Jos tekee tietokoneohjelman, joka on kokoluokaltaan pieni mutta sen verran suuri, että kannattaa suunnitella ennen aloittamista, mitä systemaattisia tapoja suunnitteluun suositellaan?
Googlella löytyi sellanen kun UML, kannattaako sen tai/vai sen osien käyttöä opiskella suunnittelua varten ja käytetäänkö sitä edes tähän tarkoitukseen? Netbeansissa pystyi muistaakseni tekemään wikipedian UML-artikkelin kuvia muistuttavan jäsentelyn, mutta silloinhan sitä UMLllää käytetään dokumentointiin ja suunnittelu olisi pitänyt tehdä aikaisemmin. Kai.
Opetetaanko tietokonekouluissa jotain yleisiä suunnittelumenetelmiä?
Erintoten ohjelmanosien jäsentelyyn/modulointiin sekä suunnitelman visualisoimiseen.
uskoisin että näitä haet?
http://en.wikipedia.org/wiki/Design_pattern_
nuo UML layoutit on mielestäni lähinnä tuohon ohjelman perustavanlaatuiseen suunnitteluun, design patternsit taas hyväksihavaittuja tapoja toteuttaa itse koodaus.
Design patternsit tosiaan ovat varmaankin mitä haet. UML:ää käytetään sitten sen toteutuksen kuvaamiseen, mutta ne voi hyvinkin skipata esimerkkitapauksessasi (toteutat sitä yksin, joten ei liene kovin tärkeää tehdä erillisiä hienoja dokkareita/kaavioita).
Suositelkaa muuten hyviä kirjoja noista Design patterneista (onko näille jotain suomenkielistä nimeä?), pitäisi itsekin tutustua lähemmin.
JTS kirjoitti:
Suositelkaa muuten hyviä kirjoja noista Design patterneista (onko näille jotain suomenkielistä nimeä?), pitäisi itsekin tutustua lähemmin.
http://en.wikipedia.org/wiki/Design_Patterns_
Tuo oli kurssimateriaalina kun olin Englannissa opiskelemassa. En tiedä onko parempiakin kirjoja mutta ainakin itse pidin tuosta.
JTS kirjoitti:
Ainakin mun käyttämän kirjaston hakukone ymmärsi design patternsin. Löytyi suomeksikin käännettyjä kirjoja. Siis musteella paperille painettuja kirjoja. Ei vissiin kantsi ettiä "suunnittelumalli" -käännöksellä.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.