Asustan seuraavat pari viikkoa sukulaisten kämpillä ja täkäläistä nettiyhteyttä testaillessani huomasin, että DNS-kysely toimii tuskastuttavan hitaasti. Jokaiseen uuteen kyselyyn kuluu aikaa noin 5 sekuntia, jonka jälkeen IP-osoite ilmeisesti säilyy jossain välimuistissa pari minuuttia. Tämän ajan jälkeen kysely kestää jälleen 5 sekuntia. Käytän Kubuntu 7.10:aa ja muilla yhteyksillä en ole törmännyt vastaavaan ongelmaan. Myöskään muilla täällä olevilla koneilla ongelmaa käsittääkseni ei esiinny.
Tämän verran sain selville nslookup:lla:
$ nslookup www.google.fi ;; reply from unexpected source: 10.0.0.2#3072, expected 10.0.0.2#53
Tätä seuraa 5 sekunnin odotus, jonka jälkeen
Server: 10.0.0.2 Address: 10.0.0.2#53 Non-authoritative answer: Name: www.google.fi Address: 74.125.43.103
Parin minuutin sisällä toistetulla kyselyllä tapahtuu sama, mutta ilman odotusta ja "reply from unexpected source" -riviä. Sama näyttäisi tapahtuvan kaikilla domain-nimillä. Olisiko kellään käsitystä, mistä moinen voisi johtua ja voiko asialle tehdä mitään? Google jo paljasti, että sama ongelma on ollut muillakin, mutta ratkaisua en löytänyt.
Itse olen kohdannut vastaavan ongelman eräällä A-linkin reitittimellä. Hitaus johtuu ilmeisesti juuri reitittimestä, koska DNS-kyselyiden lähettäminen suoraan palveluntarjoajan DNS-palvelimelle toimii hyvin nopeasti.
Asensin paketin dnsmasq, oma DNS-palvelin toimii moitteettomasti. (Itse asiassa asensin paketin, koska kyseinen A-linkin reititin ei osannut myöskään reitittää sisäverkosta tulevia yhteyksiä takaisin sisäverkkoon, jolloin oma dy.fi-osoite ei toiminut sisäisessä verkossa oikein.)
Kiitokset! Lisäsin palveluntarjoajan nimipalvelimet /etc/resolv.conf:iin, ja nyt toimii moitteettomasti. Oli muuten A-Link sattumoisin tämäkin.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.