Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Apua Linux-asennukseen

Sivun loppuun

Tommittaja [09.02.2009 19:00:54]

#

niin olen asennuksessa osiointivaiheessa, ja se sanoo "juuritiedostojärjestelmää ei ole"... mitä teen?

Metabolix [09.02.2009 19:02:43]

#

Mitä asennat?

Pidähän nyt mielessä, että Linux ei ole ohjelma vaan käyttöjärjestelmä, joten sen asentaminen vaatii hieman erilaista ymmärrystä koneen toiminnasta, jos on tarkoitus pitää myös Windows käyttökunnossa eikä pyyhkiä sitä kokonaan pois.

(Huomautus: yhdysviivan jälkeen ei tule välilyöntiä.)

Tommittaja [09.02.2009 19:03:33]

#

hmm.. minulla ei ole enää windowsia.. hajosi aion laittaa sen uudelle osiolle
mutta en vain tiedä mitä tuossa pitää tehdä?

Metabolix [09.02.2009 19:04:25]

#

Pitää luoda osio. Jos kerran kaiken saa pyyhkiä, niin varmaan kannattaa aloittaa naputtelemalla jotain Poista-nappia ja jatkaa valitsemalla jokin Osioi automaattisesti -vaihtoehto.

Tommittaja [09.02.2009 19:05:32]

#

Metabolix kirjoitti:

(Huomautus: yhdysviivan jälkeen ei tule välilyöntiä.)

eikö? olen aina tottunut näin: jos on yhdyssana ja tarivtsee viivan ei tule spacea mutta muuten tulee... Ok laitan auto toiminnon..

Blaze [09.02.2009 19:06:33]

#

On se kiva kun ei kerrota edes, mitä jakelua (distroa) ollaan asentamassa...

Kray [09.02.2009 19:08:38]

#

Blaze kirjoitti:

On se kiva kun ei kerrota edes, mitä jakelua (distroa) ollaan asentamassa...

Silloinhan tietysti aletaan neuvomaan miten asennetaan oma lempidistro ;)

Tommittaja [09.02.2009 19:08:50]

#

sori, joo siis ubuntua asentelen..
PS: poistuuko kaikki tiedostot, jos asentaa linuxin levylle, jossa on tiedotoja?

Metabolix [09.02.2009 19:10:07]

#

Tommittaja kirjoitti:

Metabolix kirjoitti:

(Huomautus: yhdysviivan jälkeen ei tule välilyöntiä.)

eikö? olen aina tottunut näin: jos on yhdyssana ja tarivtsee viivan ei tule spacea mutta muuten tulee...

kertolaskuongelma (yleisnimiä)
Linux-asennus (erisnimi alussa)
Hassut Possut -elokuva (moniosainen erisnimi)
kakkutaikina tai -vuoka (monta yleisnimeä yhteisellä alkuosalla)
kakku-, pulla- tai sämpylätaikina (monta yleisnimeä yhteisellä loppuosalla)

Tommittaja kirjoitti:

PS: poistuuko kaikki tiedostot, jos asentaa linuxin levylle, jossa on tiedotoja?

Sitähän tässä yritin vihjailla. (On mahdollista tehdä muutenkin, mutta helpointa on noin.)

Tommittaja [09.02.2009 19:13:26]

#

mutta nyt haluasin tehdä oikeankokoisen osion mutta se "juurihakemisto" juttu ei toimi.. :( Onko kenelläkään kokemusta asiasta?

Metabolix [09.02.2009 19:16:02]

#

Eikö automaattinen osiointi toimi / sovi sinulle? Kokeilepa lukea asennusohjeita ja osiointiohjeita. Asennusohjeissa ainakin käydään koko prosessi läpi yksinkertaisesti niin, ettei sinullakaan pitäisi olla sen kanssa ongelmia.

Blaze [09.02.2009 19:16:47]

#

Ubuntun asennin ei oo mulle tuttu, mut kaipa siinä saat jotenkin merkata sen luomas osion juureksi (saattaa olla merkattu yksittäisellä kauttaviivalla: /)

Tommittaja [09.02.2009 19:19:49]

#

on, mutta se kauttaviiva/ joku muu ei käy.. ja Metabolixille vastaan että automaattinen osiointi osioi näin: 160gb kovo ---> linux = 140gb osiolla ja 20gb vapaata tilaa.. en halua noin vähää, jos vaikka Linux josku hajoaa

tneva82 [09.02.2009 19:22:49]

#

IIRC sitä palkkia voi säädellä.

Jokatapauksessa jos aiot asentaa windowsin ja linuxin samaan koneeseen asenna windows ensin. Pääset vähemmällä säätämisellä. Jos asennat ensin linuxin ja sitten windowsin joudut asentamaan GRUB-starttivalikon uudestaan mikäli haluat päästä taas Linuxin puolelle. M$ ei hyvällä katso kilpailevan käyttöjärjestelmän olemassaoloa ;-)

Tommittaja [09.02.2009 19:35:23]

#

ok, asennan siis windowsin ekaks omalle (5gb) osiolle ja sitten linuxin omalle(5gb) osiolle sitten jää 230gb... aika paljon.. muuten, tuleeko wine oletuksena mukana?

tneva82 [09.02.2009 19:48:56]

#

Ei tule mutta se on helppo asentaa. Katsos täältä ohjeet:

http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi/Wine

Ei todellakaan iso urakka :D

Mutta laittaisin vähän enemmän tilaa käyttöjärjestelmille. 5gb on aika vähän kummallekkin(ainakin vista windowsille). Esmes joku 8gb Linuxille+swappi osio(olikos nyrkkisääntö 2xRAM).

Tommittaja [09.02.2009 19:56:32]

#

nyt en voi tehdä uutta osiota, apua...

tneva82 [09.02.2009 19:58:12]

#

Humhum. Siis vanha osio meni rikki(mistä syystä muuten? Looginen vika vai ei kai kovalevy itsessään ole vioittunut?) ja uusien osioiden teko temppuilee?

Mahtaisiko onnistua tiedostojen varmuuskopiointi esmes kaverin koneeseen kytkemällä ja sitten vanhojen osioiden poisto kylmästi jonka jälkeen uusi yritys?

Tommittaja [09.02.2009 20:00:58]

#

ei, kun ei ole muuta konetta kuin tämä, ja tämä ei käytä SATA-levyjä ja poistin erään osion, niin se ei tullut se poistettu tila minnekkään...


OK, teen sen näin: asennan ensiksi winXP:n, sitten asennan killdiskin ja jaan levyn, sitten poistan kaiken ja asennan osioille järjestelmät.. hieman huono tapa, mutta muutakaan en keksi

os [09.02.2009 20:25:47]

#

Ei sitä Windowssia kahteen kertaan tarvitse (eikä todellakaan kannata) asentaa. Levyä voi osioida myös WinXP:n asennuksen yhteydessä. Ja jos ei jostain syystä onnistuisi, niin voit aina polttaa kaverin koneella jonkun LiveCD:n tai tehdä boottidiskin, jolla halutunlaisen osioinnin saa aikaan. Pitäisi onnistua jopa Ubuntun asennus-CD:n avulla.

Teuro [09.02.2009 20:32:07]

#

Voisi varmaankin harrastaa lyhyttä ja keskustelun omaista viestintää ircin puolella. Keskustelualue on minusta ehkä hiukan kömpelö reaaliaikaiseen keskusteluun. Ylipäätään tuntuu siltä, että keskustelualueen viestit ovat kovasti lyhyitä ja puhekielimäisiä.

Liian lyhyitä viestejä ei varmaankaan moderoida pois, mutta joskus voisi vaikka mainita sopivasta viestin pituudesta? Samoin perusteettomat ohjeet ja neuvot, joihin itsekin ikävä kyllä syyllistyn voisi kyseenalaistaa ja antaa neuvojalle mahdollisuus muokata viestiinä asialliset viitteet.

Tämän viestin tarkoituksena ei ole hyökätä kenenkään kimppuun vaan esittää vilpitön huoli keskustelun tasosta. Saa vapaasti väittää vastaan hyvillä perusteluilla.

tsuriga [10.02.2009 09:44:40]

#

Tekstin laatu ei ole sidoksissa tekstin pituuteen. Pitkistä kirjoitelmista esimerkkinä JTJ:n universuminen kyseenalaistavat pohdinnot, lyhyistä vaikkapa sivun pituinen (läpi mennyt) matematiikan väitöskirja.

Teuro [10.02.2009 11:23:06]

#

En tarkoittanutkaan sinällään mollata lyhyitä ja keskustelua eteenpäin vieviä viestejä, vaan pikemminkin selkeästi chat tyyppistä keskustelua. Tälainen keskustelu kuuluu kuitenkin enemmän ircin puolelle. JoinTuanJanohon yritti pitkillä ja vaikean kuuloisilla termeillä hämätä keskustelua ainakin otsikossa "matemaattinen ongelma".

Se oli toisella tapaa myös erittäin huonoa keskustelua, mutta siinä oli ainakin ensimmäisen sivun verran jopa verraten hyvää perustelua ainakin metabolixin ja os:n puolelta. Vastapuolesta ei sitten oikein ollutkaan vastaamaan noin korkeaan argumentointiin, vaan keskustelu oli aika alatyylistä.

Nyt tämäkin keskustelu karkaa kauas alkuperäisestä, joten olisi kai syytä perustaa metakeskustelulle oma triidi (tai sitten ei).

Tommittaja [10.02.2009 14:44:50]

#

hmm... mulla on taas ongelma, ei tuo partition magic toimi... se kyllä jakaa periaatteessa mutta sitten se kysyy Apply? ja kun painaa yes ja reboottaa niin mitään ei ole tapahtunut
PS: joudun polttamaan uuden levyn, sillä ubuntu löysi virheen levyltä...

Merri [10.02.2009 19:40:06]

#

Jos haluat tehdä elämän helpoksi (kuten minä tein), niin:

1) Asenna Windows, älä välitä *****nvertaa siitä minkä kokoisen osioinnin teet.
2) Lataa Wubi
3) Käynnistä asennus, valitse asennuskoko, laita muut asetukset passeleiksi, paina asenna ja odota.
4) Kone käynnistyy Ubuntuun ja kaikki toimii.

Ei tarvi polttaa levyä, ei tarvi sekoilla osioinnissa, pääset tutustumaan itse järjestelmään ihmettelemättä puolta vuotta sitä miten levyt toimii.

Tommittaja [10.02.2009 20:18:18]

#

miten tuo "wubi" toimii kun se on noin pienikokoinen? siis tuo ubuntu.iso:han vie 699 mb??

Edit: löysin, se imuroi sen netistä

Edit: voiko tuon järjestelmän valita sitten aina alussa, vai pitääkö jokakerta asettaa BIOS:ista oletus boottaus?

PS: kiitos wubi-vinkistä, auttaa varmasti todella paljon hommaani, olen asennellut näitä jo 2 päivää... mutta tuleeko alussa aina Dual-boot valinta?

Metabolix [10.02.2009 20:43:24]

#

Hyvä, kun osasit lukea itse FAQ-osiota. Eli tulee valikko.

Tommittaja [10.02.2009 21:19:43]

#

en tiennyt, että siellä oli FAQ, mutta kiitoksia vastauksesta.. :D

PS: joko dvd-asemassa on vikaa, tai sitten ubuntu-tiedostossa on vikaa, sillä aina kun olen (ilman wubia) yrittänyt asentaa, asennus sanoo että löytyi 1 virhe ja lopettaa asennuksen.. :( kirjoitin sen levylle jotain 3 kertaa, eikä kertaakaan toiminut, mutta se toimi, kun käytti ilman asennusta.. onko kenelläkään kokemusta asiasta?

TsaTsaTsaa [10.02.2009 21:33:27]

#

Tommittaja kirjoitti:

PS: joko dvd-asemassa on vikaa, tai sitten ubuntu-tiedostossa on vikaa, sillä aina kun olen (ilman wubia) yrittänyt asentaa, asennus sanoo että löytyi 1 virhe ja lopettaa asennuksen.. :( kirjoitin sen levylle jotain 3 kertaa, eikä kertaakaan toiminut, mutta se toimi, kun käytti ilman asennusta.. onko kenelläkään kokemusta asiasta?

Käytätkö RW-levyä? Niillä ilmeisesti ainakin saattaa tulla ongelmia. Ja ubuntu-tiedoston virheellisyyden voi tarkistaa md5-summalla.

Grey [10.02.2009 21:36:26]

#

Minusta tuntuu että asennuslevy on kunnossa, mutta se kiintolevy on epäkunnossa. Loogista, sillä jos asennuslevy olisi epäkunnossa, asennus luultavammin kaatuisi, mutta jos kiintolevy on epäkunnossa, se ilmoittaa virheen ja loppuu. Kokeile toisella kiintolevyllä siis ja jos et tiedä mikä on kiintolevy, hyppää järveen >.<

-Grey-

Tommittaja [10.02.2009 21:51:09]

#

hmmm.. en käytä RW-levyjä, vaan normi poltettavia..
onko tuossa windowsXP-asennuksessa muuten joku timeout boot-juttu, kun aina kun lähden koneelta 10 min niin kone on rebootannut ja kaikki alusta??

Grez [10.02.2009 21:57:28]

#

Tommittaja kirjoitti:

onko tuossa windowsXP-asennuksessa muuten joku timeout boot-juttu, kun aina kun lähden koneelta 10 min niin kone on rebootannut ja kaikki alusta??

Ei ole.

Teoriassa voisi olla mahdollista että biosissa olisi joku virransäästöjuttu (sammuta kone jos ei käytetty n minuuttiin)

Todennäköisempänä pitäisin kuitenkin että jotain on vaan rikki.

Tommittaja [10.02.2009 22:20:10]

#

huomasin, että siinä todella SANOTTIIN, että reboot in 15 seconds, mutta winXP on sellainen "kyseenalaisella tavalla" hankittu, joten sekin voi olla.. voisi hankkia uuden... tai sitten vain olen säätänyt asetukset huonosti

Blaze [10.02.2009 22:35:43]

#

Muistelisin, että Windows-asennuslevyissä pitää erikseen käynnistyksessä painaa nappia, että asennus siltä levyltä lähtee käyntiin, mut jos tuosta piraatista puuttuis se ominaisuus, ja se boottais aina (uudelleen) asennuslevyltä kiintolevyn sijaan? Kokeile ottaa levy pois asemasta ja bootata kiintolevyltä.

Tommittaja [11.02.2009 20:39:40]

#

ei toimi edes aidolla, se sanoo kun on rebootattu kone näin: "Virhe levyn lukemisessa"... mutta kovossa ei ole vikaa koska tuo linux-levy ei toiminut toisissakaan koneissa...

Tommittaja [12.02.2009 16:35:41]

#

miten tuota md5sum-ohjelmaa käytetään, se avaa jotain md5-tiedostoja, eikä tarkista ISO:ja??

Metabolix [12.02.2009 16:46:27]

#

Se laskee MD5-tarkistussumman annetusta tiedostosta, esimerkiksi siitä ISO-tiedostosta. Summaa pitää verrata toiseen, jonka saat netistä samasta paikasta kuin ISO-tiedostonkin. (Ubuntua jakavilla palvelimilla kai MD5SUMS-niminen tiedosto.)

Komenna md5sum levykuvatiedostosi.iso

Et kai ole polttanut ISO-tiedostoa levylle tiedostona? Siis jos avaat levyn Windowsissa, näkyykö levyllä yksi ISO-tiedosto vain jotain oikeaa sisältöä?

Mikset vain voi nyt asentaa Windowsia ja käyttää Wubia, jos Linuxin asentaminen itse on niin hirveän vaikeaa?

Apua saisit ehkä nopeammin ja järkevämmin jonkin IRC-verkon kautta.

Tommittaja [12.02.2009 17:39:18]

#

asennan juuri wubilla, mutta eri koneelta, koska winXP levy on hieman rikki ;D... laitan winXP:n eri levylle, jos se vaikka taas hajoaa...

PS: Se minun md5sum vain vilahtaa näytöllä... ;(

EDIT: Hei tuo linux on oikeasti rikki se tiedosto, koska arvatkaa mitä taoahtui??? se latasi sen ubuntun, ja sitten laski tarkistussummia ja sitten sanoi että tiedosto on virheellinen!!!

Metabolix [12.02.2009 17:51:07]

#

Tommittaja kirjoitti:

PS: Se minun md5sum vain vilahtaa näytöllä... ;(

Sitä kuuluu käyttää komentoriviltä. (Miten oikein olet niitä Java-ohjelmiasi ajanut? Aivan samalla tavalla normaali Hello, world! -ohjelma "vilahtaa".)

Tommittaja kirjoitti:

EDIT: Hei tuo linux on oikeasti rikki se tiedosto,

Onneksi et tarvitse sitä, kun Wubi osaa ladata kaiken olennaisen.

Merri [12.02.2009 17:52:53]

#

Eli kovalevysi ON rikki. Jos sekä poltetun levyn tiedosto on sökönä kuin myös Wubilla ladattu tiedosto, eikä kenelläkään muulla ole vikaa, on ongelma kovalevyssä. Käynnistä > Suorita > cmd > chkdsk /R /X yrittää korjata sen minkä voi.

Tommittaja [12.02.2009 19:46:06]

#

taas vastaväite: se wubi onnisuikin.. ;D

PS: eivät ne minun ohjelmani vain vilahda... mutta se md5sum-ikkuna sammuu heti.

Tommittaja [14.02.2009 15:27:09]

#

LUOJAN KIITOS, KONEENI TOIMII TAAS! nyt on Windows XP ja linux ubuntu 8.10 koneella!! heh kovot ei olleetkaan rikki... kohta kaikki on taas kuin ennenkin.. :D

Rocceri [02.03.2009 18:12:28]

#

Tommittaja kirjoitti:

ok, asennan siis windowsin ekaks omalle (5gb) osiolle ja sitten linuxin omalle(5gb) osiolle sitten jää 230gb... aika paljon.. muuten, tuleeko wine oletuksena mukana?

Pakko tähän vielä mainita

Jos käytät Windowsin käyttöjärjestelmiä (esim. Vista, XP, 7) niin noin pieni tila ei riitä.

Grez [02.03.2009 18:26:25]

#

Vistalla minimitilaksi on ilmoitettu 35 Gt.

Tommittaja [20.03.2009 15:34:59]

#

njoo... tiedän, että tää tulee vähän myöhässä, mutta kuitenkin, laitoinkin winXP:n 20 gt osiolle ja linuxin kai 10 gt niin mahtuu ohjelmiakin... voisi osioida lisää linuxille, jotta mahtuu ohjelmia... Ei oo enää officea, joten jouduin kirjottaa esitelmän openofficella ja huomasin, että on hyvä ohjelma ;D

Rocceri [20.03.2009 18:32:53]

#

Toimittaja, kyllähän se toimii, mutta suositellaan suurempaa tilaa.

Newb [21.03.2009 02:17:56]

#

Rocceri kirjoitti:

Toimittaja, kyllähän se toimii, mutta suositellaan suurempaa tilaa.

miks? Mulla XP vie tilaa vain sen 15gt vaikka onkin jo pari vuotta sitten asennettu, ja linux mahtuu hyvin tohon kymmeneen gigaan.

