Minulla olisi taas läjä kysymyksiä joita minun on vaikea katsoa ulkopuolisen silmin. Voit vastata vain niihin jotka kiinnostaa, ja muista että koska ainakin viime kerralla vastauksia tuli suht. vähän niin mielipiteesi voi olla kriittinen tekijä kun teen päätöksiä. Saa vastata ohjeen mukaan pelkällä prosentilla tai/ja kommentoida pidemmästikin. Vastauksesi ovat yhtä hyviä kuin muidenkin jos olet edes joskus nähnyt jonkun pelaavan Tapan Kaikki -pelejä.
0 = Täysin eri mieltä tai "Ei", 100 = Täysin samaa mieltä tai "Kyllä"
1. Olisi mukava jos TKE:n grafiikat jäljittelisivät Cartoon-tyyliä (Team Fortess 2, XIII, ...)
2. Pitäisikö pelissä olla vastine Bazooka Boylle?
3. Parhaat aseet oli TK:ssa liian halpoja
4a. Tutka olisi mukava ominaisuus (näyttää vain seinät)
4b. Edellinen olisi parempi jos siinä näkyisi myös viholliset
4c. Vielä parempi jos tutkaan tarvisi patterit, joita voi ostaa tai/ja löytää kentältä
5. En ikinä voisi kuvitella pelaavani TKE:tä useamman kuin neljän pelaajan voimin YHDELLÄ KONEELLA.
6. Fog of War (=Näet vain sen minkä ukkokin) on korvattavissa jollain muulla ominaisuudella (millä?)
7. En tarvitse tukea joystickille tai millekään muulle ohjaimelle paitsi näppikselle ja hiirelle.
8. Pitäisikö pelissä olla doomin ja kumppaneiden tapaan räjähtäviä tynnyreitä/muita objekteja?
9a. Editorissa voi asettaa kaikille entiteetteille tiimit, eli viholliset tappavat vain niitä jotka eivät kuulu niiden omaan tiimiin.
9b. Ja tähän malliin samassa tiimissä olevaa ei voi vahingoittaa.
9c. Tiimi näkyy vaikka pienenä täppänä olion vieressä.
10a. Pelaaja syntyy aina spawn protectionin kera, eli pelaajaa ei voi vahinoittaa muutamaan sekuntiin
10b. NPCt syntyvät aina spawn protectionin kera, eli niitä ei voi vahinoittaa muutamaan sekuntiin (huomaa myös respawn deathmatchissa)
11. Kaikilla kuolevaisilla entiteeteillä pitäisi olla energiapalkki niiden yläpuolella (häiritsemättä tietenkään näkyväisyyttä).
Tein yhteenvedon edellisestä Odotukset-aiheesta, ja liitän sen seuraavan jakelun dokumetaatioon. Sieltä voi katsoa jos mielenkiintoa riittää että mitkä asiat toteutuu ja mitkä ei.
9a. 70, olisiko vaihtoehtona, että kaikki botit ovat samaa tiimiä vai että kaikki ampuvat toisiaan?
9b. 80, tämän yleensä voi valita tai jopa säätää vahinkomäärää prosentteina normaalista.
9c. 80, tätäkin pitäisi olla säätömahdollisuus tai jokin logiikka, koska joskushan on realistisempaa, ettei voi tietää.
10a. 80, mutta tasapuolisuuden vuoksi tuona aikana ei voisi myöskään ampua.
10b. 50, kai ne voisivat toimia samalla tavalla, mutta toisaalta niillä ei ole samaa reaktioaikaa kuin ihmisellä yllättävässä tilanteessa.
11. 50, onhan se tavallaan kiva, mutta toisaalta realistisempaa olisi, jos olisi erikseen "ulkoinen terveys", joka siis kuvastaisi juuri esim. veritahrojen määrää ja johon erilaiset aseet vaikuttaisivat eri verran kuin oikeaan terveyteen, eli esim. iso rusentava voima ei vaikuttaisi ulkoisesti juurikaan, kun taas lasinsirut aiheuttaisivat isommat ulkoiset kuin todelliset vammat.
Metabolix kirjoitti:
9a. 70, olisiko vaihtoehtona, että kaikki botit ovat samaa tiimiä vai että kaikki ampuvat toisiaan?
11. 50, onhan se tavallaan kiva, mutta toisaalta realistisempaa olisi, jos olisi erikseen "ulkoinen terveys", joka siis kuvastaisi juuri esim. veritahrojen määrää ja johon erilaiset aseet vaikuttaisivat eri verran kuin oikeaan terveyteen, eli esim. iso rusentava voima ei vaikuttaisi ulkoisesti juurikaan, kun taas lasinsirut aiheuttaisivat isommat ulkoiset kuin todelliset vammat.
9a. Periaatteessa olisi mahdollista tehdä sellainen toiminto että jokaisella oliolla on tiimi-indeksi. Indeksi asetetaan editorissa aina kun uusia vihollisia aletaan lätkimään kentälle, tosi indeksiä voi muuttaa jälkeenpäinkin ominaisuusikkunasta. Indeksi -1 on "minä maailmaa vastaan" ja suuremmat luvut ilmaisevat sitten tiimiä. Systeemi mahdollistaisi erilaiset mielenkiintoiset yhdistelmät, esimerkiksi vaikka osa haulikkotyypeistä on pelaajan puolella, tai modaajille tämä tarkoittaisi mahdollisuutta tehdä vaikka sotakenttiä, jossa suuret joukot porukkaa ottavat yhteen.
Muuten tuosta modaamisesta sen verran että kaikki media pysyy puhtaina tiedostoina. Lisäksi teen jossain vaiheessa ini-systeemin missä pelin tietokanta ladataan ini-tiedostosta. Peliin voi esim. lisätä sitten vihollisia ilman yhtään riviä koodia.
11. Kun saan nuo SplatSpritet pelittämään oikein niin voisi koodata vaikka TK:n tapaan veriset kengänjäljet, jotka feidaa pois hetken päästä.
Ai niin sitten vielä se tärkein kysymys
12. Jos TK:E julkaistaan joskus pelattavassa muodossa niin pelaisitko sitä?
Minua on alkanut hieman epäilyttämään TKE:n vastaanotto. Tietenkin tämä on vain yksi yhteisö, ja peliä mainostamalla saa tietysti koottua jonkinlaisen fanijoukon, mutta kiinnostaako tämän tyyppiset pelit enää ihmisiä?
12. Toki, jos vaan Linux-versio on tuloillaan.
12: Varmaankin ainakin kokeilen peliä (tai no, olenhan jo kokeillutkin :). Jos se on hauska pelattava niin miksikäs en pelaisi sitä useamminkin. Varaudu kuitenkin siihen ettei se ainakaan aluksi mitään paraativastaanottoa saa, monet suositutkin pelit ovat alkutaipalleellaan rypeneet hyvin pienillä pelaajaskeneillä, ennenkuin ovat pitkän kehitystaipaleen jälkeen päässeet suurempaan suosioon.
Kannattaa tosiaan miettiä tosissaan ennen koodaamista sen pelin sisältöä, ja sitä miksi joku sitä pelaisi... Ja sitä mitkä ovat sinun motiivit kehittää peliä.
----------------
1. Olisi mukava jos TKE:n grafiikat jäljittelisivät Cartoon-tyyliä (Team Fortess 2, XIII, ...)
-No, kyllä, ennemmin näin kuin että pyritään johonkin "graafiseen realismiin"... Realismi on yliarvostettua,
2. Pitäisikö pelissä olla vastine Bazooka Boylle?
-Ei välttämättä. 0
3. Parhaat aseet oli TK:ssa liian halpoja
-50
4a. Tutka olisi mukava ominaisuus (näyttää vain seinät)
4b. Edellinen olisi parempi jos siinä näkyisi myös viholliset
4c. Vielä parempi jos tutkaan tarvisi patterit, joita voi ostaa tai/ja löytää kentältä
-Paha sanoa, yleensäkin pelin ominaisuuksia/vihollisia pitäisi miettiä kokonaisuutena, melkeinpä suosittelisin tutustumista Pelisuunnittelun maailmaan (lainata vaikka pelisuunnittelijan käsikirja: http://www.ludocraft.com/pelisuunnittelija/ )
5. En ikinä voisi kuvitella pelaavani TKE:tä useamman kuin neljän pelaajan voimin YHDELLÄ KONEELLA.
-No enpä kyllä voi :D
7. En tarvitse tukea joystickille tai millekään muulle ohjaimelle paitsi näppikselle ja hiirelle.
-Ainakin jos peli on tarkoitettu pelattavaksi monen pelaajan voimin yhdellä koneella, olisi kiva että sitä voisi pelata myös padilla
8. Pitäisikö pelissä olla doomin ja kumppaneiden tapaan räjähtäviä tynnyreitä/muita objekteja?
-Ei välttämätöntä
9a. Editorissa voi asettaa kaikille entiteetteille tiimit, eli viholliset tappavat vain niitä jotka eivät kuulu niiden omaan tiimiin.
9b. Ja tähän malliin samassa tiimissä olevaa ei voi vahingoittaa.
9c. Tiimi näkyy vaikka pienenä täppänä olion vieressä.
-En tiedä onko täppä tarpeellinen. Ehkä jos pelaajat on eri tiimeissä heillä voisi olla eriväriset vaatteet tjsp? En osaa sanoa.
10a. Pelaaja syntyy aina spawn protectionin kera, eli pelaajaa ei voi vahinoittaa muutamaan sekuntiin
10b. NPCt syntyvät aina spawn protectionin kera, eli niitä ei voi vahinoittaa muutamaan sekuntiin (huomaa myös respawn deathmatchissa)
-Deathmatchissa aika välttämätön varmasti tuo spawn-suoja. En tiedä mikä NPC.
11. Kaikilla kuolevaisilla entiteeteillä pitäisi olla energiapalkki niiden yläpuolella (häiritsemättä tietenkään näkyväisyyttä).
-Alkuperäisen TK:n systeemi toimi ihan ok. Mutta jos energiaa alkaa olemaan enemmän kuin TK:n ukoilla, tuo varmaankin on ihan hyvä ominaisuus.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.