Hei, tarttis apuja:
Miten teen login systeemin oikein:
http://framework.zend.com/manual/en/zend.auth.
En pääse eteen päin.
Olen nyt tehnyt talun users MySQL:n
Ja minulla on yksin kertainen MVC-malin viritelmä jossa on
- Controllerit ja niiden funktioita ja view-scriptit .phtml muodossa
- models kansiossa minulla on tiedostot MyAuthAdapter.php ja siellä koodi.
class MyAuthAdapter implements Zend_Auth_Adapter_Interface { /** * Sets username and password for authentication * * @return void */ public function __construct($username, $password) { // ... Niin mitä tähän tulee? } /** * Performs an authentication attempt * * @throws Zend_Auth_Adapter_Exception If authentication cannot * be performed * @return Zend_Auth_Result */ public function authenticate() { // ... Ja mitäs sitten tähän??? } }
Sitten minulla on index.php joka vain käynnistää bootstart.php tiedoston application kansiosta jossa sitten onne alikansiot view-scripteille, modeleille ja controllereille..
Oon niin tahvo etten tajuu tota model juttua oikein.. ja miksi ei voi antaa vaan valmista .zip pakettia kunnolla kommentoidulla koodilla jossa on homma tehty oikein koska mua ei oikein kiinnosta lukee tota tilpehööriä tuolta kuun valmiskoodi on sitäpaitti paljon selkeämpää luettavaa.
Ongelma on nyt vaan sekin että koitan muuttaa erästä valmista API:ksi tarkoitettua systeemiä Zend Framework -pohjaiseksi. Eli kun saan ks. APIn kokonaan ZF-pohjaiseksi niin siihen ei sitten enää tarvitse koskea, jos en ole koodannut ks. APIa ite väärin tai huonosti. API sitten itse pitää yllä systeemiä jossa on ne käytettävät softat salasanojen takana ja valmilla Domain/User Group -pohjaisella ACL:llä, jossa jokeiselle käytettävän ohjelmiston toiminnolle tai painonapille voidaan antaa Domainin ja User Groupin mukaan käynnistys oikeus.
Miksi ZF? No siksi että se on yrityksen vetämä framework-projekti ja tällä hetkellä minulle tutuin.. eikä ns. commutity driven joka on aina vaiheessa kuin developereilla ei ole rahaa palkata lisävoimia. Ja tietty henkilökohtiset syyt.
Hakusanaksi Zend_Auth_Adapter_Interface
ja 5. ylhäältä: Zend Framework Auth with examples. Kuten tuolla myös ohjeistetaan, adapterin implementaatio ei ole modeli vaan sen voi (kannattaa? kokeneemmat kommentoikoot tätä paremmin) tunkia sinne library
-hakemistoon.
Esim.
lib/zend/ lib/my/
Valmiskoodissa jumahtaa herkemmin vaan kopioimaan tiettyä kaavaa, APIa ja tutoriaaleja lukiessa joutuu oikiasti miettimään että "miksi asia tehdään näin".
Ok.. mä jo melkein tajusin.
Ongelma on tossa systeemis nyt se että siinä on oma lib kansio jossa on esin.
os.php (jossa on pää olio systeemi)
ja sit alikansio lib jossa on sitten eritellyissä tiedostoissa niitä eri olioita kuten session olio jossa on sen functiot.
Eli.. olis aika iso homma lähtee muuttaan koko kirjasto vaikka tiedostoja onkin joku 10 kpl.
Pitäskö mun muuttaa näämä Adapter_Interfaceiksi?
Eli tää on kokonaan AJAXilla tehty käyttöliitymä joka käyttää sen omaa olio systeemiä ja on aika haaste koodaa koko homma uusiksi ZF-pohjaisena koska ei tarvii kun yhteen riviin vika niin koko hoito ei toimi koska käyttöliitymään ei sit saada ladattua tarvittavia JSON datoja.
Luulisin ettei ole mahdotonta.. mut se olemassa oleva lib kansion systeemit voi pitää kyllä mukana niin kauan kun se on korvattu ZF-versiolla.
Nyt on kyllä melko paha sanoa, kun ei ole nähnyt systeemiä. Tosin lib/lib/
ei kuulosta kovin selkeältä. Tuskin niistä kaikista kuitenkaan Adapter_Interfaceja
tulee, ZF:ssähän löytyy muistaakseni myös tukea AJAXille. Missä sulla muuten on ne ZF:n kamat ja bootstrap.php?
Lataa tuolta.
Haluaisin ton ZF-pohjaiseksi.
Ongelmia nyt aiheutaa se että siinä on se ns. API/lib-kansio, joka on valmis oliokasa ja sen sisälle on vaikea saada tota ZF-auth tarkistusta.
Tossa nykyisessä on meinaan joku oma functio joka tekee mm. sessio iden ja jos kytken Suhosinista salatus sessiot ja evästeet niin se ei toimi kun se tallentelee jotain omia epästandardeja sessionimiä ja ideitä.. eikä siinä myöskään voi tallentaa mitää sessio dataa ja sessiot on tietokannassa.
Error-logit mene tietokantaan?? Mitä järkeä?? Jos asiakkaat osta ton pohjalle tehdyn softapaketin niin error logit on helpomi lähettää tiedostoina asiakaspalveluun eikä onkia jostain tietokannasta. Jos vaikka ohjelma ei pelaakaan niin error-logien pohjalta näkis missä vika.
Tuo on kyllä vasta Alpha-versio..
Tällä hetkellä se on oma ZF-viritelmä jo toimii mutta kun kaikki salt tarkistukset ja muut on omakeksimiä että ne saa ton qWikiOfficen oliokirjaston sisään toimiin.
Njoo, aika runsaasti tuota saa puukottaa, että se sulassa sovussa ZF:n MVC-mallissa pyörisi, luulen'ma. Puhdasta kyselyä kantaan kun löytyy tuosta niin moneen otteeseen.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.