Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Kovalevy ja suorituskyky

Sivun loppuun

pipo [14.12.2008 15:30:16]

#

1 Vaikuttaako kovalevyn käyttöprosentti tietokoneen suorituskykyyn?

2 Onko kovalevyn muistin jakamisesta kahteen asemaan hyötyä? Tai onko muistin käytön jakamisesta jotain hyötyä?
Asennettuani windowsin minulla oli C- ja D-nimiset asemat, joista toinen on nykyään kovin täysi ja toinen täysin tyhjä.

Grez [14.12.2008 15:46:37]

#

lainaus:

1 Vaikuttaako kovalevyn käyttöprosentti tietokoneen suorituskykyyn?

Varmasti vaikuttaa. Jos kovalevyn käyttöprosentti on vaikka 99% eli sinne kirjoitetaan ja luetaan lähes koko ajan, niin kaikki levyoperaatiot ovat todella hitaita.

lainaus:

2 Onko kovalevyn muistin jakamisesta kahteen asemaan hyötyä? Tai onko muistin käytön jakamisesta jotain hyötyä?
Asennettuani windowsin minulla oli C- ja D-nimiset asemat, joista toinen on nykyään kovin täysi ja toinen täysin tyhjä.

Eipä siitä nykyisillä levyjärjestelmillä ole sellaista merkittävää hyötyä jota ei voisi saavuttaa muutenkin järkevällä hakemistorakenteella. Toki ongelmatilanteessa useampaan asemaan jako voi rajoittaa ongelman vaikutusta.

pipo [14.12.2008 15:59:20]

#

Entä nopeutuuko kovalevyn käyttö jos 99 prosentin käyttöprosentin jakaa C ja D -asemille 50% ja 49%?
Millainen on/ei ole järkevä hakemistorakenne?

edit:
Korjatkaa jos olen väärässä. Eikös järkevä hakemistorakenne ole sellainen missä jokainen kansio sisältää mahdollisimman vähän alihakemistoja & tiedostoja, jolloin esim alihakemiston etsintä nopeutuu?

Jos teen C-asemalle kansion nimeltä (vaikka) D-asema, vastaako se muistinhallinnan kannalta nykyistä D-asemaani?

Blaze [14.12.2008 17:16:54]

#

pipo kirjoitti:

Entä nopeutuuko kovalevyn käyttö jos 99 prosentin käyttöprosentin jakaa C ja D -asemille 50% ja 49%?

Jos C- ja D-asemat on erillisiä levyjä, niin joo. Jos ne on saman levyn eri osioita käyttö lähinnä hidastuu kun lukupää pomppii puolelta toiselle.

Grez [14.12.2008 17:43:38]

#

Mielestäni järkevä hakemistorakenne on sellainen, joka vastaa käyttötarvetta. Eli tiedostot löytyy loogisilta paikoilta ja esimerkiksi eri tasoiset varmuuskopioinnit on helppo tehdä (jos vaikka haluaa ottaa omista tärkeistä tiedostoista varmistuksia)

Tuosta päästään siihen, että jos pääasiallinen tapa pitää kone toimintakunnossa on käyttiksen uudelleenasentaminen ja samassa yhteydessä järjestelmälevyn formatoiminen, niin silloin tietenkin on järkevää pitää työtiedostot eri osiolla. Itse en ole kuitenkaan koskaan ymmärtänyt tuota harrastusta (itse asennan käyttiksen yleensä tasan kerran yhdelle koneelle)

JussiR [14.12.2008 18:23:07]

#

Ei sitä tarvitsekaan uudelleenasentaa jos osaa käyttää googlea ja korjata viat eikä mene suoraan etsimään asennus-cd:tä..

kayttaja-2791 [14.12.2008 21:29:36]

#

Itse jos nyt osioisin tekisin yhden ison osion. Modernit käyttöjärjestelmät tekevät jo ihan fiksuja hakemistoratkaisuja oletuksena, kotihakemistot (ja esim. Vistassa vielä jaettu kuville, videoille jne. erikseen automaattisesti). Ei tarvi sitten murehtiakaan että jollain levyllä on tila lopussa (ja jollain toisella asemalla sitä vielä olisi), kun se tila on yhteinen koko kovolle.

Grez [15.12.2008 00:25:57]

#

JTS kirjoitti:

Itse jos nyt osioisin tekisin yhden ison osion.
...
Ei tarvi sitten murehtiakaan että jollain levyllä on tila lopussa

Mielestäni yksi osio per levy ei mitenkään auta tilannetta että jollakin levyllä on tila lopussa ja jollakin ei. Sinänsä ko. ongelmaan ei hyvää ratkaisua olekaan sillä olisi useimmissa tapauksissa kyseenalaista tasata automaattisesti eri levyjen (esim. koneen sisäinen levy ja ulkoinen USB-levy) tilankäyttöä.

groovyb [15.12.2008 09:37:28]

#

mielestäni paras olisi että nopeuskriittiset sovellukset olisi nopealla kovotyypillä (Satat yms), ja hitaat kamat (videot ja sellaiset) olisi joko toisella samanlaisella tai ulkoisella kovolla. kuitenkin niin että hitaat ja nopeat kamat olisivat erotettuja toisistaan.

kayttaja-2791 [15.12.2008 18:36:52]

#

Grez kirjoitti:

JTS kirjoitti:

Itse jos nyt osioisin tekisin yhden ison osion.
...
Ei tarvi sitten murehtiakaan että jollain levyllä on tila lopussa

Mielestäni yksi osio per levy ei mitenkään auta tilannetta että jollakin levyllä on tila lopussa ja jollakin ei.

Ah, kirjoitin väärin. Tarkoitin että "jollakin asemalla on tila lopussa".

moptim [15.12.2008 19:38:11]

#

Grez kirjoitti:

Varmasti vaikuttaa. Jos kovalevyn käyttöprosentti on vaikka 99% eli sinne kirjoitetaan ja luetaan lähes koko ajan, niin kaikki levyoperaatiot ovat todella hitaita.

Njaa, jos kovalevyä luetaan ja kirjoitetaan alvariinsa. Mutta jos kovalevyn tilasta on käytössä 99% (mitä ymmärsin kysyjän ajatelleen, toki saatoin ymmärtää höpösti) niin eihän sillä ole periaatteessa väliä jos lukua tai kirjoitusta ei tapahdu? Tietysti jos tiedostot ovat pirstaloituneina (mitä toki syntyy runsaan tilankäytön seurauksena helposti) niin jokainen luku- tai kirjoitusoperaatio on hitaampi, sillä lukupää joutuu todennäköisemmin pomppimaan hullun lailla koko ajan.

Korjatkaa toki jos oon ymmärtänyt väärin niin ei synny väärinkäsityksiä ja itekin saatan oppia sit asiat paremmin.


Sivun alkuun

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta