GLScenessä määritetään vektori (Delphi) seuraavasti:
TVector = THomogeneousFltVector; THomogeneousFltVector = TVector4f; TVector4f = array[0..3] of single;
Esim. VectorMake -funktio, joka tekee neljästä Singlestä vektorin, ottaa parametrit x, y, z, w. Mikä ihme tuo w on? Se on yleensä vapaaehtoinen parametri, mutta näyttää siltä että suurin osa raycastin ongelmista johtuu tuon w:n arvosta. Jos ei ole tietoa mikä w on niin hyviä arvauksiakin otetaan vastaan. GLScenen manuaalit on niin keskeneräiset että siellä ei kerrota.
Jos englanti taittuu, Wikipedia saattaa auttaa.
http://en.wikipedia.org/wiki/
http://en.wikipedia.org/wiki/
Pääsääntöisesti w = 1 riittää hyvin pitkälle.
Metabolix kirjoitti:
Jos englanti taittuu, Wikipedia saattaa auttaa.
http://en.wikipedia.org/wiki/Homogeneous_coordinates
http://en.wikipedia.org/wiki/Affine_transformation Pääsääntöisesti w = 1 riittää hyvin pitkälle.
Tuollaisen tekstin lukeminen on silmien raiskaamista. Oli miten oli, kai noille homogeenisille koordinaatistoille pätee peruslaskusäännöt. Tuossa raycast-jutussa ongelma korjaantui kun syötin w:ksi nollan. Sen takia ihmettelin että mikä se koko w on. Sen verran ymmärsin että se on tärkeä koska lisäparametrin avulla voidaan laskea jotain affine transformationeja matriiseja kertomalla nopeasti. Voi että vihasin ensimmäistä matriisialgebran kurssia. Ei jotain matriisin ominaisarvoja perusihminen voi käsittää.
Aihe on jo aika vanha, joten et voi enää vastata siihen.