Terve
Omilla sivuillani on paljon kuvia, mutta haluaisin erillaisia. Kun teen kuvat paintilla, ja tallennan sen, kuvaan jää ärsyttävät valkoiset reunat.
Sivuilla on taustakuva, joten pohjan värjääminen ei auta.
Millä ohjelmalla saisin tämän valkoisen taustan läpinäkyväksi?
Aika varmasti onnistuu GIMPillä, mutta Paint Shop Proolla onnistuu ainakin...
GIMP:illä saa valittua alfakanavan ja mikä väri on läpinäkyvä.. :)
Et varmana tee niin, vaan leikkaat turhan alueen kokonaan pois. >:(
Kiitos Triton ja Toimittaja.
Juhko:
How? :D
Juhko, jos kuvassa on esimerkiksi ympyrä, reunoja ei oikein voi "leikata pois", koska kuvan täytyy kuitenkin olla suorakulmainen.
Muutes, miten voin tehdä tuon alfakanava jutun?
GIMP:ssä Colors->"Color to Alpha" ja sitten valitset värin.
Rocceri > Hienostuneemmin (puhun siis vielä siitä leikkauksesta): "Set Canvas Size". Varmemmin: Kopioi kuvasta leikattava osa, luo uusi valinnan kokoinen tiedosto, liitä ja tallenna.
Olettaen, että käytät GIMP:iä.
Metabolix > Joo, mutta tässähän puhuttiin Paintilla tehdyn kuvan ärsyttävistä valkoisista reunoista. Mutta ihan sama.
Jos teet paintilla alusta loppuun niin eihän siihen mitään reunoja jää ellet niin itse tee. Luulen että nyt on neuvot tarpeen html-kieleen ja kuvan border ominaisuuden piilottamisessa.
Totta, itsekin vähän ihmettelin. Rocceri kerro sivujesi osoite.
Edit: Sanokaa, kannattaisiko minun vähentää tämän tyyppisten viestien lähettelyä. o_O
Rocceri varmastikin valkoisilla reunoilla tarkoitti valkoista taustaa, koska eihän paintissa (ainakaan windows 2000:ssa) mitään reunoja kuvaan tule..
Juhko: Ei ole netissä, omalla kotiserverillä.
TsaTsaTsaa: Juuri niin! Ei ollut oma selitys ihan parhaasta päästä.
Mutta, kun tuolta ottaa valkoisen värin pois käytöstä, siihen tulee sellaista ruutukuviota? Näkyykös nämä kuvassa?
En oo uskaltanut tallentaa vielä :D
Ei näy. Sen idea on kertoa, että se on läpinäkyvää aluetta. Miksi et voi tallentaa väliaikaisesti toisella nimellä ja kokeilla?
nomic kirjoitti:
Ei näy. Sen idea on kertoa, että se on läpinäkyvää aluetta. Miksi et voi tallentaa väliaikaisesti toisella nimellä ja kokeilla?
Enpä tullut ajatelleeksi. Onhan siinä myös back-toiminto ;)
tuo ruututausta on yleinen käytäntä läpinäkyvyydelle, jotta sen tunnistaa, sillä eihän sitä tunnistaisi, jos se olisi vain valkoinen tai tyyliin...
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.