Tommittaja [21.03.2009 15:10:49]

#

Siis mitä ihmettä!!?? mun XP vie 3,6 GT tilaa! eihän kenenkään XP vie 15 gigaa... :P

Rocceri [21.03.2009 15:56:53]

#

Tommittaja kirjoitti:

Siis mitä ihmettä!!?? mun XP vie 3,6 GT tilaa! eihän kenenkään XP vie 15 gigaa... :P

Taitaa olla lueteltu mukaan muutama ohjelma ;D
Itellänikin vie 3,6 GT

Grez [21.03.2009 16:25:41]

#

Mulla vie jo pelkkä XP:n virtuaalimuistitiedosto enemmän.

Rocceri [21.03.2009 17:08:44]

#

Grez kirjoitti:

Mulla vie jo pelkkä XP:n virtuaalimuistitiedosto enemmän.

Miten saat sen viemään niin paljon? ;D

Newb [21.03.2009 19:10:55]

#

Tommittaja kirjoitti:

Siis mitä ihmettä!!?? mun XP vie 3,6 GT tilaa! eihän kenenkään XP vie 15 gigaa... :P

Jos se vie vaan 3,6 gt, miks sä sitten suosittelet suurempaa tilaa kuin 20gt...
Ja tosiaan, tarkotin että XP:n osio vie kovalevyltä 15 gt, siihen sisältyy mm. ajurit, järjestelmänpalautustiedostot ja kaikki ohjelmat, jotka _pitää_ asentaa samalle osiolle kuin missä se XP on.

Rocceri [21.03.2009 19:12:51]

#

Newb kirjoitti:

Tommittaja kirjoitti:

Siis mitä ihmettä!!?? mun XP vie 3,6 GT tilaa! eihän kenenkään XP vie 15 gigaa... :P

Jos se vie vaan 3,6 gt, miks sä sitten suosittelet suurempaa tilaa kuin 20gt...
Ja tosiaan, tarkotin että XP:n osio vie kovalevyltä 15 gt, siihen sisältyy mm. ajurit, järjestelmänpalautustiedostot ja kaikki ohjelmat, jotka _pitää_ asentaa samalle osiolle kuin missä se XP on.

Juuri tuon takia. Järkeäkö nyt on laittaa kahden eri käyttöjärjestelmän tiedot samaan paikkaa?

Newb [21.03.2009 19:16:30]

#

Rocceri kirjoitti:

Newb kirjoitti:

Tommittaja kirjoitti:

Siis mitä ihmettä!!?? mun XP vie 3,6 GT tilaa! eihän kenenkään XP vie 15 gigaa... :P

Jos se vie vaan 3,6 gt, miks sä sitten suosittelet suurempaa tilaa kuin 20gt...
Ja tosiaan, tarkotin että XP:n osio vie kovalevyltä 15 gt, siihen sisältyy mm. ajurit, järjestelmänpalautustiedostot ja kaikki ohjelmat, jotka _pitää_ asentaa samalle osiolle kuin missä se XP on.

Juuri tuon takia. Järkeäkö nyt on laittaa kahden eri käyttöjärjestelmän tiedot samaan paikkaa?

o_O?

Grez [21.03.2009 22:14:05]

#

Rocceri kirjoitti:

Miten saat sen viemään niin paljon? ;D

No senhän voi määritellä Järjestelmä -> Suorituskykyasetukset -> Näennäismuisti.. Koska sen koon kasvattaminen ja pienentäminen lennossa aiheuttaa vaan turhaa hidastumista ja kiintolevyn fragmentoitumista, niin olen tietenkin laittanut sen aloitus- ja enimmäiskooksi saman. Ja koska kiintolevytilaa riittää, niin kumpikin on se suurin mahdollinen, eli tällä koneella 4092 Mt.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta