tuota ilmaiswebhotellille pyörimään?

cron on ns. ajastuspalvelu.

[Webhotelleissa] saatavuus riippuu webhotellista. Jos on shell-oikeudet (tuskin on), niin todennäköisesti ei ole rajoitettu, ts. onnistuu; jos ei, niin web-hallintapaneelissa saattaa olla tai saattaa olla olematta jonkinlainen cron-menu.

Grez [02.04.2009 09:07:07]

#

Alkupostauksesta sai käsityksen, että kyseessä olisi yhden hengen pelattava peli, jolloin mielestäni tietyin väliajoin palvelimella ajettavasta prosessista ei ole pahemmin hyötyä. Ei silloinkaan vaikka olisi monia yhtäaikaisia yhden pelaajan pelejä käynnissä. Toki jos on useamman pelaajan pelistä kyse ja tilanteet pitää pitää synkassa, niin homma on eri.

Ihme_kala [02.04.2009 17:41:45]

#

Grez kirjoitti:

Alkupostauksesta sai käsityksen, että kyseessä olisi yhden hengen pelattava peli, jolloin mielestäni tietyin väliajoin palvelimella ajettavasta prosessista ei ole pahemmin hyötyä. Ei silloinkaan vaikka olisi monia yhtäaikaisia yhden pelaajan pelejä käynnissä. Toki jos on useamman pelaajan pelistä kyse ja tilanteet pitää pitää synkassa, niin homma on eri.

Kyllä ideana oli nimenomaan peli jota useampi käyttäjä pystyy pelaamaan ja vaikuttamaan muiden tekosiin jne. vaikka harjoitusmielessä ja pienimuotoisesti tätä teen. Mutta vaikuttaa sen verran vaikealta että taidan jättää tuon homman sivuun, kun ei shellioikeuksia löydy ja cron-menua ei löydy hallintapaneelista.

jo123 [07.04.2009 14:11:07]

#

ankzilla kirjoitti:

Tyypit lukee ajatuksia, ku justiinsa oon ollu reilu viikon tekemässä itekki tommosta. :D

Toi sun peli on tosin toistaiseksi aika helppo. Ryöstö onnistui, Ryöstö onnistui... XD

ankzilla [07.04.2009 16:11:45]

#

jo123 kirjoitti:

ankzilla kirjoitti:

Tyypit lukee ajatuksia, ku justiinsa oon ollu reilu viikon tekemässä itekki tommosta. :D

Toi sun peli on tosin toistaiseksi aika helppo. Ryöstö onnistui, Ryöstö onnistui... XD

Ihan harjoitteluprojektina tein, ku ennen en osannu MySQLiä ollenkaan :D

Nyt profiilisivustoa väännän...

Alepale [12.04.2009 22:29:54]

#

Hei, ankzilla, ei tonne sun peliin voi edes rekata ku sähköpostiosoitekentän maksimipituus on 20 merkkiä!

ankzilla [13.04.2009 00:49:53]

#

Alepale kirjoitti:

Hei, ankzilla, ei tonne sun peliin voi edes rekata ku sähköpostiosoitekentän maksimipituus on 20 merkkiä!

Siihen voit laittaa vaikka x@y.z ;D Ei sil oo välii, ku toi oli vaan tommonen harjotteluprojekti.
(Mod. muokkasi kielenkäyttöä.)


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta