Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Ohjelmointikysymykset: Java Olio/ Metodi Aloittelija

hevonen [14.10.2008 01:13:09]

#

Jos sinun pitäisi kirjoittaa neljä sivua olioista ja metodeista ihmiselle, joka ei tiedä niistä mitään, mitä kirjoittaisit?

Itselleni on tullut mieleen nämä yksityiskohdat:
1. Olio
- ajossa oleva metodi: metodi + ajo = olio
- isompi kokonaisuus kuin metodi: esim maitotehdas voi esittää olioo
- on kokoelma dataa ja tietoa:
data=muuttujat + muuttujan arvot
tieto=muuttujien funktio eli mitä niillä tehdään
- tehdään samoin kuin metodeita

2. Metodi
- suorittaa yhden toiminnon, eg maidon lypsäminen

Kannattaako mennä kooditasolle?

Temsku [14.10.2008 11:08:26]

#

Check these out...

http://fi.wikipedia.org/wiki/Olio-ohjelmointi

http://www.cs.uta.fi/oope/luennot/luento02/oope2008_luentorunko_luku_3.ppt

Metabolix [14.10.2008 11:19:37]

#

Anteeksi nyt vain, mutta listauksesi on ainakin minulle suurimmaksi osaksi aivan käsittämätön, ja tulee mieleen, ettet ehkä itse hallitse asiaa kovin hyvin.

Neljä sivua on kyllä aika paljon. Itse varmaankin tiedät tehtävänannon perusteella, mitä tuo ihminen sitten tietää (toivottavasti edes jotain ohjelmoinnista) ja pitääkö asia vain selittää vai myös opettaa Javalla. Java on siitä hankala kieli, että siinä ei varsinaisesti ole funktioita ilman luokkia, jolloin ei ehkä ole luontevaa lähteä liikkeelle muuttujista ja funktioista ja sitten siirtyä näiden kapselointiin luokkien dataksi ja metodeiksi. Voi siis olla, että täytyy aloittaa luokasta (esim. ihminen), sen datasta (pituus, paino) ja sen metodeista (syöminen, puhuminen). Itse keksisin asiaa noin sivun verran, mutta tähän kyllä sisältyy olettamus, että lukija tietää jo muuttujista ja funktioista ja ohjelmakoodista sinänsä ja opetettavana ovat juuri luokat. Sitten voi tietysti mennä luokkien perintään ja syvällisempään olio-ohjelmointiin, jos asia muuten loppuu kesken.

hevonen [14.10.2008 13:18:10]

#

Kiitos kommenteista ja linkeistä!
Ne osoittivat heikkouksia määritelmissäni.

Jackal von ÖRF [14.10.2008 15:03:27]

#

Ohjelmointikurssilta muistuu mieleen opettajan maininta, että kysymys "mikä on olio" sopii yhtä hyvin kurssikokeen "selitä lyhyesti" -osion tehtäväksi kuin väitöskirjan aiheeksi. Pitää vain valita haluttu tarkastelutaso.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta