Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: Java: Grafiikan alkeet

tkok [30.01.2009 13:14:39]

#

Moi kiusaan vielä tyhmillä kysymyksillä.

Jos voisitte selventää pari asiaa:
Yritän saada aikaan grafiikkaa javalla. Javassa on siis valmiina grafiikkaa varten kirjasto: java.awt.*?
Olen tähän asti tehnyt vain konsolilla ajettavia sovelluksia, miten siis saan ikkunan aikaan?
pitääkö käyttää appletia? vai onko se vain selain sovelluksia varten?
Koodia kirjoitan ja ajan Jcreatonilla.
Myös jokin täysin alkeista lähtevä opassivu kelpaa.

Edit: rakenne

Metabolix [30.01.2009 13:20:31]

#

Google: Java awt example -applet.
Huh huh, olipa se rankkaa. ;)

Voit myös aloittaa Sunin sivuilta.

Ei tarvitse olla Applet.

tkok [30.01.2009 13:30:25]

#

Mulla on ollu väärä hakusanat "java grafiikka" tuottaa oikeestaan vaan applet vinkkejä linkkejä. Ja olin jo käyny tolla toisella linkittämälläs sivulla, mut nyt tajusin, että vasta sieltä lopusta löytyy ei-apllet esimerkkejä ja muuta opastusta. Kiitos.

Metabolix [30.01.2009 13:32:25]

#

tkok kirjoitti:

Ja olin jo käyny tolla toisella linkittämälläs sivulla, mut nyt tajusin, että vasta sieltä lopusta löytyy ei-apllet esimerkkejä ja muuta opastusta.

Kannattaa huomata alussa oleva maininta "Applet is a Panel", jonka jälkeen tiedätkin, että kaikki toimiikin oikeastaan aivan samalla tavalla.

tkok [30.01.2009 13:45:32]

#

Metabolix kirjoitti:

tkok kirjoitti:

Ja olin jo käyny tolla toisella linkittämälläs sivulla, mut nyt tajusin, että vasta sieltä lopusta löytyy ei-apllet esimerkkejä ja muuta opastusta.

Kannattaa huomata alussa oleva maininta "Applet is a Panel", jonka jälkeen tiedätkin, että kaikki toimiikin oikeastaan aivan samalla tavalla.

Ymmärtääkseni appletissa toimitaan jollain init() start() jne funktioilla minulle tutun main() sijaa. lisäksi classin määritelmä oli jokseenkin erilainen: "extends Applet"

Päärynämies [30.01.2009 14:54:57]

#

Kannattanee jonkunlaista perusymmärrystä periytymisestä ja rajapinnoista olla, jos meinaa jonkunlaista GUI:ta vääntää. Voisin arvata, että nuo perustiedot helpottavat asiaa. Ja tosiaan englanninkielisillä hakusanoilla löytyy aina huomattavasti enemmän materiaalia kuin suomenkielisillä, kannattaa opetella käyttämään.

Jackal von ÖRF [30.01.2009 17:47:16]

#

java.awt:tä mieluummin kannattaa käyttää javax.swing:n komponentteja. Myös Swing pohjautuu AWT:hen, mutta se on uudenaikaisempi.

Netistä löytyy oppaita: java swing tutorial

Tuossa vielä hieman suomeksi: http://www.cs.helsinki.fi/u/wikla/Ohjelmointi/Sisalto/6/x/index.html

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta