Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Varmuuskopiointi

Päärynämies [21.11.2008 18:54:58]

#

Tuli tässä itselleni mieleen, että voisi tuota tiedostojen varmuuskopiointia hoitaa nykyistä paremmin. Tuota en ole oikein harrastanut, jos ei Vista sitten automaattisesti jotain ole tehnyt. Nyt sitten rupesin miettimään tuota, kun ajattelin uutta Linuxia rinnalle pukata ja voisi Vistan puolelta tiedot varmistaa ensiksi. Muutenkaan, kun ei koskaan tiedä mitä voi sattua.

Ratkaisuksi mietin ulkoista kiintolevyä, noiden hinnatkaan ei taida pilvissä pyöriä. Miten tuo käytännössä kannattaisi sitten hoitaa. Vistan puolelta vain kopioi käyttäjän hakemistosta tiedostot sinne kiintolevylle ja samoin Linuxilla käyttäjän kotihakemiston kopioi sinne. Toistetaan sopivin väliajoin ja nautitaan saavutetusta turvasta? Pitääkö huomioida jotain erityistä? Tiedostojärjestelmien erot kenties?

Monella varmasti on täällä enemmän niin teoriatietoa kuin käyttänön kokemustakin kuin minulla. Kaikenlaiset vinkit ovat tervetulleita.

Kray [21.11.2008 19:06:40]

#

Jos koko vistan haluat talteen, voit kokeilla partimage is not ghostia eli PINGiä. Cdltä käynnistettävä kiintolevystä levykuvan luova mini-linux (itse en ole kokeillut).

peg [22.11.2008 11:50:33]

#

Käyttäjän hakemistossa on vain mitä olet sinne itse tallentanut.
Haluat kai sähköpostit, viestit ja osoitteet sekä selaimen linkit ym.
varmuuskopioida. Itselläni on useita ohjelmia jotka säilyttävät tiedon
muualla kuin käyttäjän hakemistossa.

kayttaja-2791 [22.11.2008 17:18:42]

#

Eikös ainakin modernit email-ohjelmat tallenna appdata-kansioon (kuten kaikki muutkin fiksut ohjelmat), eli winukassa %user%/appdata jne, ja linuxissa ~/.ohjelma ? Eli kotihakemisto voisi teoriassa riittää profiilien ja ohjelmien käyttäjäkohtaisen datan tallentamiseen...

Jos ostat ulkoisen levyn ja varmuuskopioit sinne, suosittelen niistä sitä pienempää mallia, eli 2.5" kovon sisältävää. Paljon pienempi kuin isompi veljensä, eikä tarvitse ulkoista virtalähdettä vaan toimii suoraan usbiin kiinnittämällä. Varmuuskopioinnin kynnyskin laskee kun ei tarvitse isoa rumilusta kaivaa kaapista, etsiä sille pistorasiaa...

ByteMan [23.11.2008 00:15:07]

#

Päärynämies kirjoitti:

-- Muutenkaan, kun ei koskaan tiedä mitä voi sattua.
Ratkaisuksi mietin ulkoista kiintolevyä
--
Pitääkö huomioida jotain erityistä? Tiedostojärjestelmien erot kenties?

Monella varmasti on täällä enemmän niin teoriatietoa kuin käyttänön kokemustakin kuin minulla.

Minä tiedän mitä voi sattua, varsinkin jos epähuomiossa asentaa sen käyttiksen sille ulkoselle kovolle. Linuxin(omassa tapauksessani Ubuntu) järjestelmälatain ylikirjoitti winukan lataimen. Seuraus: 1) koska ubuntu oli ulkosella kovolla, yritti bios etsiä sitä järjestelmälataintakin sieltä ja eihän se onnistunut jos kovo ei ollu kiinni. 2)kun käynnnisti koneen(siis kovo kytkettynä) tuli siihen ensimmäisenä GRUB 2.1(tai joku tommonen) ja kysy et minkä järjestelmän haluat ladata. Ihan kiva, piatsi et ubuntu oli tehny ittestään defaultin ja en saanu sitä muutettuu takasin joten jos unohti moisen joutu käynnistää koneen uudelleen päädtäkseen winukkaan(valinta-aikaa oli 20 sekuntia.. -.-)
Omasta kokemuksesta tosin voin myös sanoa, että jos osiointi on kohallaan, nii tiedostojärjestelmät kyl toimii samallakin kovolla. Jos tarkoitit et kopioisit myös linuxisi tietoja ulkoselle kovolle nii kaipa sekin onnistuu-> voithan niitä tiedostoja netistäkin winukalle latailla ja hyvin toimii.(siis tiedoston tallentaminen, ei käyttö)

täsmennän nyt vielä etten oleta että aioit asentaa sen linuxin tälle ulkoselle kovolle jonka mainitsit.

nii ja jotta viel vastais ihan oikeaan kysymykseen(aka topicin aiheeseen) nii ite tein varmuuskopiot(randomi tiedostoja + n.20gigaa erilaisia videoita) tyylikkäästi copy+pastella..
edit::huoh mikä romaani -.-

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta