Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Foorumin ominaisuuksia

Sivun loppuun

kayttaja-3842 [11.03.2009 09:33:21]

#

Tervehdys kaikki,

Olen tässä vähän aikaa jo väsäillyt omaa foorumi softaa. Järjestelmän nimi on PBB eli Personal Bulletin Board.

Olen saanut foorumista jo aikapitkälti kaiken olennaisen valmiiksi ja ajattelinkin seuraavaksi kysyä itse käyttäjiltä mitä ominaisuuksia foorumin tulisi pääpiirtein sisältää. Mitä vanhaa ja mitä uutta (sellaista mitä vielä muista foorumeista ei järin löydy).

Kaikkia ideoita otetaan vastaan. :)

ankzilla [11.03.2009 12:15:38]

#

Itekki melkein omissa foorumeissani onnistuin...

Tässä muutama juttu mitkä eniten vitutti, joita en osannut tehdä:
-Yksityisviestit
-Yleisnäkymään (siis foorumin etusivulle) uusimman viestin aika, mihin aiheeseen viesti on tullut tai sitten uusimman aiheen nimi
-LÄHIMMÄISET SYNTTÄRIT SIIHEN ALALAITAAN! ^^
-Kaikki mahdolliset tilastot (kopioi eka kaikki smf:stä, ja sitte keksit ite vielä lisää uusia)

Eiköhän noissa jo tule sitä PHP-koodia..
Jos saat tehtyä ja intoa riittää niin voin tehtailla lisää ideoita.

Merri [11.03.2009 12:25:33]

#

Ominaisuuksien sijaan voi myös keskittyä käytettävyyteen ja miettiä uusia tapoja tuoda viestejä esiin. Minulla on muutamia ideoita, mutta varaan ne toista softaa varten.

Nykyään ei voi tehdä foorumisoftaa ilman hakua, joten se on ominaisuus jonka voin suositella kehitettäväksi.

kayttaja-3842 [11.03.2009 13:18:51]

#

Nuo ankzillan ehdotuksista suurin osa löytyy jo. Ainut mitä ei löydy on tuo hänen ehdottama syntymäpäivän haku ominaisuus, tosin minusta ei niin tarpeellinen. Mutta hienoa, että porukka silti ehdottelee.

Merri, olen tässä foorumissa pääpiirtein keskittynyt helppokäyttöisyyteen ja joustavuuteen. Tarkoitan joustavuudella sitä, että foorumi voidaan helposti upottaa sivuun kuin sivuun.

Itse tuon viestien esille tuonnin aikalalla samalla tavalla kuin suurimmassa osassa muissakin. Mutta tosiaan, uutta tapaa voisi mietiskellä.

Hakua ei vielä löydy mutta tarkoituksena tehdä...

Lisää vaan ideoita... :)

ankzilla [11.03.2009 15:39:24]

#

Niin tosiaan...
Teeppäs semmonen kansio jossa on tiedostoja, jotka sisältävät ne uusimmat viestit ja aiheet miltäkin alueelta.

Sitten infoon lätkäset sen, niin porukka on mielissään ku on helppo tapa linkitellä eri aihealueiden uusimpia viestejä muulle sivustolle.

Oletan, ettet oikein ymmärtänyt, joten selitänpä esimerkin kautta:
-Tyyppi tekee kotisivut, laittaa aihealueeksi laskettelun ja puutarhan hoidon.
-Tyyppi tekee myös foorumit. Hän laittaa foorumeille aihealueiksi Yleisen löpinänä, puutarhan hoidon ja laskettelun.
-Tyyppi haluaa sisällyttää foorumeilla olevan lasketteluosion uusimman viestin ja aiheen jonnekkin sivustolla olevaan laskettelu -osioon.
-Hän lukee info-osion ja näkee missä kansiossa ja tieodstossa tämän kyseisen laskettelu-alueen uusimmat aiheet ja viestit näkyvät.
-Näin hän pystyy helposti includeemaan osoitteet haluamaansa paikkaan.

Understand?

Katoppa:
http://ankzilla.com/software.php
-Toi vasemman puoleinen laatikko esimerkkinä.
(Tossa ei sit oo ulkoasua joten koita saada selvää. ;)

kayttaja-3842 [11.03.2009 15:48:17]

#

Ahaa, tuo voisi olla aika kätevä. Tosin tuon voisi tehdä sellaseena ns. lisäpalikkana, jonka voi sitten otta käyttöön jos on tarve.

Itse ajattelin tehdä sellaseen, että kun käyttäjä kirjautuu sisään hänelle avautuu ikkunaan kaikki oma alottamat aiheet joihin on tullut poistia. Etusivulle lävähtää myös kaikki ne aiheet jotka käyttäjä on merkinnyt haluavansa seurata.

Merri [11.03.2009 20:22:12]

#

Käytettävyyden yksi haasteista on se, että miten voi tehdä mahdollisimman monesta asiasta mahdollisimman helppoa tekemättä sivusta sekavaa. Yleensä yksinkertaisin mahdollinen ratkaisu on paras, mutta sellaisen keksiminen voi olla hyvinkin haastavaa. Joskus tekemällä väärin (useita kertoja) voi rajata itselleen kuvan siitä, miten asian voi toteuttaa hyvin.

Nykyisten foorumien eräänlainen ongelma on, että keskustelujen otsikoiden perusteella täytyy suodattaa itseään kiinnostavat keskustelut. Tällä tavoin voi kuitenkin jäädä kiinnostavaa keskustelua huomaamatta. Tämmöistä ongelmaa voi lähestyä monin tavoin: tagijärjestelmä (mahdollistaa keskustelujen merkkaamisen/värittämisen/listaamisen...), koostesysteemi (mahdollistetaan koosteen kirjoittaminen keskustelusta, näytetään se esim. AJAX-tempuilla keskustelulistauksessa) tai annetaan mahdollisuus esimerkiksi pikaselata viestien sisältöä ilman että varsinainen keskustelusivu avataan. Nämä ovat tämmöisiä ideoita, joita tulee päähän kun lähtee ajattelemaan ongelmaa laatikon ulkopuolelta (anglismia! – siksitoisekseen, jätin tästä pois ideoita joita olen vakavasti harkinnut, itsekäs kun olen).

Toisaalta poikkeavien lähestymistapojen käyttöönotto on aina riskialtista: käyttäjät eivät tunne sitä ennestään, joten heidän täytyy oppia uusi toimintatapa. On myös täysin mahdollista, ettei hyvältä kuulostanut idea toimikaan käytännössä yhtä hyvin kuin ennakkoon on ajatellut. Silloin ideaa täytyy joko muuttaa tai palata "hyväksi havaittuun". Vaikeaa on sekin, että ongelmille voi olla sokea: on tärkeää että toiset voivat kokeilla toimivuutta ilman neuvontaa siitä, miten tulisi toimia.

tkarkkainen [11.03.2009 23:54:17]

#

kayttaja-3842 kirjoitti:

Ainut mitä ei löydy on tuo hänen ehdottama syntymäpäivän haku ominaisuus, tosin minusta ei niin tarpeellinen.

Tästä on pakko kertoa eräs tyyppiesimerkki. Codewalkersin vanha foorumi listasi kaikki syntymäpäiväänsä viettävät käyttäjät foorumin etusivulla. Rekisteröitymisvaiheessa oletussyntymäpäivänä oli 1.1.1970 (en ole varma vuosiluvusta). Foorumilla oli käyttäjiä yli 10000. Eli joka vuonna tammikuun 1. päivänä syntymäpäiviä oli listattuna monta ruudullista, koska erittäin suuri osa käyttäjistä käytti oletusasetusta.

Mitä tästä opimme? Mietitään viidesti, mitä laitetaan oletusasetuksiksi :)

Grez [12.03.2009 00:48:15]

#

29.2. tietysti, koska se esiintyy vain joka n. 4 vuosi. :D

kayttaja-3842 [12.03.2009 08:59:28]

#

Aivan, tuo on yksi hyvä pointti, vaikka periaatteessa tuota syntymäpäviä ominaisuutta voisi kehittää niin, että kaikki ns. kaverilistalta löytyvät henkilöitten syntymäpäviä listataan ja oletussyntymäpäivä voisi olla vaikka 01.01.1800. Jos syntymäpäivä on oletus syntymäaika, niin sinua ei näytetä syntymäpäivä listalla.

Kuitenkin, en katso tuota tarpeelliseksi muissa kuin jossain kuvagalleria yhteisöissä, ei ehkä sielläkään.

Edit1:

Seuraavaa alla olevaa tekstiä en suosittele mainostamista inhoaville sekä heikko hermoisille. :D

Elikkäs, julkaisen kohta puoliin foorumini testi version. Eli en julkaise vielä foorumin lähdekoodia, vaan julkaisen foorumin asennettuna minun servulleni jota sitten pääsee sielä testailemaan.

Tämän kautta saatte hieman kuvaa minkälaista olen tässä väsäillyt ja minkälainen foorumi tulee olemaan.

Ensimmäinen julkinen lähdekoodi julkaisu ilmestyy, kunnes olen saanut karsittua kaikki suurimmat bugit ja tietoturva virhee poijes. :)

Grez [12.03.2009 10:32:26]

#

Eiks toi kannattais tehdä toisin päin. Eli julkaista ensin lähdekoodi, korjata sitten tietoturva-aukot ja vasta sitten pistää käyntiin :D

Lebe80 [12.03.2009 11:04:45]

#

Itsekin painottaisin Merrin mainitsemaa hakutoimintoa. Olen tässä parin viimeisen viikon aikana pyörinyt eräällä foorumilla, jossa haku on ollut todella yksinkertainen ja epäkäytännöllinen. Sillä kyseisellä foorumilla hakuja voi tehdä vain alakategorioissa, joten ensiksi pitää löytää käsin oikea foorumi mistä etsiä.

Itse olen pitänyt foorumeilla tärkeänä myös linkittämistä eri viesteihin. Eli "ankkurit" jokaiseen viestiin, jolloin uusimmistä viesteistä klikkaamalla hypätään juuri kyseiseen klikattuun viestiin.

Myös selkeys on ehdoton valtti. Eli asetus-sivuilla ei saa mitään perus-"open source"-lomakkeita (pitkä ja epäselvä lomake, jossa on kaikki mahdolliset vaihtoehdot heti näkyvillä), vaan mieluiten mukaan hieman javaScriptiä ja muuta ajaxia.

kayttaja-3842 [12.03.2009 11:11:20]

#

Siis julkaisen tuon testiversion palvelimelleni siinä mielessä, että te hyvät ihmiset pääsette kokeilemaan tuota ja voitte sitte tulla valittaa vajavaisuuksista ja bugeistä minulle.

Eli yritän pyrkiä siihen, että lähdekoodi laitetaan levitykseen vasta, kun yksi hyvä melkin bugiton ja tietoturvaton räpellys olisi valmis.

Ankkureista sen verran, että ne kyllä ovat otettu huomioon.

Ja aivan, ajattelin luoda asetus sivulle javascriptillä välilehti tyypisen asetus valikon.

Edit1:

Olisko täällä halukkaita teeman suunittelijoita tai kääntäjiä?

Foorumista pitäisi saada tehtyä niin monta kielikäännöstä kuin mahdollista.


Tällä hetkellä foorumi tulee olemaan seuraavilla kielillä:

- Suomi
- Venäjä
- Englanti

temu92 [12.03.2009 16:11:33]

#

Offtopic:

kayttaja-3842 kirjoitti:

-- ja tietoturvaton räpellys olisi valmis.

Eiköhän kannattas tehdä ihan heti tietoturvallinen :D

kayttaja-3842 [12.03.2009 18:40:21]

#

Aivan! :D hah

Huomaa taas kun kiireessä kirjoittaa. :Dd


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta