Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Vim ja enkoodaus

Sivun loppuun

hevonen [22.12.2008 15:43:09]

#

Kuinka Vimiin saa näkymään ääkköset?
~/.vimrc:seni sisältö on

set enc=utf-8
set tenc=utf-8

jmp [22.12.2008 16:37:28]

#

Onko Vim käännetty asetuksella +multi_byte? (ks. vim --version | grep multi_byte)

Lisäksi terminaaliemulaattorilla pitää olla tietääkseni UTF-8-tuki. (ks. :he mbyte.txt)

hevonen [22.12.2008 17:28:54]

#

Eka komento antaa tämän:

-mouse_jsbterm -mouse_netterm -mouse_sysmouse +mouse_xterm +multi_byte

Eli multi-byte tuki on.

UTF-8 tuki ilmeisesti on.

Blaze [22.12.2008 18:30:22]

#

Onko tiedostos UTF-8:a? :)
set fileencodings=ucs-bom,utf-8,latin1
on mulla haistellu erityyppiset tiedostot ihan riittävän hyvin.

hevonen [22.12.2008 23:03:34]

#

Blaze kirjoitti:

Onko tiedostos UTF-8:a? :)
set fileencodings=ucs-bom,utf-8,latin1
on mulla haistellu erityyppiset tiedostot ihan riittävän hyvin.

Tiedoston pitäisi olla UTF-8. Olen varmistanut tämän vielä suorittamalla komennon

:set encoding=UTF-8

Yritin tuota ehdottamaasi komentoa tiedostossa: merkit bugaa vielä.

Tältä näyttää Vimissä:
http://dl.getdropbox.com/u/175564/latex-problem.png

Havaitsin, että ääkköset toimivat väärin Vimissä, kun ne on kirjoittettu TexShop -Latex ohjelmassa. Vimissä voin kirjoittaa ääkkösiä. Ne kuitenkin tulostuvat väärin pdf-fileen, kun ajan tex -filen Texshop pdf kääntäjän läpi.

En ole onnistunut ajamaan tex -tiedostoa Vimissä komennolla

:!latex tiedosto

samaan tapaan kuin Javaa ajetaan Vimissä. Näin minun olen joutunut käyttämään tuota Textshop ohjelmaa.

jmp [22.12.2008 23:14:22]

#

hevonen kirjoitti:

Havaitsin, että ääkköset toimivat väärin Vimissä, kun ne on kirjoittettu TexShop -Latex ohjelmassa. Vimissä voin kirjoittaa ääkkösiä.

Voi johtua siitä, että pakotat koodauksen UTF-8:ksi .vimrc-tiedostossasi. TexShoppisi luultavasti tallentaa tiedoston jollakin muulla koodauksella (tarkista esim. :set fileencoding) ja Vim yrittää lukea sitä UTF-8:na, vaikka se ei sitä ole.

Kokeile poistaa aiemmin mainitsemasi rivit .vimrc:stä. Itselläni ei ainakaan moisia siellä ole, ja merkistöjen tunnistus sujuu vallan mainiosti.

Blaze [22.12.2008 23:18:03]

#

Missä merkkikoodauksessa ä on 0x8a?
Ihan oikeesti, en tiiä.

Joka tapauksessa, TexShoppis näyttäis tekevän hassuja tiedostoja. Kato, jos saat sen asetuksista tallentamaan vaikka UTF-8:a.

hevonen [23.12.2008 01:42:25]

#

@jmp, Blaze: Kiitos vinkeistä!
En löytänyt TextShopin asetuksista encoding asetusta.
Ongelma on kuitenkin jo ratkaistu. Ongelma siis liittyi Textshopin encodaukseen, jota käytin, koska en saanut Vimissä konvertoitua tex fileä pdf -muotoon.

Nyt kuitenkin sain tex -tiedoston korvertoitumaan pdf -muotoon Vimissä. Kyseinen toiminto, latexpdf, ei toiminut jostain syystä MacVimissä oikein, tavallisessa Vimissä kyllä.

Filen, jossa on bibliography, pdf-konverttaus onnistuu Vimissä seuraavasti:
1. !bibtex file
3 !pdflatex file.tex


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta