Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: MIDP 1.x ja MIDP 2.x

RopoMen [21.11.2008 20:30:10]

#

Moi

Olen tässä yrittänyt selvittää eroja lähinnä MIDP 1.0 vs. 1.1 ja MIDP 2.0 vs. 2.1 onko noissa mitään muuta erona kuin sisäisiä parannuksia vai sisältääkö x.1 jotain erillisiä JSR:iä, joita ei muuten valmistaja ilmoita? (vaan sisällyttää JSR tiedon esim. MIDP 1.1 alle)

Tällä hetkellä siis teidän, että;
MIDP 1.0 == JSR 37
MIDP 2.0 == JSR 118

CLCD 1.0 == JSR 30
CLCD 1.1 == JSR 139


Lisäksi MIDP 1.0 sisältää optionaalisia JSR:iä joita laitevalmistaja ei välttämättä ole toteuttanut. Plus laite valmistajalla on omia JSR:iä X kappaletta, jotka on yleensä hyvin ilmoitettu. (Vai onko noi laite valmistaja kohtaiset JSR:t samoja kuin Sun:in ilmoittamat optionaaliset?)

Käytetäänkö nimitystä MIDP 1.1 jos laitevalmistaja on toteuttanut edes jonkin MIDP 1.0:n optionaalisista JSR:stä? (esim. Bluetooth JSR 82) vai kuinka?

Itsellä on vähän sellainen ymmärrys että, laitevalmistaja esim. Nokia ilmoittaa laitteen tukevan MIDP 1.1:stä, jolloin se tukisi JSR 37:n + JSR XX:n Mutta mistä tämän XX:n saa selville? Onko tämä xx kaikilla valmistajilla samaa tietoa vai kuinka?

Nämä ovat hieman "hämäriä" alueita itselle, koska minun ei kuitenkaan tarvitsisi ohjelmoida noille mobiililaitteille mitään, mutta olisi muuten tärkeää tietoa itselle.

-Kiitos sille joka osaa asiaa selventää, luulen että täällä on monikin J2ME:n kanssa enemmän ollut tekemisissä kuin itse.

kayttaja-2791 [22.11.2008 17:22:37]

#

En ole varma mitä eroja on, mutta itse keskittyisin MIDP 2.0:aan, eikös tuo ole jo hyvänaikaa ollut tuettuna? Pikaisesti googletettuna löytyi mm. tälläistä:
http://www.allinterview.com/showanswers/58326.html

http://www.google.fi/search?q=midp 2.0 1.0 differences&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a

Näyttäisi ihan merkittäviä eroja (ainakin itselle) olevan, ainakin floating point, ja full canvas...

RopoMen [22.11.2008 22:45:19]

#

Noi erot kyllä löytyy helposti ja ovat hyvin selkeästi dokumentoitu, mutta minua kiinnostaa enemmän noiden x.1 versioiden erot. Kun puhutaan MIDP 1.1:stä tarkoitetaanko edelleenkin JSR 37:aa vai JSR 37 + JSR xxx?? Samoin sit 2.0/2.1

Esimerkiksi Nokian puhelinmalli kohtaisissa tiedoissa on listattu java tuki JSR:iä käyttäen + ilmoitettu mitä MIDP ja CLCD versiota puhelin tukee, mutta JSR listassa ei erikseen mainita JSR 37:aa, jos on ilmoitettu puhelimen tukevan MIDP 1.0

Tavoitteenani on saada laitteelle lista tuetuista JSR:stä joita vertailemalla saadaan nopeasti tietää mitä java ominaisuuksia puhelin tukee. Tämän takia en haluaisi erikseen mainita MIDP 1.0, kun voin kertoa että se on JSR 37.

Ongelman tässä aiheuttavat noi x.1 versiot ja niiden erot. Eli onko ne vain JSR:n sisäisiä muutoksia vai jokin lisä JSR paketti.

Kiitokset kuitenkin vastauksesta, toivottavasti jollain olisi vielä syvällisempää tietämystyä (ja selkeää) asiasta =)


EDIT:
Nyt taiskin löytyä riittävää tietoa, tutkin vielä Nokian dev sivujen dokumentti viidakkoa uudestaan ja löysin tämän dokumentin http://sw.nokia.com/id/224879cd-259a-4c69-a84f-ae3a7f48f4e4/Java_FAQ_v1_1_en.pdf

Siinä kerrotaan, että S40 ja S60 alustat tukevat:
"Mobile Information Device Profile (MIDP) 2.1 (JSR-118)"
Ja kuten ensimmäisestä viestistäni voi lukea tuo JSR 118 on listattu MIDP 2.0 joten puhuttaessa x.1:stä on siihen JSR:n vain tullut sisäisiä muutoksia. Näin siis tällä hetkellä asian ymmärrän. Korjatkaa jos on jollakin parempaa tietoa.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta