Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Mobiiliohjelmointi ja python

Sivun loppuun

Wee [20.12.2008 23:47:39]

#

Hei!

Olen pikkuhiljaa alkanut kiinnostua mobiiliohjelmoinnista. Itselläni on nokian e50 puhelin tällä hetkellä käytössä, ja sillä todennäköisesti aion jotain värkätä ja testailla.

Ajattelin opetella Antti Laakkosen loistavan oppaan avulla pythonia, jonka luin kännykässä toimivan. Onko tämä varmasti totta? Jollakulla tarkempaa käsitystä, miten se käytännössä käy?

Sitten toinen asia on tämä javapohjainen MobileBasic. Minkälainen tämä on, hyvä/huono? Vastaako tavallisia basic- kieliä (visual- ja coolbasic), joita osaan jo jonkin verran?

Hyvää joulun odotusta kaikille!

temu92 [21.12.2008 00:50:49]

#

Jos se javapohjainen on niin ei se sillon ainakaan paljoa vb:tä tai cb:tä muistututa (tosin en ole tutustunut yhtään tuohon mb:hen). Veikkaisin että se kuitenkin on varmaan aika helppo ymmärtää jos on yhtäänkään aikaisemmin ohjelmoinut javaa tai muuta vähän saman syntaksista kieltä (php, c++ jne).

Metabolix [21.12.2008 01:08:21]

#

Java-pohjainen tarkoittanee tässä, että tulkki on Javalla kirjoitettu. Nimi Basic tarkoittaa aina, että syntaksi on jollain tavalla vastaava kuin muissakin Basiceissa.

Wee [21.12.2008 02:15:26]

#

Juu, aivan, eli siis itse tulkki on kirjoitettu javalla. Täytyykin tutustuaa hiukan tarkemmin... Millä ohjelmalla voisi muuten koneella avata .jar tai .jad tiedostoja?

temu92 [21.12.2008 02:54:01]

#

Ainakin Winrar ja 7zip pystyy avaamaan niitä.

Grez [21.12.2008 02:54:39]

#

Ööh, avata .jar -tiedostoja? No ZIPillä varmaan ainakin.

Jos tarkoitit niiden ajamista, niin Java:lla.

petrinm [21.12.2008 09:58:57]

#

Pythonilla voi koodata suoraan Nokian omalla python tulkkilla, jonka taa ilmaiseksi Nokian sivuilta rekisteröitymisen jälkeen. Nokia E50 tukee Symbian S60 3rd Edition-versiota!

Wee [30.12.2008 20:55:07]

#

Entäpä miten tämä onnistuisi Samsungin puhelimissa, mitä käyttöjärjestelmää ne käyttävät? Otetaan nyt esimerkiksi vaikkapa puhelin SGH-L700.

trilog [31.12.2008 10:33:02]

#

Pythonin perusteet kannattanee ensin hankkia. Itse luurissa tehdään monta juttua puhelimen frameworkkeja käyttäen, joten se eroaa hieman tavanomaisesta Python-ohjelmoinnista.

Python-ohjelman kehittäminen kangertelee, tietokoneelle ei ole olemassa toimivaa Python-kirjastoa, joka emuloisi puhelimen frameworkkia. Itse käytän Nokian Symbian SDK:ta, jonka mukana tulee Symbian-käyttiksen emulaattori, jossa voin ajaa Python ohjelmiani. Tämä on muuten hyvä, mutta se on hieman hankalaa Linux-käyttäjälle, joudun ajamaan sitä Virtualboxin sisällä. Tuo S60-Python näyttää tukevan myös Bluetooth -konsolia, joka käsittääkseni tuo puhelimen Python-tulkin tietokoneelle, pitäisi varmaan joskus testata.

Tällä pääsee alkuun ja täällä on rutkasti koodivinkkejä Nokian luureille.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta