Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Matematiikkaohjelma

Sivun loppuun

DudeDesign [14.01.2009 10:22:38]

#

Moi! Oon tehnyt muutaman viikon ajan matematiikkaohjelmaa joka piirtää kuvaajia, ja niitä voi sitten animoida, muokata, derivoida yms yms. Mitä ominaisuuksia tällaiseen ohjelmaan voisi mielestänne vielä lisätä? Tarkoitus on tehdä ainakin sini- ja kosinikäyrien esittäminen mahdolliseksi ja sitten useamman asteen yhtälöt myös. cloudmath.110mb.com sivulla näette kuvan ohjelman pääkäyttöliittymästä.

Niin ja tietääkö kukaan samantapaisia ohjelmia, mallia en ole paljoa saanut kun en tiedä oikein mitää matikkaohjelmia.. :/

- Timo

Grez [14.01.2009 11:52:22]

#

No kuvauksen perusteella tulee mieleen MatLab ja MathCad

os [14.01.2009 13:09:14]

#

Gnuplot on ilmainen ohjelma korkeatasoisten graafien piirtoon. Mathematica osaa tehdä mitä vain. Matematiikkaohjelmia on paljon, niitä on kehitetty vuosikausia ja ne osaavat tehdä automaattisesti aika uskomattomia asioita (ks. esim. tämä). Kannattaa varmaan panostaa siihen helppokäyttöisyyteen tai yleensäkin käyttöliittymään, niissä on monesti aika paljon parantamisen varaa.

EDIT: Nämä http://www.cradlefields.com/products.php taitavat olla aika lähellä sinun ohjelmaasi.

DudeDesign [14.01.2009 13:52:04]

#

Helppokäyttöisyyshän tuossa on suurimpana tavoitteena, ja sitten tietenkin se tehokkuus..

tkarkkainen [14.01.2009 13:54:21]

#

lainaus:

Moi! Oon tehnyt muutaman viikon ajan matematiikkaohjelmaa joka piirtää kuvaajia, ja niitä voi sitten animoida, muokata, derivoida yms yms. Mitä ominaisuuksia tällaiseen ohjelmaan voisi mielestänne vielä lisätä?

Jos tuollaisella kuvittelisi jotain oikeasti tekevänsä, niin yksi helkkarin tärkeä ominaisuus on laajennettavuus. Jos tarjoat laajennettavuuden ja kohtuullisen laajan valikoiman matemaattisia operaatioita, voi ohjelmistoosi tehdä lisäpalikoita, joilla tietyille tieteenaloille spesifinen laskenta muuttuu helpommaksi. Itse olen kohtalaisen tyytyväinen esim. Matlabin tapaan tehdä laajennukset.

Minulle ei tullut vielä kuitenkaan selväksi, että onko tästä tulossa pelkkään piirtoon keskittyvä ohjelma, vai täysiverinen matematiikkaohjelmisto.

Juhko [14.01.2009 19:23:54]

#

Ja sitte kans:
[x, y]=[t, t2],t=0...10

Mac OS X:n Piirturi-ohjelmassa []-merkkien sisällä olevat luvut ovat päällekkäin.

DudeDesign [15.01.2009 09:36:46]

#

Piirto-ohjelmasta siis on lähinnä kyse ja tarkoitus ei ole tarjota kaikkea mahdollista vaan lähinnä kuvaajan piirtoa kaavan mukaan (ja sitten analysointia). Plugin -ominaisuushan ei ole KAUHEAN vaikea toteuttaa, vaikkakin sen kunnollinen toteuttaminen vaatii suunnittelua (siis että niitä laajennuksia osaisi joku käyttääkin.. :D) Tarkoitus ei ole lähteä tuulimyllyjä vastaan taistelemaan, vaan ihan helppokäyttöisyydellään (ja samalla monipuolisuudellaan ja toimivuudellaan) "loistavaa" ohjelmaa on pyrkimys tehdä. Vissiin tuolla Linuxissa on joku GNUPlot tms ohjelma? Pitää vähän tutustua muihinkin piirto-ohjelmiin.

Juhko [16.01.2009 21:32:51]

#

Pistä kuitenkin mukaan mm. kreikkalaiset aakkoset ja tärkeimpiä vakioita (esim. pii).

Jaska [18.01.2009 19:57:41]

#

Käytin joskus Sagea laskuihini. Sillä voi hyvin plottailla kuvaajia ja laskea kaikennäköstä. Tosin se on iso ohjelma ja osaa tehdä paljon muutakin kuin piirtää kuvaajia ja derivoida.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta