Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Ohjelman systemaattinen suunnittelu

pipo [10.03.2009 23:20:11]

#

Jos tekee tietokoneohjelman, joka on kokoluokaltaan pieni mutta sen verran suuri, että kannattaa suunnitella ennen aloittamista, mitä systemaattisia tapoja suunnitteluun suositellaan?

Googlella löytyi sellanen kun UML, kannattaako sen tai/vai sen osien käyttöä opiskella suunnittelua varten ja käytetäänkö sitä edes tähän tarkoitukseen? Netbeansissa pystyi muistaakseni tekemään wikipedian UML-artikkelin kuvia muistuttavan jäsentelyn, mutta silloinhan sitä UMLllää käytetään dokumentointiin ja suunnittelu olisi pitänyt tehdä aikaisemmin. Kai.

Opetetaanko tietokonekouluissa jotain yleisiä suunnittelumenetelmiä?
Erintoten ohjelmanosien jäsentelyyn/modulointiin sekä suunnitelman visualisoimiseen.

groovyb [10.03.2009 23:32:35]

#

uskoisin että näitä haet?

http://en.wikipedia.org/wiki/Design_pattern_(computer_science)

nuo UML layoutit on mielestäni lähinnä tuohon ohjelman perustavanlaatuiseen suunnitteluun, design patternsit taas hyväksihavaittuja tapoja toteuttaa itse koodaus.

kayttaja-2791 [10.03.2009 23:56:31]

#

Design patternsit tosiaan ovat varmaankin mitä haet. UML:ää käytetään sitten sen toteutuksen kuvaamiseen, mutta ne voi hyvinkin skipata esimerkkitapauksessasi (toteutat sitä yksin, joten ei liene kovin tärkeää tehdä erillisiä hienoja dokkareita/kaavioita).

Suositelkaa muuten hyviä kirjoja noista Design patterneista (onko näille jotain suomenkielistä nimeä?), pitäisi itsekin tutustua lähemmin.

tneva82 [11.03.2009 08:28:47]

#

JTS kirjoitti:

Suositelkaa muuten hyviä kirjoja noista Design patterneista (onko näille jotain suomenkielistä nimeä?), pitäisi itsekin tutustua lähemmin.

http://en.wikipedia.org/wiki/Design_Patterns_(book)

Tuo oli kurssimateriaalina kun olin Englannissa opiskelemassa. En tiedä onko parempiakin kirjoja mutta ainakin itse pidin tuosta.

pipo [11.03.2009 13:21:13]

#

JTS kirjoitti:

Suositelkaa muuten hyviä kirjoja noista Design patterneista (onko näille jotain suomenkielistä nimeä?), pitäisi itsekin tutustua lähemmin.

Ainakin mun käyttämän kirjaston hakukone ymmärsi design patternsin. Löytyi suomeksikin käännettyjä kirjoja. Siis musteella paperille painettuja kirjoja. Ei vissiin kantsi ettiä "suunnittelumalli" -käännöksellä.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta