Onko linuxille olemassa "hyvää" ja ilmaista php-editoria, joka osaa sisennykset, väritykset yms. tarvittavat tehdä automaattisesti? (Vrt. maksulliset php designer 2005, joka on windowsille tai activestate komodo linuxille.) Koodia on tullut nyt sen verta, että sen seuranta ja lisäykset alkaa olemaan tuskallista perus-tekstieditorilla.
hc-koodinvääntäjä käyttää varmaankin vi tms. mutta itse haluaisin vähän helpottaa työtaakkaa :)
--edit--
Bluefish vaikuttaa sopivalta. Mielenkiinnosta tiedustelen minkälaisia ohjelmia php:n vääntämiseen ohjelmointiputkan käyttäjät käyttävät? :)
- AnttiK
Miten olisi eclipse ja PDT? Toimii kaikissa ympäristöissä, joissa on java asennettuna. Helppo siirtää koko työympäristö kopioimalla koneelta toiselle semmoisenaan. On sisennykset ja väritykset yms. Mielestäni ainakin ollut ihan pätevä setti.
http://www.eclipse.org/pdt/
Tai sitten jEdit: http://www.jedit.org/ . Itse en jEditistä kyllä kovinkaan tykännyt.
Pitänee tasapuolisuuden vuoksi mainostaa nyt Sitä Toistakin IDEä, jonka uudet hehkutetut ominaisuudet on nimenomaan PHP:n liittyviä. Omakohtasta kokemusta ei oo, käytän juurikin sitä vimiä ^__^
Itse käytän Geanyä (GTK-ympäristöön) ja olen ollut tyytyväinen. Todella kevyt, eikä vaadi juuri riippuvuuksia.
trilog kirjoitti:
Itse käytän Geanyä (GTK-ympäristöön) ja olen ollut tyytyväinen. Todella kevyt, eikä vaadi juuri riippuvuuksia.
Tämäpä on mainio! Vaikka en ole aikoihin php:lla koodaillut, niin meni c++:n ympäristöksi Anjutan paikalle.
Melkoisen samanlaisia on, mutta Anjuta hieman ilmoitteli, jos tiedostoversio on uudempi kuin ympäristössä oleva: monen tunnin koodailun jälkeen aiheutti hieman ärsytystä.
Täytyy kyllä ihmetellä, miten joku onnistuu Linuxin työpöytäympäristön asentamaan saamatta mukaansa yhtään sopivaa editoria. ^^ Sisennyksen ja värityksen saa melkein mihin tahansa. Sen sijaan täydennyksen kanssa on toisinaan enemmänkin taistelemista, tuo mainittu Geany on tähän mennessä osoittautunut harvinaisen hyväksi ihan oletusasetuksilla.
Kiitoksia hyvistä vastauksista.. Taidanpa kokeilla kaikkia ihan huvin vuoksi.
Metabolixi saa jatkaa ihmettelyä.. mukana tuli vain gedit, joka tietyillä tavoilla on ihan hyvä peruseditori :)
wisekki kirjoitti:
hc-koodinvääntäjä käyttää varmaankin vi tms. mutta itse haluaisin vähän helpottaa työtaakkaa :)
Haluaisitko tarkentaa mitä tarkoitat työtaakan helpottamisella? :) Minulle ainakin Vim tarjoaa todella paljon nopeutta ja käytännöllisyyttä lisääviä ominaisuuksia. (vi
:stä en tosin voi aivan samaa sanoa, eihän siinä ole edes useampia undo/redo-tasoja tai visual-tilaa!)
Jos tarkoitat "helposti opittavaa" tekstieditoria, niin joku Scribes-tyylinen muokkain voisi soveltua.
Toisaalta ohjelmoijat eivät usein suotta käytä ohjelmoitavia editoreita. Niistä saa halutessaan todellista hyötyä, jos kiinnostus/motivaatio opettelemiseen riittää.
jmp kirjoitti:
Haluaisitko tarkentaa mitä tarkoitat työtaakan helpottamisella? :)
Eipä se kai varsinaisesti ole työtaakan helpottamista vaan helpottaakseen koodin seuraamista, varsinkin kun koodin väliin lisätään uutta. Kun mieleen tulee jokin uusi lisäys niin on helpompi seurata koodia, joka on visuaalisesti "ryhmitelty ja väritetty." Toivottavasti joku ymmärsi mitä tarkoitan :)
Tällä hetkellä yllä kehuttu Geany on kohtalaisen hyvä, varsinkin kun voin piilottaa tiettyjä lohkoja, jotka ovat turhaan näkyvissä sillä kyseisellä hetkellä.
Komodo Edit on Komodo IDE:n ilmaisversio. Jos Komodo IDE tuntuu mukavalta, niin suosittelen ainakin koettamaan. Ladattua saa tervapallona ActiveStaten sivuilta.
Ja tosiaan tuo Eclipse + PDT -yhdistelmä ajaa kyllä asiansa ja sitä suosittelenkin, jos haluaa integroidut debuggaukset ja SVN-, tai CVS-integraatiot toimimaan, sillä niitähän ei Komodo Editiin saa.
Metabolix kirjoitti:
Täytyy kyllä ihmetellä, miten joku onnistuu Linuxin työpöytäympäristön asentamaan saamatta mukaansa yhtään sopivaa editoria. ^^
ihan helppoa, asennat gentoossa kden paketilla kdebase-startkde, ei tule juuri mitään muuta kuin kden tärkeät osat, eikä siis minkäänlaista tekstieditoria. :)
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.