Kirjautuminen

Haku

Tehtävät

Keskustelu: Yleinen keskustelu: Analogiset piirit

Gaxx [20.09.2008 14:29:21]

#

Nyt kun on tullut opiskeltua vähän tekniikkaa, innostuin suunnittelemaan(ja ehkäpä jopa toteuttamaan) erään analogisen järjestelmän. Pari peruskurssia olen analogisiin piireihin liittyen käynyt, mutta kummassakaan ei suunniteltu varsinaisia piirejä, ainoastaan "ratkottiin" niitä.

Sitten itse ongelmaan. Tarvitsen järjestelmässäni yhteen-, vähennys- ja kertolaskua. Yhteen- ja vähennyslaskut onnistuvat, mutta kertolaskun toteutus analogisessa piirissä on hämärän peitossa. Ymmärtääkseni sen voisi toteuttaa vahvistimen avulla(riittää, että voin kertoa ykköstä pienemmillä luvuilla, joten passiivivahvistin riittäisi?), mutta minulla ei ole käsitystä vahvistimen toteutuksesta. Vai onko kenties olemassa jokin yksinkertaisempi keino?

Jos joku tietää aiheeseen liittyviä sivuja niin niitäkin voisi olla kiva lukea(mieluiten englanniksi tai suomeksi).

setä [21.09.2008 00:17:33]

#

Transistorihan on tunnetusti epälineaarinen komponentti ja noudattaa melko tarkasti exponenttilakia. Transistoreilla voi toteuttaa kertojapiirin (modulaattorin) yhdistämällä kaksi differentiaaliastetta kolmannella. Jossain on tuo kytkentäkin mutta en tähän hätään löydä. Logaritmisen vahvistimen saa myös operaatiovahvistimesta käyttämällä sopivaa diodia takaisinkytkennässä.

Gaxx [22.09.2008 18:54:42]

#

Maailma muuttuu, tilanteet elää — en tarvitsekaan kertolaskua. Kiitos kumminkin vastauksesta, pidän sen jossain aivojen perällä tulevaisuutta varten :)

groovyb [25.09.2008 18:53:29]

#

hetkinen.onko kyseessä piirilevyn rakentamiseen tarvittavaa jännitteenmuuntoa vai mittaus ja säätötekniikkaa raakadatalla? siis vähennätkö ja yhteenlasket analogista dataa? suoraa jännitettä tai virtaviestiä?

jos mittaus ja säätötekniikkaa niin:

yleensä analoginen data muutetaan digitaaliseksi a/d muuntimella ja käsitellään binääreinä, hexana tai minä haluatkaan sitten käyttää.

Esim. jos sulla on vaikka 0-10V DC toimiva paineanturi 0-6bar asteikolla, ja 8bit a/d muunnin niin integraaleina saat 0-255 toimivan alueen. 0V = 0bar = 0, 10V = 6bar on 255. täten on helppo laskea että jos näyttää ~127 niin mittauksen tulos on 3bar. en ainakaan ole kuullut että kukaan raakaa analogista dataa käyttäisi mittaustulosten käsittelyyn muuta kuin muuttamalla se digitaaliseksi käsittelyä varten.

jos piirilevyn vääntämistä niin:

ei mitään :)

groovyb [25.09.2008 20:17:22]

#

ja tässä yksi halpa usb kortti tähän tarkoitukseen, on 5 ad tuloa, 5 ad lähtöä (0-5,0-10 valittavana molemmissa, tuloissa ja lähdöissä), sekä 8/8 TTL tasoilla toimivaa digitaalista tuloa ja lähtöä

http://www.kouluelektroniikka.fi/cgi-bin/shop.cgi?action=productshow&usr­=f87cdc22063836c87c0c1f48217aed70&maincategory­=Elektroniikan rakentelusarjat ja piirilevyt&subcategory=Velleman K-sarjat

ja sieltä Laajennettu USB liitäntäkortti. töissä testasin ja ihan hyvä peli noin halvaksi, vaikka onkin vain 8bit a/d muunnin sekä suhteellisen hidas mittaus, eli mitään säätöjä reaaliaikamittauksilla ei kannata tehdä.

Vastaus

Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.

Tietoa sivustosta