Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Nettisivujen teko: Webselainten värientoisto

Sivun loppuun

Matso [24.01.2009 17:02:50]

#

Onko tosiaan vieläkin niin, että selaimet ei osaa toistaa kunnolla värejä? Että weblayouteissa pitäs suosia niitä "websafe" värejä?

Tuntuu ainakin, että Firefox näyttää gradientit paskasti verrattuna Gimppiin.. O_o

Metabolix [24.01.2009 17:46:54]

#

Kyllä selaimet näyttävät kuvat aivan oikein. Tallensitko ehkä gradienttisi jossain häviöllisessä formaatissa kuten JPG:nä? Epätarkasti kuvia pakkaavat algoritmit voivat aiheuttaa "huonoa renderöintiä" eli itse asiassa virheitä jo itse kuvaan.

Matso [24.01.2009 18:53:17]

#

Firefox näyttää saman PNG-kuvan huonompana kuin Gimp. Olen huomioinut kyllä tuon jo pitemmänkin aikaa. Lähinnä huomaan tuon tummissa gradienteissa.

Metabolix [24.01.2009 19:05:00]

#

Minulla ainakin 256 pikselin gradientti mustasta valkoiseen (sis. kaikki harmaan sävyt) näyttää täsmälleen samalta Firefoxilla ja Gimpillä, eli ainakaan värien määrästä ei ole kyse. Pystytkö ottamaan gradientistasi screenshotin, jossa se on eri näköinen? Jos et, se ei ole eri näköinen ja olet vain kuvitellut kaiken. :)

Jaksu-Preriumzone [24.01.2009 20:39:38]

#

No homma on näin:
- Joko kuvas on hajalla
tai
- Palvelin ei vaan tue sitä kuvamuotoa tarpeeksi hyvin.

tgunner [24.01.2009 21:19:30]

#

Jaksu-Preriumzone kirjoitti:

Hetkinen?

GimPeltzi [25.01.2009 11:37:42]

#

Jaksu-Preriumzone kirjoitti:

Joo hieman kaukaa haettua. Palvelimen näkökulmasta kuva kuin kuva on vain tiedosto, joten se voisi ihan yhtä hyvin olla vaikka .xyz -muotoinen. Selain hakee palvelimelta tämän tiedoston ja on siitä selaimesta kiinni, tukeeko se sitä vai ei.

Jaksu-Preriumzone [25.01.2009 16:39:05]

#

jaaha, no kuitenkin mulla kadon.net tukee paljon vähemmän kuin jouluserver =)

Merri [25.01.2009 17:28:45]

#

Käytä jotain PNG-optimoijaa niin tiedostosta katoaa varmasti mm. tarpeeton gammainformaatio, joka voi vaikuttaa siihen miltä kuva näyttää. IE6 vetää oletuksena gammainformaation väärin jos sitä on tiedostossa ja näyttää värisävyt väärin. Gamma voi kuitenkin haitata myös muita selaimia, mikäli se sisältää väärää informaatiota.

Windowsiin loistava apuväline on PngOptimizer. Muiden järjestelmien vaihtoehdoista en tiedä.

Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta