Hei kaikille
Kiinnostuin ohjelmoinnista, koska tarvitsen työhöni liittyvän eräänlaisen (tällä hetkellä ainakin omasta mielestäni monimutkaisen) laskentaohjelman.
Latasin 'visual basic 2008 express edition' ohjelman ja olen sitä nyt 2-3 viikkoa pari tuntia päivässä opiskellut ja omasta mielestäni edistynyt hyvin.
Nyt itse kysymykseen:
Mitä ovat luokat ja moduulit? milloin niitä kannattaa käyttää? miten ne eroavat esim. aliohjelmista ja funktioista?
Ohjeista ja oppaista lukemalla se ei ole minulle vielä auennut. Asiasta on kyllä esimerkkejä, mutta mielestäni kaiken voisi toteuttaa myös aliohjelmilla tai funktioilla.
Havaintosi on oikea: luokat ja moduulit eivät ole välttämättömiä. Kuitenkin jos ohjelma on laaja, niitä käyttämällä koodi voi pysyä paremmin hallinnassa. Luokkiin ja moduuleihin voi koota aliohjelmia ja funktioita, joilla on jotakin yhteistä.
Asia selvä, kiitos vastauksesta.
Vielä jos selvittäisit miten luokat ja moduulit eroava toisistaan. Mitä kannattaa laittaa luokkiin ja mitä moduuleihin?
Moduulit sisältävät yleisesti kaikkialla projektissa käytettäviä koodinpätkiä ja mahdollisesti myös julkisia muuttujia ja rakenteita. Kaikki yleishyödylliset funktiot sun muut kannattaa sijoittaa moduuliin.
Luokat ovat itsenäisiä kokonaisuuksia, jotka tarjoavat käyttöliittymän halutulle toiminnolle. Luokka tavallaan piilottaa sen miten se asiat tekee, tärkeintä on vain se että se tekee helpommaksi toteuttaa asioita ja muistaa itseensä liittyvää tietoa. Luokan omat muuttujat yleensä pidetään visusti vain luokan itsensä tiedossa, luokasta saa irti vain sen mitä julkisten metodien kautta luokka itsestään kertoo (eli vaikka Public Function
jotain tai Public Property
jotain).
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.